Ubuntu of kubuntu verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik heb een laptop met winXP en vervolgens Kubuntu geinstalleerd. Nu heb ik hierbij ook Ubuntu geinstalleerd.
Nu wil ik of Ubuntu of Kubuntu verwijderen i.v.m. ruimte en vooralsnog heb ik geen voorkeur voor de 1 of de ander. Wie weet hoe ik dit kan doen en hoe ik de vrijgekomen ruimte weer toevoeg aan Ubuntu of Kubuntu.

Groet,
deSmid.

Hoi,

Mag ik vragen waarom je Ubuntu en Kubuntu hebt geinstalleerd?
Wat je ook kunt doen is Ubuntu installeren en dan de KDE pakketten erbij installeren.
Dan heb je Ubuntu en als het ware Kubuntu in 1, kun jezelf kiezen bij het opstarten welke te kiezen.

Welke heb je als laatst geinstalleerd?
Want het makkelijkst lijkt me om die te laten staan aangezien die de GRUB loader in gebruik heeft.
Het verwijderen van Ubuntu of Kubuntu is simpel te doen met Gparted.
Kun je installeren via Toepassingen --> installeer/verwijder.
Alleen moet je wel weten welke paritie welke is uiteraard ;)

Beide geïnstalleerd naast winXP
Eerst Kubuntu en later uit nieuwsgierigheid Ubuntu. Beide waren mij onbekend, in ieder geval het verschil tussen beide.
Voor mijn gevoel maakt het niet veel uit enkel dat het prettiger voelt misschien eindelijk eens los te kunnen komen van onze grote vriend Bill G. Gewoon rustig kunnen slapen zonder een Vista syndroom er aan over te houden.

Win XP staat in ieder geval op 1 partitie die onveranderd is gebleven. Kubuntu geïnstalleerd op de rest van de schijf. Met het installeren is de partitie waarop Kubuntu stond in tweeën opgesplitst toen ik Ubuntu erbij gezet heb.
Als ik het opstartmenu of GRUB loader zie, lijkt het alsof er voor zowel Ubuntu als Kubuntu meerdere partities zijn.

Ik ga nu eerst eens kijken of ik er met je aanwijzingen uit ga komen, misschien mag ik weer verbaasd zijn hoe eenvoudig het misschien is.

bedankt
deSmid

Laptop geeft aan dat de hardwareconfig i386 niet mogelijk is.
Als er pakketten nodig zijn moeten die via internet worden binnengehaald. Internet werkt helaas nog niet. Ik gebruik hiervoor een draadloze verbinding met een Hercules usb stick. Ik wil eigenlijk eerst ubuntu goed hebben staan of is dat niet handig?
Partities bewerken gaat dus nog niet en ook het verwijderen nog niet.
Ik heb voor het installeren officiële install CD's ontvangen van Ubuntu, Kubuntu en Edubuntu.

Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat het hier helemaal gaat lukken. Zal ik Bill toch hulp moeten vragen.
Met partitionmagic of acronis moet ik dan mijn schijf opnieuw indelen en Ubuntu er opnieuw opzetten.

Ik geloof niet dat het hier helemaal gaat lukken. Zal ik Bill toch hulp moeten vragen.
Met partitionmagic of acronis moet ik dan mijn schijf opnieuw indelen en Ubuntu er opnieuw opzetten.

al een poging gedaan met Gparted (partition editor in gnome) of nog beter de live cd. Dan kun je de gewenste partitie wissen en omzetten in bijvb ext3 of ze dan ook automatisch bij de overige ext3 indeling gaat weet ik niet, maar zo kan je al zeker kubuntu verwijderen van je systeem.

Van RX_Shorty kreeg ik ook al het advies gebruik te maken van Gparted maar kon deze niet vinden maar had nog niet gedacht aan de liveCD.
Vind ik toch wel leuker om dat te proberen dan gebruik te maken van Windows.

Bedankt, ik ga dit nog proberen.
deSmid.

Van RX_Shorty kreeg ik ook al het advies gebruik te maken van Gparted maar kon deze niet vinden maar had nog niet gedacht aan de liveCD.
Vind ik toch wel leuker om dat te proberen dan gebruik te maken van Windows.

Bedankt, ik ga dit nog proberen.
deSmid.

ah ik had het nog niet gezien dat shorty dit ook had aangeraden, Gparted kan je vinden onder de naam PARTITION EDITOR in ubuntu (ergens in het startmenu, ik zit nu niet op ubuntu dus ik weet het niet vanbuiten, als ik ubuntu gebruik zal ik even deze post komen aanpassen en zeggen waar het juist staat)

Is het niet beter om de live cd van GParted te gebruiken, want dan start je op met deze cd endan kan je toch de aanpassingen beter doen?

Ik zelf wil een partitie van 98 GB toevoegen aan de ext3 maar weet even niet hoe, maar kreeg dus de tip om met de live cd op te starten.

Wat ik nu lees is handig dat ik dat weet, dus eerst van die 98 BG partitie een ext3 maken en daarna mergen met de partitie waar Ubuntu opstaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan