ubuntu server 8.04 vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickJansen

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2007
Ben bezig om een server in te stellen in VMware, instalatie ging helemaal goed.

ik krijg alleen de commandline te zien bij het opstarten van het systeem.
ben een beginner op linux gebied. is er een grafische gedeelte van het systeem?

wat in ubuntu kon (verschillende tty's), werkt niet bij mij. tty7(dat volgends mij staat voor het grafische gedeelte) pakt tie namelijk niet, terwijl in de desktop editie dit wel het geval was, of heb ik het verkeerd?

Alvast bedankt.

Nick

TT7 is inderdaad het grafische gedeelte en dat pakt ie nu inderdaad niet, omdat je geen grafische omgeving hebt geïnstalleerd. Ubuntu Desktop is grafisch, en Ubuntu server dus niet. Heb je voorkeur aan een desktopomgeving? KDE, GNOME, XFCE, IceWM, Fluxbox enz of wil je de hele Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu desktop.?

TT7 is inderdaad het grafische gedeelte en dat pakt ie nu inderdaad niet, omdat je geen grafische omgeving hebt geïnstalleerd. Ubuntu Desktop is grafisch, en Ubuntu server dus niet. Heb je voorkeur aan een desktopomgeving? KDE, GNOME, XFCE, IceWM, Fluxbox enz of wil je de hele Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu desktop.?

bedankt voor je snelle reactie,

Ik wil wel een grafische omgeving, omdat dat net iets makkelijker werkt (lijkt mij).:D

maar wat bedoel je precies met "heb je voorkeur aan een desktopomgeving? of wil je de hele ubuntu/kubuntu/xubuntu desktop?" ?

bedoel je hiermee dat er verschillende grafische omgevingen zijn?
(nogmaals ben een beginner op linux gebied dus weet niet altijd het verschil:o

Maakt niet uit, al doende leert men! :) Ik ben ook nog niet zo lang met Linux bezig en weet dus ook niet alles.

Maar als je een beetje een nieuwe server hebt, met boven de 256MB en ong. 600MHZ dan raad ik je aan de "ubuntu-desktop" te installeren. Dat installeer je met het volgende commando:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Heb je een wat oudere server, dan installeer je "xubuntu-desktop" op deze manier:

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Maakt niet uit, al doende leert men! :) Ik ben ook nog niet zo lang met Linux bezig en weet dus ook niet alles.

Maar als je een beetje een nieuwe server hebt, met boven de 256MB en ong. 600MHZ dan raad ik je aan de "ubuntu-desktop" te installeren. Dat installeer je met het volgende commando:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Heb je een wat oudere server, dan installeer je "xubuntu-desktop" op deze manier:

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Hardstikke bedankt voor de info,
ik gaat het eens uitproberen, als het is gelukt hoor je het van me.

Groetjes Nick.

Bij deze,

een heel snelle reactie,
heb de code geprobeerd. maar hij geeft dit aan:

E: Couldn't find package ubuntu-desktop

Wat ik hier lees is: dat hij de E pakt om de package te zoeken.
de E is bij mij de CD/DVD-rom.

dus ik de CD erin gestopt. en de opdracht meerdere malen opnieuw ingetypt. maar blijft hetzelfde aangeven.

hoe komt dit en hoe kom ik verder? :P
alvast bedankt.

Groetjes

Je zal hem even op internet moeten zetten die machine, en dan sudo apt-get update en dan die installatie. Maar als je toch een grafische omgeving erbij wil, kan je beter de Ubuntu Desktop CD downloaden en die dan installeren.

Je zal hem even op internet moeten zetten die machine, en dan sudo apt-get update en dan die installatie. Maar als je toch een grafische omgeving erbij wil, kan je beter de Ubuntu Desktop CD downloaden en die dan installeren.

Bedankt,

Ik heb beide cd's, omdat ik een server client wil maken virtueel. om ermee te leren werken etc. dus de server editie heb ik daarbij wel nodig.

Om op het internet te kunnen is het de mogelijkheid om de live cd van de desktop editie te gebruiken om de update te realiseren?

Nee, je zal in dat geval toch echt de server aan internet moeten hangen. Maar echt verder kan ik je hiermee niet helpen, ik raad je aan je te registreren op http://ubuntu-nl.org en daar verder te vragen.:)

grafische omgeving op server zou je moeten proberen achterwege te laten. Er zijn geen specifieke gui voor ubuntu server voor servers.

Misschien is no machine wel iets voor jouw? google er maar even voor.

grafische omgeving op server zou je moeten proberen achterwege te laten. Er zijn geen specifieke gui voor ubuntu server voor servers.

Misschien is no machine wel iets voor jouw? google er maar even voor.

hoi jarco,

ben een beginner zoals je wel hebt gelezen,
meningen zijn altijd welkom hoor daar niet van ;).

maar wat houd precies een gui in?
en stel ik doe geen grafische omgeving, hoe regel ik de gebruikers e.d?

stel ik doe wel de grafische omgeving. het is toch altijd mogelijk om terug te schakelen naar een ander terminal?

Groetjes

Edit: gijsisok, heb de server op het internet gekregen, ga nu de dingen regelen die je me had aanbevolen.
hartstikke bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Gui: Graphical user interface (grafische omgeving)

Om te beginnen gaat de informatie die je hier vind enorm leerzaam en intersant zijn: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html

Later zoek je best naar specifiekere guides / fora etc. via google. De informatie die je online kan vinden over linux is ENORM.

Ook zijn er 1000 den goede pdf files in omloop (legaal) op torrentsites etc. waar je enorm veel aan kan hebben.

Vragen kan je uiteraard ook altijd hier stellen maar op fora die enkel voor linux dienen ga je meer linuxkenners tegenkomen.

Gui: Graphical user interface (grafische omgeving)

Om te beginnen gaat de informatie die je hier vind enorm leerzaam en intersant zijn: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html

Later zoek je best naar specifiekere guides / fora etc. via google. De informatie die je online kan vinden over linux is ENORM.

Ook zijn er 1000 den goede pdf files in omloop (legaal) op torrentsites etc. waar je enorm veel aan kan hebben.

Vragen kan je uiteraard ook altijd hier stellen maar op fora die enkel voor linux dienen ga je meer linuxkenners tegenkomen.

Jarco,

de site die je gaf zag er inderdaad veelbelovend uit, ik gaat er eens goed naar kijken,
het leuke aan deze site is, is dat het heel breed is. alles wordt hier wel behandeld.

daarom ben ik hier lid geworden, andere fora's worden wel eens geblokkeerd of moet ik me registeren. daar heb ik niet zon zin in. het onthouden van alle sites is ook niet echt mijn ding. ik ben heel erg blij dat hier ook kennis is van linux.

wil jullie heel erg bedanken voor de info ;) ik laat het zoiezo weten of het gelukt is.

groetjes

He perfect. Je kan uiteraard alles hier vragen.Persoonlijk ken ik men weg wel een klein beetje in linux maar ben zelf ook nog enorm veel aan het leren. Vragen kunnen we altijd samen uitzoeken als we het niet weten :d

He perfect. Je kan uiteraard alles hier vragen.Persoonlijk ken ik men weg wel een klein beetje in linux maar ben zelf ook nog enorm veel aan het leren. Vragen kunnen we altijd samen uitzoeken als we het niet weten :d

daarom. doe een opleiding waarbij kennis van verschillende besturingssystemen een pre is.
dus vandaar deze actie.

Zou vertellen hoe het gegaan is.

heb de server editie op het internet gekregen,

de commando's van gijsisok gebruikt, en dat is gelukt. heb nu een grafische omgeving.

harstikke bedankt voor deze informatie.

de volgende stap eigenlijk met mijn netwerk is gebruikers aan te maken die op de server kunnen inloggen. als iemand hierover tips heeft, zijn ze welkom.

jarco en gijsisok hartstikke bedankt voor de informatie, die er gegeven is.

Je hebt nu grafisch, dan kan je via Systeem --> Beheer en dan Gebruikers en Groepen gebruikers aanmaken. Ik raad je aan gewoon wat rond te neuzen en wat uit te proberen, als je dingen gaat veranderen die het systeem kunnen beschadigen wordt toch om je wachtwoord gevraagd.

Verslag van mijn project verder:

Ik heb alles gedaan zoals er verteld werd.
nogmaals bedankt hiervoor.

maar ik weet zelf niet of dit wel is wat ik wou hebben.

dit is mijn plan:
- een server/client idee maken.
- met een Ubuntu server en een ubuntu desktop editie.
- twee virtuele machines (doe ik om te controleren en ermee te kunnen werken)

is het dan wel goed om op de server de ubuntu desktop erop te instaleren?
heb ook iets gehoord van webmin? (als ik t goed typ hoor :P)

Alvast bedankt.

Groetjes

Wil je een systeem dat je met allemaal computers op de server kan inloggen, en ongeacht op welk systeem je inlogt je eigen bureaublad krijgt? Dan moet je eens naar Edubuntu kijken, dat kan dat allemaal al. En met een server gemaakt met Ubuntu Desktop is niet mis, hoewel een echte server natuurlijk zonder GUI draait om alle power eruit te halen En er bestaat inderdaad Webmin ja, heerlijk programma.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan