Ubuntu server contacteren via Windows server Script

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannickw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2008
Ik zit met de volgende situatie:

Ik moet een Linux Ubuntu server kunnen contacteren en afsluiten via Windows 2003 sbs DC. Ik heb zo goed als geen ervaring met linux servers, dus ik heb eigelijk niet geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Ik weet dat ik het best via Putty werk, maar hoe en wat ? Ik was aan het denken om een soort van script te schrijven om Putty uit te voeren en dan eventueel al het IP waarnaar ik moet contacteren klaar te laten staan in Putty. Iemand enig idee of dit mogelijk is ? Dan zou ik op de Linux server een script moeten hebben om hem af te sluiten. Alle hulp is welkom !

Greetz

Misschien is het makkelijkst om aan te geven wat er precies moet gebeuren op de linux server dan kunnen we kijken hoe je dat het beste kan automatiseren.

Want waarom moet hij afgesloten worden? en waarom vanaf de 2003 server?

Voor putty heb je een aantal commandline opties
(http://the.earth.li/~sgtatham/putty/0.53b/htmldoc/Chapter3.html vanaf paragraaf 3.7)

waarschijnlijk is het het makkelijkst om in Putty een sessie te maken die connectie kan maken en het script op de server start (je kunt in de sessie nl ook aangeven wel commando er gestart moet worden zodra er connectie is)

en dan via de opdracht
Code:
putty.exe -load "session name"
de sessie te starten

Laatst bewerkt:
Denk dat je deze vraag beter op een Linux forum kunt stellen (zonder aan de beschikbare kennis hier te twijfelen) ?!

Het gaat om een Ubuntu 7,10 distributie. De bedoeling is om 2 van deze Ubuntu servers af te sluiten via een Windows 2003 SBS. Dus moet ik de SBS laten communiceren met de Ubuntu, lijkt me best dit via Putty te doen? Ik zou de Ubuntu servers willen contacteren doormiddel van een script uit te voeren op de Windows SBS. Dan zou ik een script moeten hebben op de Ubuntu servers om de servers af te sluiten, en dit alles zou dus via de Windows 2003 SBS moeten gaan.

Dus even kort samengevat:
Dubbelklik in Windows SBS op script om Putty op te starten, IP van de ubuntu zou dan al in Putty moeten staan als het opent! Via Putty een 'shutdown'script laten lopen op de Ubuntu servers.

Ik ben bezig met een volledige 'nood'procedure te schrijven om het serverpark af te sluiten, het is bedoeld om eindgebruikers(dus geen kenners!) heel deze procedure te kunnen laten uitvoeren,

@upsidaisy: Het hele gebeuren moet via een Windows 2003 SBS gaan, dus leek het mij best om mijn vraag hier te stellen?

Laatst bewerkt:
Dan kun je de sessie methode gaan gebruiken.

In de sessie geef je namelijk ook het ip of de hostname mee van je linux server
en onder connection - SSH kun je een remote command meegeven die uitgevoerd word op de server.

een shutdown commando uitvoeren met de juiste parameters zou dan voldoende moeten zijn

bijvoorbeeld:

shutdown -t 30 -h "Deze server word binnen 30 seconden afgesloten"

Code:
shutdown [-a][-t sec][-krhnfFc][time][warning-message]

-a    Use /etc/shutdown.allow. 
-t    sec Tell init to wait sec seconds between sending processes the warning and the kill signal, before changing to another runlevel. 
-k    Don't really shutdown; only send the warning messages to everybody. 
-r    Reboot after shutdown. 
-h    Halt after shutdown. 
-n    Don't call init to do the shutdown but do it ourselves. The use of this option is discouraged, and its results are not always what you'd expect. 
-f    Skip fsck on reboot. 
-F    Force fsck on reboot. 
-c    Cancel an already running shutdown. With this option it is of course not possible to give the time argument, but you can enter an explanatory message on the command line that will be sent to all users. 
time    When to shutdown. 
warning-message Message to send to all users

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, zoiets zocht ik Ellasar. Enig idee of het mogelijk is om dit 'automatisch' te laten lopen dmv een script? Dus gewoon dubbelklikken op een script in windows en dat hij dan automatisch verbinding maakt en automatisch een 'shutdown'script uitvoert op de ubuntu, is dit mogelijk ?
Bedankt, je hebt me al goed op weg geholpen!

Als je die sessie opslaat als "Nood"
en dan een snelkoppeling aanmaakt naar

putty.exe -load "nood"

Is dat misschien eenw erkbare oplossing?

(let wel op dat je het niet "te simpel" maakt omdat dan een "foutje" er ook automatisch voor zorgt dat je server downgaat zonder dat je dat wil :))

Laatst bewerkt:
Ja, ik stop de scripts goed weg in verborgen mappen ;)

Is het mogelijk om in het script ook al de username en password te zetten om aan te loggen op de ubuntu server die ik probeer te bereiken?

Ik heb nu dus volgend script :

putty -load x

Hij opent dan putty en laad ook al het prompt scherm van de server die ik heb ingegeven toen ik bestand 'x' opsloeg. Hij vraagt dan om een username en de volgende stap is het password, ik zou dus die stappen willen overslaan en automatisch die gegevens willen ingeven, is dit mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan