• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uit het rijksregisternummer de geboortedatum halen

• Onderwerp starter Onderwerp starter DGAN
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DGAN

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mei 2011
ik gebruik excel 2003

in de ene cel staat het rijksregisternummer als volgt weergegeven 00000000000
(de eerste 6 cijfers geven de geboortedatum weer: jaartalmaanddag

nu zou ik in de volgende cel de geboortedatum willen zien, halend uit het rijksregisternummer zodat we dit niet allemaal moeten typen want het gaat over 5000 namen

daarna moet ik het leeftijd kunnen berekenen vertrekkend van een bepaalde datum
bv geboortedatum is 29/04/1966
ik wil de leeftijd kennen op datum van 15/05/2010

kan me iemand helpen?

Alvast héél hartelijk dank

Anneke

hallo Anneke

als het rijksregisternummer in A1 staat zoals jij dat aangeeft
dus met 6 cijfers. geeft dit de geboortedatum
Code:
=DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2);RECHTS(A1;2))
en verder kun je datums van elkaar aftrekken.

groet sylvester

@sylvester:

Rijksregisternummer is opgebouwd op de volgende manier:

yymmdd***xx

Het identificatienummer bevat 11 cijfers:

Code:
 Een eerste groep van zes cijfers, gevormd door de geboortedatum in de volgorde: jaar, maand, dag
Een tweede groep van drie cijfers dient als herkenning van de personen die op dezelfde dag geboren zijn. 
Dit reeksnummer is even voor een vrouw en oneven voor een man. Het is de dagteller van de geboortes. Voor een man van 001 tot 997 en voor een vrouw van 002 tot 998.
Een derde groep van twee cijfers is een controlegetal op basis van de 9 voorafgaande cijfers. 
Dat wordt berekend door het getal van negen cijfers, dat gevormd wordt door de aaneenschakeling van de geboortedatum en het reeksnummer, te delen door 97. 
De rest van deze deling wordt van 97 afgetrokken. Het aldus bekomen verschil is het controlenummer.

Voorbeeld: Is men geboren op 18 mei 1993, dan is een mogelijk nummer 93051822361. Immers 930518223 gedeeld door 97 is 9592971+36. Het verschil van 97 en de rest geeft 97 - 36 = 61.

uit rijksregisternummer geboortedatum halen

Mijn excuses als ik mijn vraag niet zo goed uitdruk maar ik ben nog niet zo thuis in deze materie.

In cel A1 heb ik bv volgend rijksregisternummer 31042203254 (310422-032-54). In A1 staat dus het rijksregisternummer zonder koppelteken!

In cel B1 wens ik de geboortedatum te bekomen, halend uit het rijksregisternummer dus in cel B1 wens ik 22/04/31 te zien.

Kan mij hiermee iemand helpen? In de vorige reactie spreekt men van 6 cijfers maar het geheel bestaat uit 11 cijfers.

Alvast dank,

Anneke

hoi,
deze moet werken:
Code:
engels:
=DATE(LEFT((LEFT(A1;6));2);MID((LEFT(A1;6));3;2);RIGHT((LEFT(A1;6));2))

nederlands:
=DATUM(LINKS((LINKS(A1;6));2);DEEL((LINKS(A1;6));3;2);RECHTS((LINKS(A1;6));2))

Lakizali, Je gegeven oplossing is goed, maar waarom die overdaad aan 'Left' en 'Right' functies?
De functie 'Mdi' rekent óók vanaf links, dus kan je de Left achterwege laten....
Code:
[English]	=DATE(MID(A1;1;2);MID(A1;3;2);MID(A1;5;2))

[Dutch] 	=DATUM(DEEL(A1;1;2);DEEL(A1;3;2);DEEL(A1;5;2))

Groet, Leo

ik laat eerst een left formule de eerste zes cijfers pakken en dan de overige formules daaruit de gewenste getallen. ik kreeg het anders niet werkend op de een of andere manier. die van jou is idd korter en dus beter

hij is wel degelijk beter want er wordt een berekening overgeslagen waardoor de excel sneller is (niet dat dat direct een issue zal zijn).
maar het belangrijkste is dat er voor de TS een antwoord is.

het lukt!
ben bijzonder tevreden met het resultaat!
bedankt allen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan