UBUNTU + tweede HDD zien + skype installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mavaros

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
Hoi,

Om te beginnen, Ik weet absoluut nog niks van linux.

Vanavond heb ik op een oude HDD Ubuntu 5.1 geinstalleerd. Dat ging erg makkelijk viel me op.

Nu heb ik echter een probleem met het benaderen van mijn andere HDD. (Secundaire IDE) Ik kan deze dus absoluut niet benaderen, omdat ik niet weet hoe dit moet. (Totaal geen idee.) Aangezien ik voorlopig even met dit OS wil draaien, lijkt het me wel makkelijk als ik ook de andere HDD kan aanspreken.

Vraag: Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Ook wil ik graag Skype op dit OS zetten. Ik ben dus naar hun site geweest, en daar staat netjes welke versie ik moet hebben voor dit OS. Dit heb ik gedownload, maar ook hier weer het probleem. Hoe krijg ik dit geinstalleerd. Als ik het aanklik om uit te pakken krijg ik een vage melding dat het niet gaat.

Vraag: Hoe moet ik dit uitpakken/installeren op dit OS?

Omdat dit OS er net opstaat ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om me in de literatuur over dit OS te storten. (Nu is het een beetje laat, en daar ga ik morgen mee beginnen.)

Laatst bewerkt:
als je gewoon op het ingepakt bestandje dubbel klikt dan opent toch een venster waar je uitpakken kunt selecteren naar doel.
Voor skype kan je best het debian package downloaden dit installeer je dan via een gnome-terminal of xterm. sudo dpkg -i skypepaketje.deb
vervang skypepakketje door de desbetreffende naam.

Staat daar onder het menu systeem niet iets disk en kan je daar geen mountpoint instellen enzo?

Ik ben geen echte ubuntu gebruiker dus weet de ubuntu specifieke dingen niet uit de hoofd.
meestal hebben ze daar altijd van van die handige grafische tools.

Hoi,

Ik ben maar eens begonnen met het lezen van de bijgeleverde handleiding.

Misschien kom ik er uiteindelijk dan wel uit. Ik zal de methode om skype te installeren eens toepassen. Mountpunten weet ik totaal niet wat het is, wel een uitleg vn twee pagina's groot gevonden, maar voorlopig is het nog chinees voor mij.

/ is de root, dit kan je verglijken met wat je te zien krijgt als je op deze computer klikt in windows.

De partities op je harde schijf worden aangeduid met /dev/hdxx
de eerste x staat voor welke harde schijf het is
/dev/hda is de harde schijf die op de eerste ide kabel zit als master.
/dev/hdb is de harde schijf die op de eerste ide kabel zit als slave.
/dev/hdc is de harde schijf die op de tweede ide kabel zit als master
/dev/hdd is de harde schijf die op de tweede ide kabel zit als slave
de tweede x staat voor de hoeveelste partie het is.
/dev/hdx1 is de eerste primaire partitie
/dev/hdx2 is de tweede primaire partitie
/dev/hdx3 is de derde primaire partitie
/dev/hdx4 is de vierde primaire partitie
/dev/hdx5 is de eerste logische partitie
/dev/hdx6 is de tweede logsiche partitie.

Hoi,

Skype is gelukt.

Dat mounten wil nog altijd niet lukken. Ik krijg geen toegang van het systeem, erwijl ik wel als root ben aangemeld, maar ik blijf doorpielen. Het is een leuk tijdverdrijf.

probeer eens in comand line het volgende
sudo mkdir /media/hdc1
sudo mount /dev/hdc1 /media/hdc1
sudo ls /media/hdc1

Hoi,

Het werkt.:thumb:

Hartstikke bedankt. Ik kan nu mijn andere partities aanspreken.

Als ik nog meer vragen heb kom ik zeker nog terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan