Ubuntu 8.10 onderhoud en probleemoplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb een probleem met Ubuntu 8.10: zonet wilde ik updates installeren, ubuntu sponsde de updates zonder problemen, maar wilde sommigen ervan niet installeren wegens gebruik aan schijfruimte.

Nu is mijn eerste vraag: hoe ruim ik de systeemschijf van ubuntu op?

Nadat ik het updatevenster had gesloten, wilde ik even kijken naar het schijfgebruik. Helaas wilde dat programma niet meer openen. Geen enkel programma wilde nog openen. Ze verschenen allemaal wel even in de onderste taakbalk, maar ze verdwenen daarna weer en ik kon ze niet gebruiken.

Ik dacht dat het het beste zou zijn om ubuntu even te herstarten, in de hoop dat de problemen dan voorbij zouden zijn.

Helaas, ik kan me nu zelfs niet meer aanmelden. Wat ik ook doe, van zodra ik ubuntu heb opgestart reageert hij enkel nog op de muis en niet meer op het toetsenbord, alsof het toetsenbord niet is aangesloten.

Ik wilde nog een keer opnieuw opstarten om in windows vista verder te werken en dan bleef hij vasthangen op "Checking Battery state... [OK]" o.i.d.

Toen drukte ik de aan/uitknop van de laptop een keer in en meteen verscheen er dat de GNOME interface werd afgesloten en even later zag ik ubuntu verder afsluiten, weliswaar zonder automatische herstart.

Hoe maak ik Ubuntu weer handelbaar?

Ik heb me reeds rot gezocht op internet, maar het enige dat ik te lezen krijg is: linux/ubuntu: vereist geen onderhoud, nooit problemen.

Ik merk het:confused:

Bij het opstarten van je computer krijg je doorgaans `press ESC to enten menu` of zoiets bij ubuntu. Doe dat en probeer in rescue mode te starten.
met het commando df -h krijg je te zien hoeveel vrije ruimte er nog op de schijf zit.
met het commando sudo du -hs /home krijg je te zien hoeveel ruimte er in een map gebruikt is.
als je wil dat bij de volgende keer opstarten je bestandsysteem nagekeken wordt doe je het volgende:
PHP:
mount
en kijk waarvan / gemount wordt. Doorgaans is dat /dev/hda1 of /dev/sda1
dan doe je
tune2fs -C 2000 /dev/hda1
en om te rebooten:
init 6

Ik probeer op te starten in ubuntu, maar het helpt niet als ik op esc druk. Ik zie ook nergens iets over esc. Wel over hoe ik de commandline moet starten.

Ubuntu startte zonet iets door en aangezien mijn draadloze muis aan het opladen is, wilde ik het touchpad gebruiken, maar dat werkte dus ook niet meer. Alleen de draadloze usbmuis werkt nog, maar zowel toetsenbord als touchpad van de laptop zelf werken niet meer in ubuntu.

Hoe los ik dit op?

op de commandline: bij het commando df -h krijg ik te lezen: Error 27: unrecognized command

hetzelfde geldt voor het commando sudo du -hs /home

Hoe weet ik waarvan geboot wordt? Ik weet dat het sdb2 of hdb2 moet zijn, want het is de tweede partitie van de tweede harddisk. Op de eerste harddisk staat windows en op de eerste partitie van de tweede harddisk de swap. Maar hoe zie ik nu het verschil tussen sdb2 en hdb2???

Gaat dat het probleem dan trouwens oplossen? Worden de nodige fouten dan automatisch hersteld?

Ik heb om te proberen ook eens in recovery modus opgestart en daar werkt het toetsenbord wel en wordt bij een file system check sdb3 gecontroleerd...

Vreemd, toch?

edit: na die file system check en clean dat ik ook meteen heb uitgevoerd werkt het wel weer. Ik kan me weer aanmelden en programma's weer openen. Bij schijfgebruik zie ik dat de systeempartitie 6 GB bedraagt waarvan slechts 312,7 MB vrij is. Hoe ruim ik verder op? Want ik moet nog 200 updates installeren en 8 gebroken pakketten herinstalleren...

PS: ruimte aan persoonlijke bestanden wordt niet ingenomen want die bewaar ik op aparte partities. De homefolder zou dus leeg moeten zijn.

Laatst bewerkt:
je zou eens sudo apt-get clean kunnen doen, dat scheelt iig iets

Ik ben mijn geduld verloren en heb geformatteerd...

Ik heb om extra schijfruimte te hebben mijn swappartitie verwijderd. Dat heb ik volgens mij toch niet nodig met 4 GB RAM. Dus nu heb ik een systeempartitie van 8 GB. Vreemd genoeg is nadat alles is geïnstalleerd nu slechts 2,7 GB in gebruik i.p.v. 5,5 GB.

Het enige wat ik tenopzichte van vorige keer nog niet heb gedaan is openoffice 2.4 geupdate naar versie 3.0. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt. Ik weet dus echt niet waar die gigabytes vandaan kwamen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan