ubuntupc als mediacenter

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Een huidige ubuntupc van mij zou ik in de toekomst misschien willen inzetten als mediacenter...

Voornamelijk met blurayfunctionaliteiten,

het is dan de bedoeling dat de pc een nieuwe grafische kaart krijgt en een bluraylezer en naast de 50" tv wordt gezet.

Nu vraag ik me af:

mag ik zomaar een krachtige grafische kaart bijplaatsen (de huidige is onboard) en ubuntu weer opstarten (zal ubuntu de kaart meteen kunnen herkennen en de drivers aanbieden?).

idem voor de bluraybrander...

En bestaat er software om blurays onder ubuntu af te spelen?

driverd kunnen vast wel gedownload worden (bij nvidia van de nvidia site en bij ati hetzelfde)
volgens mij kan vlc blueray discs afspelen en volgens mij is vlc ook voor linux ubuntu

Blueray brander moet zoiezo geen probleem zijn.

Videokaart moet hij ook wel pakken, zeker als het een van hetzelfde merk is(dus bijv. nvidia, ati etc).
Is het een ander merk dan krijg je wel beeld, echter voor optimale werking moet u dan de drivers van deze kaart installeren.

Voor het afspelen van HD content onder linux zou u denk ik VLC mediaplayer kunnen gebruiken, hier ben ik echter niet zeker van. Mischien dat een andere helpmij' er dit kan bevestigen of corrigeren.

Edit: ik zie dat Henk me net voor was. U kunt er dus vanuit gaan dat VLC blueray afspeelt. VLC staat standaard in de synaptic pakketmanager

Laatst bewerkt:
Hmmm, ik weet nog dat ik een half jaar geleden heb zitten 'sukkelen' met het installeren van de grafische driver die ik had gedownload van de site van nvidia. Gelukkig had ik de keer daarop geluk dat ie 'm vanzelf aanbood ter installatie.

Maar er zit nu een nvidia geforce 6100 onboard, ik geloof dat ik voor HD best iets als een geforce 9800 neem, is het dus zo dat ik dan dezelfde drivers kan houden (niets doen) of moet ik gewoon naar updates laten zoeken ofzo?

VLC kan bij mijn weten geen HD afspelen, geloof dat een poging al eerder mislukt is of is dat ondertss reeds veranderd? VLC is gelukkig wel al geïnstalleerd voor dvd's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan