Ubuntu harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Hey, ik heb Ubuntu geinstalleerd en na de installatie een harde schijf bijgeplaatst (intern) maar nu weet ik niet waar ik de inhoud van die harde schijf kan vinden... hij verschijnt niet tussen het Bestandssysteem en CD-Drives etc.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Vooropgesteld dat de schijf goed is geinstalleerd, gedetecteerd wordt in de bios en geformatteerd is:
Eerst met fdisk -l kijken of de harddisk gevonden wordt, vervolgens een nieuw mountpunt aanmaken en deze toevoegen aan het bestand /etc/fstab, gelijk andere partities.

Eerst met fdisk -l kijken of de harddisk gevonden wordt

Ik krijg helemaal geen melding als ik dit invoer, dus ik ga er van uit dat dit goed gaat.

vervolgens een nieuw mountpunt aanmaken

Hoe doe ik dit? (Sorry, heb ubuntu pas een dag of 2)

deze toevoegen aan het bestand /etc/fstab, gelijk andere partities.

Ik neem aan dat het wel duidelijk wordt hoe dit moet zodra dat mountpunt is aangemaakt.

Hey, ik heb die link even bekeken en ik heb in apparaatbeheer de HDD gevonden en hij bevind zich in /dev/hdd

Maar als ik mount /dev/hdd intik krijg ik de error: kan /dev/hdd niet vinden in /etc/fstab of /etc/mtab

Dus hoe voeg ik deze HDD veilig toe aan dat bestand?

Nou ik kwam eindelijk een stukje verder maar nu krijg ik deze error...

Wat is er aan het handje?

Ben ik (weer)

Ben weer een hele grote stap verder :D

Blijkbaar moest ik als directory niet /dev/hdd maar /dev/hdd2 neerzetten....

Maar nu zijn de rechten voor alleen de root dus nu kan ik er nog niet in! Via de Terminal kan ik gelukkig wel al mijn bestanden zien... als ik de rechten van de map probeer te veranderen krijg ik deze error, wat moet ik doen?

Klik voor grotere afbeelding.

Als je andere partities wel goed werken kun je die gegevens beter overnemen uit het fstab bestand, de lijst waar alle automatische koppelingen naar hardeschijfpartities worden aangemaakt. Je kunt deze editen via het commando 'sudo gedit /etc/fstab'. Daar kun je ook aangeven of het alleen-lezen is of volledig read/write en voor welke gebruikers.

Je hebt de schijf gemount met de optie ntfs. Dat betekent automatisch dat het een read-only schijf wordt. Linux kan namelijk niet standaard schrijven naar een ntfs schijf.

Mijn fstab bestand ziet er op het moment zo uit.

/dev/hdc1 gaat dus over de HDD waar linux op staat (5de regel) en /dev/hdd2 gaat over de harde schijf waarvan de rechten niet naar behoren zijn ingesteld (laatste regel).

Zoals jullie kunnen zien heb ik toch echt ''rw'' ingevold bij rechten.

Als ik de computer opnieuw opstart moet ik trouwens handmatig opnieuw /dev/hdd2 mounten :/

Wat doe ik allemaal verkeerd?

Code:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hdc1
UUID=c97bfa5b-6289-46cf-a034-505a1b7867f4 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdc5
UUID=da782bb4-5ef2-4039-b33f-9e697ff176c7 none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdb        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/scd0       /media/cdrom2   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
/dev/hdd2 /mnt/hdd ntfs rw,noauto,user,exec 0 0

Je hebt de schijf gemount met de optie ntfs. Dat betekent automatisch dat het een read-only schijf wordt. Linux kan namelijk niet standaard schrijven naar een ntfs schijf.

Dus de enige opties hier zijn:

Formatteren naar vfat.-
of
Windows installeren.-

D'r moet toch en mogelijkheid zijn de schijf beschrijfbaar te maken? :confused:

EDIT: Ik kan de schijf overigens ook helemaal niet lezen, behalve via de Terminal met de root acc dus ik denk dat het toch iets in de instellingen is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan