Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Viesse

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2006
Gebruik Windows XP (OEM) Home Edition. Ik heb Ubunta laatste versie geinstalleerd, maar er nu al spijt van. Dus probeer ik het programma te verwijderen. Maar dat is niet eenvoudig; liever gezegd: dat lukt niet. Niet onder Configuratie, niet met behulp van REVO Uninstaller. Ze tonen Ubuntu zelfs niet. Ook Ubuntu zelf biedt geen mogelijkheid op hun site (voor zover ik zien kan). Op Internet een aantal aanwijzingen gevonden, maar die zijn mij te moeilijk.
Kan iemand een eenvoudige maar doeltreffende methode aanreiken?
Hartelijk dank dan!

Verplaatst Overige software --->> Linux / Unix / Freebsd.
Gezien Ubuntu een Linux variant is.

Hoe heb je het geïnstalleerd? Staat het op een andere partitie of heb je wubi gebruikt?

Ubuntu-Linux deïnstalleren

Als volgt: programma gedownload, in tijdelijke map geplaatst en vandaar gebrand op een CR-Rom; alles volgens instructie op de website. Vervolgens de CD in de la en de installatie ging verder automatisch. Ik weet helemaal niets van partities en wubi is mij ook al onbekend ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok... dan gok ik maar even dat het inderdaad op een eigen partitie (deel van een harde schijf) staat. Deze instructies zouden dan moeten werken.

Vergeet niet, we hebben het hier over een volledig bestuuringssysteem, niet een simpel programma dat je snel even kunt de-installeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ubuntu Linux

Voorzichtig geprobeerd; de verwijzing naar "deze" site is een goeie! Maar dan: ik krijg het volgende scherm te zien via Schijfbeheer Windows (zie bijlage). Zijn de twee onkende vakjes rechts (met de blauwe banden) degenen die verwijderd zouden moeten worden?
Voor de goede rode: ik heb een OEM-versie van XP, dus geen schijf om opnieuw te installeren, mocht er iets fout gaan.

Bijlagen

• Computerbeheer.jpg
    Computerbeheer.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Ik zit op dit moment zelf achter een Linux PC (Opensuse) dus exacte aanwijzingen kan ik je niet geven, misschien dat dit toch beter naar de windows afdeling verplaatst kan worden.

De grootste van die twee vakjes bevat Ubuntu zelf, de kleinere is het swap geheugen. Wat er precies met die twee partities moet gebeuren hangt er van af wat je wilt. Het handigst is het waarschijnlijk om ze te wissen en je C:/ schijf (waar windows op staat) de vrijgekomen ruimte in te laten nemen.

PS: Je moet trouwens als je zo'n PC zonder CD's krijgt (stelletje vrekken zijn het bij HP) zo snel mogelijk zelf een back-up CD maken. Hebben die HP PC's niet een soort restore functie voor noodgevallen?

PPS: Wat ging er trouwens mis met Ubuntu waardoor je er vanaf wilt?

Ubuntu Linux

Voor de goede orde: de redactie heeft mijn 1e vraag hierheen verplaatst.
Hoe kan men zien dat de grootste (van die rechter) vakjes Ubuntu bevat? Ik zie dat niet namelijk.
Dus die twee rechts deleten; komen die vanzelf weer voor Windows beschikbaar?
Noodfunctie: dsat heb ik wel eens gedacht ja. Als ik in Verkenner naar de C: ga en er op klik, zie ik behalve Presario C: ook Presario RP E: en denk soms dat dat een herstelgedeelte is. Bij het opstarten van Windows verschijnt er heel kort een regeltje onderin het scherm met Boot etc. Mischien moet dat geprobeerd worden, of toch maar op de door u aangegeven manier te werk gaan?
Ik heb ooit, toen ik deze PC kocht, de aanwijzing gekregen om Hertsel-CD's te maken; er liggen er al die tijd 7 naast mij. Als ik die in volgorde zou gebruiken, verdwijnt Ubuntu dan ook? En ben ik dan al mijn verdere programma's kwijt? Word, Frontpage, Excel, etc.?Er zal wel niks mis zijn met Ubuntu, maar toch. Na installatie probeerde ik Firefox: geen Favorieten zoals IE, terwijl ik die veel gebruik. Probeerde e-mail: moet naam server opgeven. Dat weet ik gewoonweg niet en er staat ook geen aanwijzing hoe daar achter te komen.
Kortom, XP is mij vertrouwd en Ubuntu geeft mij het gevoel weer opnieuw te moeten beginnen. Met mijn 75 jaar voel ik daar niks voor.
Bedankt voor alle moeite!

Voor de goede orde: de redactie heeft mijn 1e vraag hierheen verplaatst.
Weet ik, ik vraag me alleen af of dat een goed idee was.
Hoe kan men zien dat de grootste (van die rechter) vakjes Ubuntu bevat? Ik zie dat niet namelijk.
Kun je daar ook niet zien (windows is daar niet zo slim in) maar zo wordt het standaard geïnstalleerd als je Ubuntu naast windows zet.
Dus die twee rechts deleten; komen die vanzelf weer voor Windows beschikbaar?
Niet vanzelf nee. Zoals ik al zei heb ik WinXP hier even niet voor me dus ik kan je niet vertellen waar de opties voor het samenvoegen van partities zitten. Ik weet ook niet 100% of Windows stukken aan de C:/ schijf toe kan voegen terwijl Windows draait. Maar goed, tenzij er ruimtegebrek is maakt het ook niet o gek veel uit wat er met dat stuk schijf gebeurt, Na het uitvoeren van.
B.) Boot off your Windows XP CD.
- Choose “Repair”
- When it asks for the installation number, I put in “1″, and it worked fine (you may want to test this first to be sure.)
- Enter Admin password.
- At the command prompt type “fixmbr”, then confirm. Windows will overwrite the dual boot - info in the MBR that Ubuntu put there.
Reboot!
Zal de PC na opstarten gelijk in Windows terechtkomen, zelfs al doe je verder niets aan de harde schijf, dan nog is daar verder niets meer van te merken dan dat windows een kleinere schijf ziet.
Noodfunctie: dsat heb ik wel eens gedacht ja. Als ik in Verkenner naar de C: ga en er op klik, zie ik behalve Presario C: ook Presario RP E: en denk soms dat dat een herstelgedeelte is.
Dat denk ik ook.
Bij het opstarten van Windows verschijnt er heel kort een regeltje onderin het scherm met Boot etc. Mischien moet dat geprobeerd worden, of toch maar op de door u aangegeven manier te werk gaan?
Ik heb nooit met zo'n HP ding gewerkt dus ik zou niet weten wat het doet. Maar ik vermoed dat het de PC (of in elk geval Windows) weer hersteld naar de staat van toen hij net uit de verpakking kwam.
Ik heb ooit, toen ik deze PC kocht, de aanwijzing gekregen om Hertsel-CD's te maken; er liggen er al die tijd 7 naast mij. Als ik die in volgorde zou gebruiken, verdwijnt Ubuntu dan ook? En ben ik dan al mijn verdere programma's kwijt? Word, Frontpage, Excel, etc.?
Of Ubuntu van de harde schijf zal verdwijnen weet ik niet, programma's die je na het maken van de back-up hebt geïnstalleerd wel lijkt me. Maar het is goed om bij de hand te hebben, mocht het onverhoopt misgaan met deze methode.

Er zal wel niks mis zijn met Ubuntu, maar toch. Na installatie probeerde ik Firefox: geen Favorieten zoals IE, terwijl ik die veel gebruik. Probeerde e-mail: moet naam server opgeven. Dat weet ik gewoonweg niet en er staat ook geen aanwijzing hoe daar achter te komen.
Favorieten worden bij Firefox, en een aantal andere browsers, bladwijzers genoemd. Een server moeten opgeven bij het instellen van een e-mail programma is standaad, ook op Windows.
Kortom, XP is mij vertrouwd en Ubuntu geeft mij het gevoel weer opnieuw te moeten beginnen. Met mijn 75 jaar voel ik daar niks voor.
Ach, er zijn genoeg 75 (en 57) jarigen die de aan-knop nog niet kunnen vinden dus zo slecht doet u het nog niet.
Bedankt voor alle moeite!
Geen dank.

Ubuntu Linux

Weet ik, ik vraag me alleen af of dat een goed idee was.

Kun je daar ook niet zien (windows is daar niet zo slim in) maar zo wordt het standaard geïnstalleerd als je Ubuntu naast windows zet.

Niet vanzelf nee. Zoals ik al zei heb ik WinXP hier even niet voor me dus ik kan je niet vertellen waar de opties voor het samenvoegen van partities zitten. Ik weet ook niet 100% of Windows stukken aan de C:/ schijf toe kan voegen terwijl Windows draait. Maar goed, tenzij er ruimtegebrek is maakt het ook niet o gek veel uit wat er met dat stuk schijf gebeurt, Na het uitvoeren van.

Zal de PC na opstarten gelijk in Windows terechtkomen, zelfs al doe je verder niets aan de harde schijf, dan nog is daar verder niets meer van te merken dan dat windows een kleinere schijf ziet.

Dat denk ik ook.

Ik heb nooit met zo'n HP ding gewerkt dus ik zou niet weten wat het doet. Maar ik vermoed dat het de PC (of in elk geval Windows) weer hersteld naar de staat van toen hij net uit de verpakking kwam.

Of Ubuntu van de harde schijf zal verdwijnen weet ik niet, programma's die je na het maken van de back-up hebt geïnstalleerd wel lijkt me. Maar het is goed om bij de hand te hebben, mocht het onverhoopt misgaan met deze methode.

Favorieten worden bij Firefox, en een aantal andere browsers, bladwijzers genoemd. Een server moeten opgeven bij het instellen van een e-mail programma is standaad, ook op Windows.

Ach, er zijn genoeg 75 (en 57) jarigen die de aan-knop nog niet kunnen vinden dus zo slecht doet u het nog niet.

Geen dank.

Ubuntu Linux

Hartelijk dank!
Ik denk dat ik Ubuntu gewoon laat staan en eens rustig ga uitproberen; Windows blijft dan gewoon staan. Het is alleen het switchen wat een beetje lastig is.
Je aanwijzingen bewaar ik ook, zodat ik die altijd nog kan uitproberen.
Groet,
Rutger (echte naam).

Even helemaal offtopic: ik ben zelf ook al wat ouder en pas op m'n 55e begonnen met Linux (na vanaf het allereerste begin met DOS en later Windows te hebben gewerkt).
Het is even wennen. Maar ik zou nu niet anders meer willen dan Kubuntu (het zusje van Ubuntu).
Ik heb zelf uitgebreid de tijd genomen om over te schakelen. Gewoon met Windows blijven werken en daarnaast 'spelen' met Ubuntu (en later Kubuntu). Tot ik het idee had dat ik het genoeg in de vingers had. Voor mij was het belangrijkste gewoon de tijd nemen en niet gelijk volledig ermee gaan werken.
Wat mij ook geholpen heeft: bijvoorbeeld Firefox al installeren op Windows en er op Windows, in 'n bekende omgeving, al mee leren werken.

Ubuntu Linux

Dank! opnieuw.
Begrijp ik, dat geduld. Maar twee dagen voor zoiets simpels als een e-mail berichtje versturen en het lukt nog niet: da's me teveel van het goede. Kan ook slecht of liever helemaal niet vinden wat ik fout doe.
Heb de stoute schoenen aangerokken en de twee partities verwijderd. Ben benieuwd en laat het nog weten.
Rutger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan