Ubuntu: wachtwoord voor draadloze verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Beste mensen,

Telkens als ik Ubuntu opstart duurt het erg lang voordat de draadloze verbinding tot stand is gebracht. Bovendien wordt er steeds om het wachtwoord gevraagd. Kun je het ww ergens instellen zodat ik het niet steeds opnieuw in hoef te vullen? Ik neem aan dat, als het ww "vaststaat" de verbinding sneller tot stand komt.

@Bertus: Het gaat hier om de encryptie-code voor toegang tot het draadloze netwerk, niet om het inlogwachtwoord waarmee de gebruiker inlogt dat ergens 'vastgezet' moet worden.

@CorVerm: Misschien geeft deze tutorial je een oplossing?
Als dat niet lukt, dan heb ik ergens (weet alleen even niet waar precies) op Puppy-Linux nog zo'n programma staan dat de WiFi instellingen ook vastlegt en vastzet.

Tijs.

Welke versie van ubuntu gebruik je? Ik had hetzelfde probleem met 9.04 (niet meer in 9.10), daar was de oplossing voor mij het installeren van een andere netwerk manager. Ik gebruikte toen Wicd network manager meen ik, gewoon te installeren vanuit het softwarecentrum ;). Toen was het langzame inloggen op het draadloos iig opgelost :)

Beste mensen,
Allemaal bedankt voor het reageren.

Mijn probleem is nu nog groter geworden, heb namelijk helemaal geen mogelijkheid meer om verbinding te maken.
Dat komt zo: in de tutorial die Tijs heeft aanbevolen staat dat er eerst gekeken moet worden of een aantal programma's zeker geïnstalleerd moet zijn, ook ndiswrapper Na dit geïnstalleerd te hebben kon ik op geen enkele manier verbinding maken, dus ook niet bedraad.

Wat nu? Ik kan dus geen enkel programma meer ophalen onder Ubuntu (9.10)
Wie weet raad.

CorVerm: Ndiswrapper is bedoeld voor situaties waarin er geen 'native' Unix/Linux driver is voor een (draadloze) netwerkkaart. Met Ndiswrapper kun je dan een Windows driver gebruiken.
Jij had/hebt dat niet nodig, want je had al drivers die werkten, dus ik denk dat je daar de verkeerde kant op gegaan bent.

Als je al je gezetten stappen nog kunt herinneren zou je diezelfde stappen ook weer ongedaan moeten kunnen maken.
Zo is bijv. ndiswrapper weer uit te schakelen d.m.v.
ndiswrapper -r
(vanuit een root console-venster).
Je kunt dan daarna (bijv.) het /etc/modprobe.d/ndiswrapper bestand leegmaken of hernoemen (als die nog aanwezig is). Verder dan nakijken of /etc/modprobe.d/aliases dan geen alias meer bevat die verwijst naar ndiswrapper setup (zie pagina 3 van de tutorial) etc.
Had je nog andere stappen gezet, probeer je die dan te herinneren (bijv. installatie van pakketten via Synaptic of via apt-get. Die pakketten dan weer deïnstalleren), PC herstarten, en nog eens kijken of je weer 'vers' kunt beginnen met het laden/bekijken/configureren van je draadloze verbinding.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even een afsluitende reactie.

'k Heb Ubuntu moeten verwijderen omdat ik alleen maar verder in het nauw kwam en Vista ook al rottig begon te doen. (niets met Ubuntu te maken hoor)

Niet dat ik van Ubuntu afgestapt ben, op m'n andere pc draaitie lekker.

Bedankt voor de adviezen. Dat het niet gelukt is ligt zeker niet aan jullie (Tijs), maar aan mijn onkunde op het gebied van Ubuntu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan