UEFI Windows Install Error

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik loop bij het herinstalleren van W10 op een oude pc (ooit van W7 geupgraded naar W10) aan tegen het in https://www.dell.com/support/kbdoc/...ws-install-error-installatiefout-uefi-windows beschreven probleem.
Daarin loop ik nu vast op: (zie het fotootje tot waar ik gekomen ben)
IMG_20201229_103855238.jpg

"De schijf opnieuw formatteren met een andere partitiestijl" : punt 4: de partities láten zich niet verwijderen. (de verwijder button wordt niet actief, of doe ik daar iets in een verkeerde volgorde?)

In de volgende geboden mogelijkheid bij handmatig wissen met de opdrachtprompt loop ik vast op punt 5/6
5 Geef aan welke schijf u opnieuw wilt formatteren:
list disk
6 Selecteer de schijf en formatteer deze opnieuw:
select disk

De disk list kwam tevoorschijn: Disk 0 met 1071 MB free en Disk 1 met 900 GB free. Ik neem aan dat ik dus Disk 1 moet selecteren, maar hoe doe je dat??? (ik heb 0,0 verstand van opdrachtprompts, die moeten me netjes voorgekauwd worden :rolleyes: ) Ik kwam dus niet verder omdat-ie aangeeft dat ik eerst een disk moet selecteren....

Of zijn er nog andere goede oplossingen om dit probleem aan te pakken zodat ik W10 gewoon kan herinstalleren? (vanaf USB stick met het officiele Microsoft-installatiemedium)

Laatst bewerkt:
Maar in het artikel (mijn eerste Dell-link) staat toch juist dat je in de UEFI moet opstarten?? De daar getoonde foutmelding is exact ook de mijne (Er was nog een tweede USB-stick-opstartmogelijkheid in de BIOS , die had ik eerst geprobeerd en daar liep hij ook vast)

De Schoonepc pagina ken ik, dat gaat allemaal prima totdat ik zoiets tegenkom....

Laatst bewerkt door een moderator:
Via F12 kom je in het boot menu, gelijk intrommelen na booten, daar de USB stick kiezen zonder UEFI ervoor.
En in de Dell link staat toch over een UEFI systeem en die heb je niet anders zou er bij de partities eentje bij staan met UEFI en kun je er meer partities hebben dan 4 zoals op een GPT schijf kan.

Kom je nog in Windows?

Via F12 kom je in het boot menu, gelijk intrommelen na booten, daar de USB stick kiezen zonder UEFI ervoor.
En in de Dell link staat toch over een UEFI systeem en die heb je niet anders zou er bij de partities eentje bij staan met UEFI en kun je er meer partities hebben dan 4 zoals op een GPT schijf kan.

Nogmaals voor de niet-UEFI optie gekozen zoals je zegt. Zoals ik al zei had ik dat als eerste optie ook al geprobeerd en ook nu loop ik daar weer vast nadat-ie begon met installeren. Bedoel je de 'Geavanceerde opties' onder de 'Herstel' keuze? (Niet onder 'Installeren') ? , Bij 'Installeren' kom ik na de acceptatie van de licentieverklaring gewoon weer in het partitiekeuze-menu van mijn eerste screenshotje. Ik kon daar alleen een deel van station 0 verwijderen. De andere partities weigert hij te verwijderen, met bij iedere partitie ook dezelfde mededeling dat Windows niet op dit systeem geïnstalleerd kan worden. ("Op EFI systemen kunt u W alleen op GPT-schijven installeren"). Er staat bij 'Herstel' een keuze-optie "Instellingen voor UEFI-firmware aanpassen" Daar loop ik vast in voor mij totaal onbegrijpelijke bios-menu's.

Niet dat ik het snap maar de feestdagen hebben de manke pc goed gedaan. Ik was al zover gekomen dat ik de partitie waar W op stond had verwijderd, waarna hij steeds gekker ging doen en ik bij een poging tot opstarten vanaf de USB niet eens meer via F12 in het gewone bootmenu kwam, er verscheen alleen nog een opdrachtpromptscherm van de fabrikant, waar ik natuurlijk geen raad mee wist ;) . Toen er maar even een paar dagen helemaal niet naar gekeken. Nu weer een laatste poging gewaagd, ik kon weer gewoon opstarten vanaf USB en ik kon Windows gewoon installeren op een niet-toegeschreven lege ruimte (waar ik overigens opnieuw niets mee kon, niet verwijderen, niet formatteren etc). Voorheen weigerde hij steeds ook op die niet-toegeschreven ruimtes te installeren, "Systeem niet geschikt"..
Maar toch heb ik bij mijn weten helemaal niets veranderd/geconverteerd aan het oorspronkelijke (door W10 aanvankelijk niet geaccepteerde) systeem.
Opgelost dus, met wss meer geluk dan wijsheid. Maar als iemand hier nog nuttig commentaar op heeft voor een beter begrip van het geheel, graag ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan