ubuntu verwijderen en xp erop

Status
Niet open voor verdere reacties.

michel5150

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2002
hallo iedereen,

mijn vraag is deze : ik heb ubuntu 6 op mijn computer staan en wil deze graag verwijderen en XP er weer opzetten.
nou weet ik dat als ik ubuntu eraf haal ik XP er niet zomaar op kan zetten.
iemand enig idee hoe ik dat het beste kan doen?
ik heb zeer minimale linux ervaring dus niet te ingewikkeld aub :)

hoop dat iemand mij kan helpen

ja dat had ik hiervoor al eens geprobeerd maar dat lukte niet.
las ergens op internet dat je 2000 en xp niet zomaar kon installeren.
deed het vroeger altijd door eerst 98 te installeren......beetje omslachtig maar ja.
alleen heb ik 98 niet meer en er moet toch een makkelijkere manier zijn

Als je een XP installatie CD hebt, kun je hier vanaf gewoon opstarten hoor. Wel ff aangeven in de bios dat ie eerst op moet starten van CD en dan pas van harde schijf.

Kiezen om een partitie te formateren naar NTFS (want de Linux indeling kent ie vast niet) en Windows installeren.

inderdaad opstarten vanaf de cd en de partitie waar linux op staat verwijderen.
en dan geoon dorgaan met instaleren.
linux is er dan echt af.
wel jammer dat je stop met linux, het is echt vele male beter als windows.

vista steld niets voor bij beryl, dat is pas een grafische desktop en zonder dure videokaarten

De recovery console openen in de installatie cd van windows.
dan kan je normaal in een dos achtige omgeving en kan het commando
fdisk /mbr uitvoeren of fixboot of fixmbr

@mrorange wij weten dat linux voor ons beter is, maar de meeste mensen kunnen de aanpassing niet aan, ookal is linux op dit moment veel logischer opgebouwd etc. Iedereen denk nog altijd hoe hij in windows zijn problemen oploste. Een .exe zou door veel keer op volgende te drukken iets moeten installeren in windows.
Terwijl wij gewoon tegen onze pakketmanager zeggen ik wil die software, en die gaat het downloaden installeren en als er later updates zijn die ook nog eens installeren. :)
En inderdaad beryl is zalig, maar de interface op zich mist nog wat hopelijk komt hier binnenkort verandering in als kde en gnome ook aan compositing gaan doen. Want nu is alleen de window manager composite.

Laatst bewerkt:
moi gesproken lamp.

ja als wij wat willen hebben aan software geen gezoek op het internet en niet veel klikken en dan iets op je computer krijgen wat je helemaal niet wil hebben.

beryl is natuurlijk ook nog niet helaam stabiel op dit moment, er moet nog wat aan gedaan worden.
maaar in tegenstelling tot microsoft zijn er vast al duizenden mensen dagelijks mee bezig om het te perfectioneren, net zoals de rest.

hallo ,

bedankt voor de hulp iedereen, en ja ik ga echt terug naar XP.
was een apart maar mij te frustrerend en tijd verslindend uitstapje.
ik moet gewoon alles kunnen openen wat ik heb aan muziek en wat dan ook zonder eerst op zoek te moeten gaan naar plugins en code's en weet ik wat.
vond het wel leerzaam dat wel.
bedankt en wie weet stap ik ooit nog wel eens over als het iets gebruiksvriendelijker is voor de absolute linux newbie.

je heb de vrijheid om te doen wat je wil met linux
dat is niet het geval mij microsoft, daar wordt je gedwongen te doen wat hun willen.

veel plezier met windows xp

In ubuntu kan je ook naar muziek luisteren, zelfs zonder extra's te installeren. Bv het ogg formaat, de open source tegenhanger van mp3. ogg heeft trouwens veel meer kwaliteit dan mp3 aangezien mp3 eigenlijk al jaren niet meer ontwikkelt word.
Films is ook geen probleem met het open formaat.
Ubuntu mag deze codecs niet standaard installeren, daar kunnen zij niets aan doen he.

Bij feisty de release die nu gaat uitkomen hebben ze er trouwens iets op gevonden, wanneer er een stukje muziek niet kan afgespeeld worden gaat hij je dat melden, En met een paar klikken gaat hij dan de codecs voor je downloaden en installeren.
De andere distributies gaan deze methode ook over nemen.
Voor de drivers is ook een goede oplossing gekomen namelijk het beperkte stuurprogramma's manager deze meld je voor welke hardware er gesloten drivers beschikbaar zijn en hij gaat ze voor je downloaden en installeren.

zolang men verplicht wordt om windows te kopen zal linux altijd klein blijven.

maar weinig mensen weten zelfs niet van linux en opensource.

maar ondertussen willen ze wel gratis software hebben, of ze hebben illegale software

het zal ook best dat je niet alle vrijheid hebt met windows maar als leek scheelt het een hoop frustratie.
op een .exe klikken is installeren........niet zoals ik net weer had.....een map vol pictogrammen en overal op klikken en niks wat werkt.
maar ja anyway.........tis me nog steeds niet gelukt linux van mijn systeem te krijgen.....wederom een ergernis.
koop wel een nieuwe schijf........is sneller denk ik.

En wie heeft je ooit geleerd om via een .exe bestandje iets te installeren.
Stel je eens de omgekeerde wereld voor, stel nu dat linux door 90 percent van de gebruikers word gebruikt en dat er een nieuw systeem komt namelijk windows.
Je bent gewoon van in linux gewoon software te installeren door op toepassingen > software toevoegen verwijderen te drukken.
Maar in windows is zoiets niet te vinden, uiteindelijk zegt een vriend tegen je dat je heel het internet moet gaan rondneuzen voor een .exe bestandje voor het programma waar je totaal afkomst niet van weet. En het is 1 kan op de 10 een virus of spyware. UIteindelijk krijg je het geinstalleerd door een paar keer op volgende te drukken terwijl er vragen voor je neus kwamen waar je totaal niets van snapte. En je al 3 keer je ziel verkocht hebt door op de accepteer de gebruiksovereenkomst te drukken.
Maar uiteindelijk blijkt dat deze software zelfs niet automatisch geupdate word.
Dan zou ik toch ook terug keren naar mijn oude bekende besturingsysteem en dan zou ik je gelijk geven.
Maar natuurlijk blijft het nog altijd jouw keuze, elk besturingsysteem is anders. Het is niet omdat je het een kent dat je het andere ook kent.
Ik heb het geluk gehad om met windows en linux op te groeien.

Laatst bewerkt:
ja op een exe klikken kan ook leiden tot erg vervelende dingen zoals een extra balk en een startpagina die je niet kan veranderen, wat zijn blij dan met op een exe klikken.

in linuc moet je allen weten wat de maniet is op software te installeren dat gaat niet met eindeloos zoeken op het internet.

ik ben nog maar kort over op linux en ja er staat nog windows op mijn pc maar ik gebruik het nooit meer en waarom zou ik het nog gebruiken.
voor al mijn windows programma`s heb ik een linux variant die gratis is en ook nog eens geupdate wordt zonder dat ik er iets voor moet doen.

linux wordt steeds groter, op server gebied is linux al groter als microsoft.
leuk detail is dat op de download van microsoft linux draait, waarom dan toch??

iedereen die op het internet mailt of surft is al gebruiker van linux.
wist je bijvoorbeeld dat google op linux werkt.

ik denk zelfs dat linux een grote speler wordt, in het bedrijsleven wordt namelijk al heel veel linux gebruikt.

En dan vergeet je nog de de markt van mobiele telefoon, routers, en nog van die kleine dingen. Ik zou linux ook niet opzich bekijken maar open source over het algemeen die de software wereld aan het veranderen is.
Wist je dat de aldi pc's linux standaard geinstalleerd hebben, een afgeslankte versie van linux die alleen maar opstart als je de andere knop kiest om de computer te starten.
Omdat linux gewoon zo uitgekleed en aangepast kan worden dat het een paar honderd keer sneller kan starten dan windows. :)
Als je op de gewone startknop drukt start ie natuurlijk nog windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan