Ubuntu naast Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remi1995

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2009
Hallo.

Ik heb een Hp copmuter waar nog een half jaartje garantie op zit en ik wil graag naast Windows er ook Ubunutu op zetten.
De rede dat ik dit graag wil is omdat Windows Vista nu ontzettend onstabiel aan het worden is en het herstelen ervan (naar fabrieks instellingen) helpt niet echt meer omdat de problemen terug komen.

Misschien een hele domme vraag maar kan dat gevolgen hebben op Windows Vista of de garantie van de computer?

Groeten, Remi

Ps; Ik heb geprobeerd Ubuntu 10.10 te installeren op een oude computer die nog op een Intel Pentium 667Mhz draait, maar dat ik op 'Installeren' druk doet die niets meer (muis kan ik nog wel bewegen maar verder gebeurt er niets en de Cd-rom speler doet ook niets meer).
Zou iemand mij hier (ook) tips voor kunnen geven?

Laatst bewerkt:
ik had een laptop met vista basic ( :o ) waar ik Ubuntu op had gezet. laptop ging stuk (rede was niet gerelateerd aan Ubuntu, puur hardware) dus ik stuurde hem op naar de fabrikant die er een nieuwe hard disk in had gedaan (+ andere dingen) met een installatie bestand van vista home premium. garantie was dus niet vervallen. zover ik weet vervalt deze alleen als je de laptop hebt opengemaakt op plekken waar dit niet mocht.

Software problemen valt never onder garantie ook niet bij HP.

Een eenvoudige ubuntu installatie is met "wubi":

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer

Ik zou wubi niet adviseren. Als windows geinfecteerd wordt, dan wordt ubuntu dat ook.

Ik had ook Ubuntu naast Vista op mijn laptop geinstalleerd (nu linux mint). Als je Ubuntu naast je huidige besturingssysteem installeert, dan blijft dat gewoon intact. Ik raak vista ook niet meer aan, tenzij ik het echt nodig heb :p

Ja dat klopt ... is infectie je grootste zorg? :) Het is eenvoudige optie voor Windows installatie. Trouwens ... toen ik nog bij Cap Gemini werkte als 3e lijns Linux/Unix Engineer mochten we van de Windows jongens (welke onze laptops beheerden) geen dualboot installeren (hadden ze handig geblocked), en toen was Wubi echt wel een uitkomst. Dus nee het is niet ideaal, maar toch zeker werkbaar.

In een van de nieuwsbrieven staat precies beschreven hoe je een dualboot maakt.
Wubi zou ik niet doen ivm virussen zoals hierboven al gezegd.

Durf je het niet aan dan zijn er genoeg steunpunten in Nederland en vast wel eentje bij jou in de buurt, die je willen helpen. http://kaart.ubuntu-nl.org/ en dan gewoon op de kaart klikken, dan wordt hij elke keer groter en kan je beter zoeken.

En wat die oude pc betreft, dat kan wel kloppen. Intel Pentium 667Mhz en dan zeker haast niets aan geheugen erin, daar wil Ubuntu 10.10 niet op draaien.
Dan zou je met dat bakkie eens Puppy kunnen uitproberen of een hele lichte Ubuntu distro. Maar dan heb je toch nog wel minstens 256 mb geheugen voor nodig.

hey leuk dat van die steunpunten. Ik meld ook even aan.

Ubuntu is trouwens gewoon het smaakje van het Linux OS. Zegt -- in essentie -- niets over de gebruikte window manager. Ookal lijkt het er inderdaad op dat GNOME desktop in 1 adem genoemd wordt met Ubuntu ... draait Ubuntu met LXDE uitstekend op een pentium 1 met 256MB geheugen.

Dat zeg ik, een lichte versie van Ubuntu met 256 mb. geheugen.

Eh steunpunt worden, je bent bekend met Ubuntu dus?

Enigszins. Ik ben bekend met iedere linux versie sinds 1995. De ene "indepth" wat meer dan de andere. Daarnaast aardig geschoold in de materie (Linux en Unix Certified Professional). En vind het ik altijd leuk om kennis te delen, vandaar mijn aanwezigheid op de diverse fora. Hoe meldt ik me aan als steunpunt?

Ook steunpunt worden?

Wie al wat meer van Ubuntu weet en anderen kan helpen bij het zoeken van oplossingen, is meer dan welkom om ook steunpunt te worden. Meld u aan op het Ubuntu NL forum en geef uw gegevens door via uw forumprofiel.

Ook steunpunt worden?

Wie al wat meer van Ubuntu weet en anderen kan helpen bij het zoeken van oplossingen, is meer dan welkom om ook steunpunt te worden. Meld u aan op het Ubuntu NL forum en geef uw gegevens door via uw forumprofiel.

Wat is precies het nut van het 'steunpunt' tov. bv. een forum zoals deze? Is het dat je mensen vanuit je eigen regio en dialect kunt spreken om hulp te krijgen? (ik noem maar iets)

De functie van een forum is ... je stelt een vraag en je hoopt dat iemand welke kundig genoeg is mogelijk een antwoord voor je heeft ... ooit. Niets mis mee! Bij een steunpunt kan je je vraag direct stellen aan een expert in Ubuntu zelf. 1op1 vraag & antwoord.

Het 1 sluit het ander niet uit. Voornamelijk meer keus. Zo begreep ik het nut eerder niet van dit forum aangezien ik me al 10 jaar vermaak op GOT, maar apprecieer ik HelpMij een stuk meer. Kortere opvolgtijden, minder gezeik en meer expertise.

Laatst bewerkt:
Een steunpunt helpt je waar mogelijk is. Als je een steunpunt vlakbij je in de buurt vind kan je een afspraak maken en dan (als het goed is) komen ze bij je thuis om je te helpen met Ubuntu. Of je laat ze naar jou toe komen als ze dat willen. Zo zijn hier al diverse mensen geweest die ik blij heb kunnen maken met mijn hulp en een installatie van Ubuntu. En dat alles voor niets of als je zelf wilt, een kleine bijdrage of een bloemetje of zo.
Zijn er geen steunpunten bij je in de buurt en je vind er wel eentje ergens anders en die wil naar je toe komen, dan kan er benzinekosten worden gevraagd, maar dat lijkt mij logisch.

Bij een nieuwe LTS versie worden er op een aantal plaatsen in Nederland/België Install Partys gehouden waar je naar toe kan gaan, met of zonder je pc. Ook daar helpen degene die er dan zijn jou met installatie of andere vragen betreffende Ubuntu.

Dat is het mooie van de Ubuntu Community. We zijn allemaal vrijwilligers die elkaar proberen te helpen. Het hele besturingssysteem wordt gemaakt door vrijwilligers en iedereen kan er aan mee werken. Open source..............alles is toegankelijk.

Kan je van een ander besturingssysteem niet zeggen.

Laatst bewerkt:
Thx voor de toelichting. Dat zie ik bij Windows idd niet snel gebeuren, althans vrijwillig :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan