Ubuntu Server heeft maar een halve netwerkverbinding in VirtualBox

Status
Niet open voor verdere reacties.

WDHBGS

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 dec 2010
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week Ubuntu Server 12.04.1 in VirtualBox geïnstalleerd.
Ik wou een mailserver maken. Dat is nu wel gelukt, maar ik kan met Windows Live Mail op de host-pc (dus waar VirtualBox op draait) geen verbinding maken met Postfix en Dovecot.
Ik heb de officiele manier van de wiki van de site van Ubuntu Server gevolgd. Ik kan wel pakketten downloaden en installeren, en zelfs een webserver werkt goed in het lokale netwerk (dus op de host-pc). Maar Postfix en Dovecot doen het wel (getest met telnet) op de server zelf, maar niet op de host-pc. VirtualBox staat gewoon ingesteld op Netwerk Bridge Adapter.

Wie heeft een oplossing?:thumb:
Alvast bedankt!

Groetjes, WDHBGS;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je titel van de vraag dan niet klopt. Zo te zien is de internet functionaliteit van je ubuntu prima.

Is er eventueel een virusscanner die moeilijk doet? staan de poorten wel open op ubuntu?

Ik neem aan dat als je kunt telnetten de listener goed staat. (sudo netstat -lp --inet). kun je niet telnetten vanaf de host? als je dat probeert wat gaat er dan fout?

Zal wel zijn dat je een verkeerde netwerk-indeling hebt aangeven. Zal wel staan op "Host-only" ipv. "Bridged modus" networking.
Lees nog eens goed dit hoofdstuk

Tijs.

@wampier, de listener staat goed, en SSH met Putty vanaf de host-pc werkt wel goed. Als ik probeer te telnetten met Putty op poort 110 staat er niets in het Putty-scherm, en na 15 seconden sluit putty zichzelf af. Bij netstat -lp --inet zie ik dit:
Code:
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State       PID/Program name
tcp        0      0 localhost:10025         *:*                     LISTEN      1547/master
tcp        0      0 *:submission            *:*                     LISTEN      1547/master
tcp        0      0 *:pop3                  *:*                     LISTEN      985/dovecot
tcp        0      0 localhost:spamd         *:*                     LISTEN      1024/spamd.pid
tcp        0      0 *:imap2                 *:*                     LISTEN      985/dovecot
tcp        0      0 *:ssh                   *:*                     LISTEN      874/sshd
tcp        0      0 *:smtp                  *:*                     LISTEN      1547/master
tcp        0      0 *:imaps                 *:*                     LISTEN      985/dovecot
tcp        0      0 *:pop3s                 *:*                     LISTEN      985/dovecot
tcp        0      0 localhost:10024         *:*                     LISTEN      1020/amavisd (maste
udp        0      0 *:bootpc                *:*                                 581/dhclient3

Groetjes, WDHBGS

PS: Ik heb de titel al veranderd.

Laatst bewerkt:
@dnties, hij staat niet op Host-Only, maar echt op Netwerk bridge adapter.
En ik heb wel internet.

Lijkt erop dat je pop3 (en imap) service luistert op poort 985 ipv. 110 ...............
en je ontvangende mail service (smtp) op poort 1547 ipv. 25 .........

Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State PID/Program name
tcp 0 0 *:pop3 *:* LISTEN 985/dovecot
tcp 0 0 *:pop3s *:* LISTEN 985/dovecot
tcp 0 0 *:imap2 *:* LISTEN 985/dovecot
tcp 0 0 *:imaps *:* LISTEN 985/dovecot

tcp 0 0 *:smtp *:* LISTEN 1547/master

Tijs.

Laatst bewerkt:
In het configuratie(-bestand) van postfix, neem ik aan, daarna de postfix daemon herstarten. Staat (hoop ik voor je) hier waar en hoe je het kunt doen.
Overigens kun je beter, voordat je wat verandert, eerst eens testen met een telnet/putty sessie vanaf je host-computer naar TCP poort 985 en TCP poort 1547 van je ubuntu-server of je (netwerk-)verbinding krijgt, zodat je zeker bent dat wat ik schreef in mijn vorige posting ook echt klopt.

Tijs.

@dnties, het telnetten werkt weer niet...

UPDATE: Postfix werkt goed na het veranderen van de poort (en het telnetten naar poort 25 ook goed!)! Maar hoe verander ik de poort bij Dovecot?

Laatst bewerkt:
Kan een firewall probleem zijn op de host-computer...

Kom anders even naar de Helpmij chat, dan kan ik evt. m.b.v. Teamviewer meekijken wat er aan de hand is.

Tijs.

@dnties, maar hoe verander ik de poort bij Dovecot?

Goed dat de verandering werkte, maar die nummers zijn de PID niet de poort :)

Mogelijk dat proto imap niet goed stond

@wampier: inderdaad heb ik de uitvoer verkeerd geinterpreteerd.

Tijs.

Voor de record en mensen die zoeken en deze draad vinden:
Hulp bij het instellen van dovecot: http://wiki2.dovecot.org/QuickConfiguration of voor een wat uitgebreidere documentatie http://wiki2.dovecot.org/FrontPage . Dovecot is niet de meest eenvoudig te configureren oplossing maar met Postfix en SASLAuthd valt dat wel mee.

Netstat met numerieke weergave van poorten en adressen: netstat -n (en -l voor services die luisteren op een poort/socket)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan