• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uit welke levering wordt materiaal gebruikt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

the goose

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Hallo allen,

Ik ben een simulatie aan het maken van patiënten die aankomen in het ziekenhuis en geopereerd dienen te worden. De simulatie bekijkt het voorraadbeheer van een specifiek materiaal, nodig voor de interventie. Deze materialen vervallen na x aantal dagen, dus zijn ze niet bruikbaar. Deze x aantal dagen gaan in op het moment dat de materialen geleverd worden in het ziekenhuis. Nu wil ik het gemiddeld aantal dagen dat alle materialen in voorraad liggen, berekenen (zowel voor vervallen als gebruikte items).

Het aantal vervallen materialen heb ik reeds berekend, dus het aantal dagen dat de vervallen materialen in voorraad liggen is dan gewoon vermenigvuldigen met het aantal dagen dat ze houdbaar zijn.

Het aantal dagen dat de gebruikte items in voorraad liggen, is echter veel moeilijker te berekenen en kan denk ik niet met de standaard excel functionaliteit achterhaald worden. Zelf heb ik totaal geen ervaring met macro's.

In kolom A staat de datum (gaande van 31 dec 2010 tot 31 dec 2015).
In kolom K staat de geleverde hoeveelheid op die dag (is vaak een streepje "-", materialen worden niet veel gebruikt, leveringen komen daarom ook niet frequent voor)
In kolom M staat de totale levering die vervalt (hoeveel materialen x aantal dagen geleden geleverd is), in kolom O staat het aantal materialen van die levering dat werkelijk vervalt (rekening houdend met verbruik). De overeenkomstige dag dat ze geleverd werden staat in kolom L.
In kolom V staat het aantal dat van het materiaal in kwestie gebruikt is die dag (kolom A). Vaak zal dit 0 zijn, aangezien het gaat om zeldzame interventies.
In cel G13 staat de houdbaarheid in dagen.

Het systeem werkt op basis van FIFO. De materialen die het eerst geleverd werden moeten dus ook het eerst opgebruikt worden, om te verhinderen dat te veel materialen vervallen.

Wat er bijgevolg berekend moet worden is de datum waarop het gebruikte materiaal geleverd werd. Rekening houdend met:
1) is de levering in kwestie nog niet volledig opgebruikt?
2) is de geleverde hoeveelheid nog niet vervallen?

Indien hier niet aan voldaan is, moet er gekeken worden naar een volgende levering (kolom K) waar dit wel het geval voor is.

Als deze datum bekend is, kan het aantal dagen in voorraad berekend worden door dit te vergelijken met de dag waarop de interventie werd uitgevoerd (kolom A).

Heel hard bedankt indien jullie me hiermee kunnen helpen!

Gr,
The goose

Laatst bewerkt:
je hebt dus al een bestandje, dus is het handiger om dat even mee te posten.

zware kost, blijkbaar bestel je steeds per 5, veronderstel dat er op een dag nog 7 in voorraad zijn dan wil je weten dat er respektievelijk 2 en 5 van 5 en 3 dagen terug zijn, of niet ? wat moet er in die kolom komen ?

Hey cow,

Van het moment dat de voorraad zakt onder 4 in het voorbeeld (cel G18), wordt er bijbesteld. Hoeveel besteld wordt, wordt bepaald door de minimum te bestellen hoeveelheid bij de leverancier (cel G11). Wanneer dit de voorraad terug boven het minimum aan te houden niveau brengt, wordt dit eenmaal besteld, anders wordt een veelvoud van cel G11 besteld.

Als er op een dag nog 7 in voorraad zijn, wil dat zeggen dat er 2/5 (vroegere bestelling) + 5/5 (latere bestelling) in voorraad zitten. Eerste bestelde voorraad wordt als eerste opgebruikt (FIFO - first in first out), zolang deze de houdbaarheidsdatum niet overschreden heeft natuurlijk. Wanneer de houdbaarheidsdatum overschreden is, wordt de overige hoeveelheid van de vervallen order automatisch uit de voorraad verwijderd.

Stel dat op 13 februari 1 patiënt toekomt en de voorraad is groter of gelijk aan 1, zodat aan de vraag voldaan kan worden. Er moet dan gezocht worden uit welk order dit materiaal vandaan komt (principe: eerste order wordt als eerste opgebruikt en mag nog niet vervallen zijn, anders wordt gekeken naar het eerste daaropvolgende order die aan dezelfde voorwaarden getest moet worden). We zien dat op 31 dec 5 materialen geleverd zijn. Deze zijn nog niet vervallen, maar stel dat ze opgebruikt zijn. Er wordt dan gekeken naar de volgende levering, bv. levering op 22 maart. Deze levering is nog niet geheel opgebruikt en ook nog niet vervallen. Het materiaal dat gebruikt is komt uit de levering van 22 maart. 22 maart moet dan in kolom W komen te staan.

Er moet bijgevolg een soort van 'loop' geprogrammeerd worden die kolom K gaat testen voor waarden > 0 en hiervoor de overeenkomstige datum in kolom A gaat opzoeken (van boven te beginnen, dus 31 dec 2010). Deze datum wordt dan vergeleken tov. de datum waarop de patiënt toekomt, gebruikmakend van cel G13. Indien datum kolom A + G13 < datum aankomst patiënt, wil dit zeggen dat het materiaal nog niet vervallen is (voorwaarde 1). Om te weten of de geleverde hoeveelheid al opgebruikt is, moet er dus ook op een of andere manier bijgehouden worden hoeveel al gebruikt is geweest van de levering (voorwaarde 2). Er moet hierbij wel rekening gehouden worden dat op een bepaalde dag meerdere patiënten kunnen aankomen. Dus het zou kunnen dat er 2 datums moeten worden weergegeven (wanneer voorraad 1/5 + 5/5 bijvoorbeeld). De 'loop' moet zich herhalen tot op het moment dat in kolom K een levering is gevonden die aan de beide voorwaarden voldoet.

Als het nog niet duidelijk is dan zeg je het maar. Ik weet dat het er best lastig uitziet, maar het zou mij uitermate hard helpen!

Alvast bedankt!

Gr,
The goose

in bijlage een bestandje waarin nogal wat rijen geschrapt zijn ivm bestandsgrootte en het is gerart omdat het macros bevat en je het anders hier niet kan neerzetten.
Het cumuleert met een UDF (User Defined Function) in de dagen voorafgaand aan de huidige datum alle leveringen totdat het aan een aantal komt dat groter of gelijk is aan de beginvoorraad van die dag. De datum waarop dit gevonden is is de oudste leveringsdatum van je voorraad.

Bijlagen

Hey cow,

ik zie net dat het nog niet volledig opgelost is. Er zit namelijk nog een foutje in het geval dat het aantal gebruikte materialen groter is dan de materialen die nog niet opgebruikt waren van een bepaalde levering.

Bv.: er is een vraag van 2 (kan ook 3 of 4, ... zijn), de levering van 11 maart is nog niet opgebruikt maar bevat nog maar 1 materiaal. Er zouden hier dus eigenlijk twee datums berekend moeten worden (vraag van de eerst volgende levering die opnieuw aan de twee voorwaarden moet voldoen: niet opgebruikt en niet vervallen). Momenteel wordt 1 datum berekend.

Ik heb het documentje weer even geupload:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ABB67CZMMHJ3.xlsm

In kolom X wordt dan het aantal dagen in voorraad berekend ahv de datum van levering, maar dit zou dus op één of andere manier in de macro opgesplitst moeten worden voor # gebruikte materialen > # overige materialen levering...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast heel hard bedankt voor de moeite!

Gr,
The goose

Laatst bewerkt:
zie bijlage :
een klein beetje uitleg in kolom W schrijf ik uit welke levering de gebruikte materialen vandaan komen en daarachter schrijk ik dan hoe lang die zaken daar al liggen, bv. heb je 2 stuks gebruikt, 1 die er al 10 dagen ligt en 1 die er 20 dagen ligt, dan zal daar 30 staan. Ik wist niet hoe je precies dat getal zal gebruiken, dus je kan zelf nog delen door het aantal om een gemiddelde ouderdom te bereiken.
PS. Via opties heb ik het herrekenen op handmatig gezet. Dan veranderen de getallen niet voortdurend. Alles herrekenen kan nog met F9 ofwel terug op automatisch zetten.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan