Ubuntu en weergave internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frederik

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
In windows zie je rechtsonder in te werkbalk (systemtray) de pictogrammen voor de internetverbinding, firewall, virusscanner en andere applicaties die werken. In Ubuntu zie ik helemaal niks!
Ik heb Ubuntu net geïnstaleerd: werkende internetverbinding, werkende e-mail verbinding, video en geluid, kortom alles doet het :) Maar ik zie het niet.

Ik mis het zicht op draaiende applicaties. Wanneer ik bijvoorbeeld een Torrent file aan het downloaden ben, zie ik de voortgang niet en heb dus geen flauw idee hoe ver het downloaden is. Hoe krijg ik dit wel te zien ?

Bij ubuntu heb je normaal rechtsboven een mededelingsveld.
Als je gaim (voor msn, jabber etc) opstart dan komt het er ook in te staan.
Limewire komt er bv ook in het hangt een beetje af van de programma's die je gebruikt of ze het ondersteunen.
Internet verbinding kan je er volgens mij ook op zetten, gewoon rechtse klik op het paneel en dan applet toevoegen, daar moet het ergens tussen staan.

linux is ook geen windows he.

Als je ze met alle geweld rechtsonder wilt hebben kan je kde als desktop omgeving kiezen (misschien eerst instaleren), die heeft ze wel rechtsonder. Al kan ik me niet voorstellen dat je dat niet onder gnome kan instellen, ergens, misschien ver weg verborgen ofzo. Googlen op dit soort zaken wil wel eens wat opleveren.
Persoonlijk vind ik kde zowiezo fijner om mee te werken.
Maarja, ik draai dan ook liever weer debian dan ubuntu

dit zijn weer van die typische antwoorden waar een leek op Linux gebied helemaal niks mee kan. Het is dat ik weet dat ik een desktop omgeving heb die GNOME heet, ik heb van KDE gehoord, maar weet daar verder niks van. Ik neem je dat uiteraard niet kwalijk.Het is net zoiets als dat je een beginnen windows gebruiker vraagt om naar systeembeheer te gaan, dan apparaat beheer om enkele drivers opnieuw te instaleren, zonder erbij te vermelden hoe je in systeembeheer komt en vervolgens bij apparaatbeheer en hoe je vervolgens drivers opnieuwmoet installeren. als je de weg er naar toe niet uitlegd.

Ik dank jullie voor de moeite ook al brengt het me geen stap verder.

om kde te hebben moet je gewoon kubuntu nemen inplaats van ubuntu.
Dat lijkt mij het gemakkelijkste voor een leek. Je zou ook van je ubuntu veranderen in kubuntu zonder te herinstalleren maar dat is iets moeiljker.

Nog een vraagje gebruik je ubuntu 6.06 of 5.10 . bij 6.06 heb je zo'n icoon voor het internet verkeer.
Bij ubuntu staat het medelingsgebied zeker aan, maar de programma's ondersteunen het niet allemaal,

Laatst bewerkt:
Ik gebruik de nieuwste versie 6.06

Kun je mij zeggen waar ik het icoon voor internetverkeer en het medelingsgebied kan vinden ?
Dat is wel belangrijk, ik heb bijvoorbeeld op een torrent-link geklikt en het downloaden is begonnen, maar ik kan het proces niet volgen, laat staan dat ik kan zien hoe ver het ermee staat of wat er gebeurd.

Laatst bewerkt:
Helaas had ik mijn glazen bol niet geraadpleegd voor te antwoorden, maar zal ik dan anders ff bij je langskomen, natuurlijk nadat ik je helemaal goed heb leren kennen en haarfijn weet wat jouw kennis van ubuntu is (mijn kennis van een distro die ik niet gebruik daargelaten) en alles stap voor stap kom voordoen?
Met de linker muis op de het vakje linkboven waar staat 'Programma's' of 'Programs' klikken. Daar vindt je -denk ik- een 'systeem' of 'system' menu. Als je de muis hierop plaatst ontvouwt zich een nieuw menu (rechts van je muis-pointer) waarin misschien een menu met de naam 'synaptic' staat. Klik met de linker muisknop op dat menuonderdeel. Voer dan je wachtwoord in (sorry ik weet niet wat dat is) pas als erom gevraagd wordt natuurlijk. Dan zoek je op de term 'kde' en laat synaptic automagisch alle verdere benodigde pakketten selecteren. Knopje 'toepassen' of 'apply' kiezen en dan afwachten. Bij de volgende logon kan je dan als desktop manager 'kde' kiezen als standaard desktop of alleen voor deze sessie.
Overigens zou een echte linux die-hard geen gui programma's gebruiken maar natuurlijk de commandline:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install kde
Ofzoiets, maar dat gebruik ik zelf nooit

Veel succes, groeten van een linux autist

Laatst bewerkt:
Nou, je bent in ieder geval minder autistisch dan ik :eek:

Een paar commando regels ken ik inmiddels, zoals sudo gedit /ect/apt enzovoort
Ik zal eens naar synaptic beheer gaan kijken (had ik al gezien, maar snapte de functie ervan niet) en wat uitproberen. om kde aan de gang te krijgen.

Bedankt :)

Het pakket dat je nodig hebt voor kde te installeren al de extra's die erbij horen is kubuntu-desktop

open een terminal en typ sudo apt-get install kubuntu-desktop

Ik vind soms de command line gemakkelijker om iets uit te leggen anders moet ik altijd zeggen nu klik je daar etc je weet wel redelijk omslachtig.

Kan ik zomaar en zonder problemen via het terminal venster een andere desktop installeren:eek: en dan ook nnog Kubuntu in plaats van Ubuntu :shocked:

Voor grote updates doe ik meestal alt-control-f1 log daar in en voer het commando dan uit. In dit geval lijkt het me in elk geval beter.

Frederik zei:
Kan ik zomaar en zonder problemen via het terminal venster een andere desktop installeren:eek: en dan ook nnog Kubuntu in plaats van Ubuntu :shocked:

Mooi he Linux :)

een grafische linux installatie kun je opdelen in 3 stukken
1. Je besturings systeem (ook wel Kernel genoemd) dit is een opdrachtregel omgeving (denk een de dosprompt)
dit is een omgeving waarmee je hele machine al bruikbaar is en kan besturen
2. de grafische server. de koppeling tussen je besturings systeem en je grafische menuutjes. (hierin zitten de extra functionaliteiten voor bijv. je videokaart (nog veel meer maar dat valt even buiten dit verhaal)
3. de "Vensterbeheerder" (Gnome/KDE/Fluxbox... enz enz enz) in principe alleen je grafische schil

De venster beheerder is goed te vervangen door een ander. je kunt ze ook naast elkaar zetten dat je de enekeer bijv gnome gebruikt en de andere keer kde. en onderdelen vanuit kde kun je ook prima gebruiken onder gnome en vice versa gewoon omdat je het prettiger vind :)

daarom kun je bijna alles zowel via de commandline instellen als via de grafische omgeving. Het voordeel daarvan is zelfs dat je als je de commanline onder de knie hebt je het concept "computer" zelfs beter onder de knie krijgt aangezien je de techniek achter de venstertjes snapt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan