Ubuntu windows 7 dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricown

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2009
Beste lezer,

Ik wil graag Ubuntu dualboot doen met Windows 7, ik heb overal gezocht maar kon nergens wat vinden over de dualboot die ik zou willen.

Mijn computer heeft 2 schrijven een C en een D (nu gebruik ik me D voor films/muziek etc. en me C voor Windows 7) Nu wil ik dus Ubuntu op mijn D installeren, nou zat ik in de installatie menu maar ik hoorde dat ik dan ext4 moet kiezen om Ubuntu te installeren. Maar kan ik dan na de installatie me D schrijf nog wel gebruiken in Windows 7 omdat die niet meer NFTS is? Want ik had ooit eerst een Wubi install en toen maakte die gewoon een map op me D met ''ubuntu''.

Dankje voor de tijd,

Ricardo

Nee, niet direct in ieder geval. Windows kan (wil) geen andere bestandssystemen lezen dan NTFS en FAT. Wel kan het met bijvoorbeeld fs-driver. Deze driver kan echter (nog) geen ext4 partities lezen. Wel ext2 en ext3. Dus als je echt graag de partitie wilt kunnen lezen in Windows (waarom eigenlijk?) moet je kijken of je voor ext3 kan kiezen in plaats van ext4.

Ok, bedankt! Ja, dat wil ik graag omdat die schrijf 500GB is en Ubuntu install maar zo'n 30GB is dacht ik. Dan kan ik die schrijf nog gebruiken voor muziek en films etc.

Bedankt voor de reactie,

Ricardo

Je weet dat je de grootte van partities kunt veranderen? Je kunt bijvoorbeeld de D partitie verkleinen en de C partitie vergroten.

Als ik jou was geweest had ik Ubuntu gewoon naast Windows gezet zodat je de D schijf behoudt voor al je backup, muziek en video's of wat dan ook.
Die is NTFS en dat leest Ubuntu en Windows dus.............

Hoe je een dualboot maakt (dus op dezelfde HD) staat in de aankomende nieuwsbrief, Ubuntu deel 2.

En anders kan je al zoeken of geef een gil en ik wil je wel helpen.

re

je kan hem toch binnen windows instaleren met het tooltje dat op de cd of image staat als je hem download .

en je kan ook aan je windows bestanden als je op linux bezig bent ik heb dit zo gedaan en het systeempje werkt perfect gebuik windows 7 enkel nog voor te gamen

Dit kan inderdaad, dat heet een wubi installatie. Het is echter wel zo dat als er iets met windows is en je moet formateren, dan ben je linux ook kwijt. Als je een echte dual boot maakt op een aparte partitie heb je daar geen last van. Na de installatie van windows dien je een paar handelingen uit te voeren en je kan ook weer gewoon werken op je linux partitie.

re

dat kan wel zijn maar he klinkt ook niet echt logisch dat je linux en windows op de zelfde partitie instaleerd

dat kan wel zijn maar he klinkt ook niet echt logisch dat je linux en windows op de zelfde partitie instaleerd

Waarom niet? Hoezo klinkt dat niet logisch? Het kan dus waarom zou je het niet doen?

Op mijn netbook heb ik naast XP op de zelfde partitie Ubuntu remix staan. Omdat ik XP eigenlijk nooit meer gebruik start Ubuntu altijd gelijk op. De rest van de overgebleven ruimte staat op NTFS zodat en XP en Ubuntu er gebruik van kunnen maken. Of als backup of andere dingen.

In de VirtualBox installeren kan ook maar dan werkt soms niet alles, zoals bijv. de usb. Of dat moet veranderd zijn, dat weet ik niet.

even ter info, je weet wel dat linux deze partitie gaat FORMATTEREN?

ja, wat even.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een partitie en een schijf.

Als je Windows en Ubuntu samen naast elkaar wilt hebben, dan gebeurd dat op dezelfde schijf maar omdat Windows werkt met NTFS en Ubuntu ext4, zul je even wat ruimte moeten pikken van Windows om daar alvast een partitie van te maken in ext4.
Dan bij installatie van Ubuntu ziet de cd deze partitie al en zorg er dan voor dat je bij de schijfindeler die de installatatie van Ubuntu heeft, NIET de HELE SCHIJF neemt, maar handmatig de partities doet.

Anders is het zo dat ook Windows weg gaat ja, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Kom jer er niet uit, er zijn genoeg steunpunten die je willen helpen met de installatie. Als je kijkt op de steunpuntenkaart van Ubuntu http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten dan zit er vast wel eentje bij jou in de buurt.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan