uefi

• Onderwerp starter Onderwerp starter zaiko
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

zaiko

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2012
hoe weet ik of mijn win 8.1 is geïnstalleerd in uefi ?

Ik zie in mijn bios geen secure boot !
ik zou het graag weten indien ik ubuntu in dual boot wil installeren . Ook zie ik geen windows boot manager in mijn bios!

Alle Win 8 zijn tegenwoordig in eufi.
Dus kijk nog eens goed in je bios, loop alle onderdelen aan, je kan er overheen kijken.

Start op met een Live cd van Ubuntu, kan je dat niet, dan weet je het. ;)
Dan moet je Secure boot uitschakelen en mocht daarna de dvddrive nog niet opstarten dan moet je ook CSM uitschakelen.

(heb dit gehad met een Medion, die dus geen dvd liet opstarten met een ander OS en dus moest ik sevure boot en CSM uitzetten in de bios)
( kijk ook even naar de combi UEFI+Legacy Boot.......Ubuntu 13.10 heeft trouwens ondersteuning voor Secure Boot dus dan hoef je sowieso al niks te doen.)

ik kan ubuntu en mint opstarten van usb dus d.w.z geen uefi ?
(ook zie ik nergens secure boot in mijn bios )

Je start op met een usb stick en je kan Ubuntu of Mint uitproberen. Als dat kan, kan je ook een dualboot maken.
Gewoon proberen!

Het kan zijn dat je computer (geen idee wat je hebt, laptop of desktop) geen uefi heeft, of je hebt het wel maar je hebt de nieuwste Ubuntu 13.10 en dus heb je er geen last van. Zoals ik dus al schreef.

Let er wel op dat je bij installeren van Ubuntu en/of Mint in dualboot, wel bij de schijfindeler aangeeft handmatig te willen doen. Je wilt immers Windows behouden en dus maak je of met GParted alvast een partitie aan voor Ubuntu/Mint en een SWAP, of je doet het dus via het handmatige gebeuren.

Kijk anders even hier: installatie van Mint in fotovorm http://steunpunt-almere.nl/artikelen/installeren-van-mint/fotos-van-de-installatie/

Mocht je het niet durven, geef dan een gil. Lopen we er samen door heen. (of als je dichtbij woont, kom langs, ben immers steunpunt!!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan