hankvandenhoek
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 nov 2006
Hallo,
Ik zal eerst de volgens benodigde gegevens van mijn (5 jaar oude) computer vermelden en dan mijn vragen stellen:
Moederbord: Asrock K7S8X DDR400
Processor: AMD Athlon (tm) XP 3000+
Videokaart: GeForce FX 5200
Voeding: Maxpower ATX 12v PL-300 (maakt ook erg veel lawaai)
Besturingssysteem; Windows XP Home
Geheugen: 1x Pmi 512 mb PC2700 en 1x Kingston KTD4400/256
Over dat Kingston-reepje heb ik altijd al getwijfeld of dat wel zin had om die erbij te doen, maar ik kreeg hem van iemand en heb er geen last van dus heb ik hem tot nu toe laten zitten.
Nu wil ik een grafisch programma (In-design) installeren welke min. 1 Gb geheugen vereist
Ook heb ik al op de computer een video-bewerkingsprogramma (Pinnacle Studio 10) waarbij 1 Gb geheugen wordt aanbevolen en dat tot nu toe niet heel lekker loopt (loopt af en toe vast, renderen duurt heel lang).
Ik wil dus het geheugen uitbreiden, liefst naar 2 Gb of misschien wel 3 Gb.
In de manual van het moederbord staat het volgende bij “memory”:
3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3
PC1600 (DDR200)/ PC2100 (DDR266)
for 3 DDR DIMM slots, Max 3 Gb
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max 2 Gb
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max 1 Gb
Betekend dit dat als ik 3 Gb wil moet kiezen voor 3x PC1600 (DDR200) of PC2100 (DDR266) (en dan welke van de 2) en als ik 2 Gb wil moet kiezen voor 2x PC2700 (DDR333)?
En moet dat dan DDR1, 2 of 3 zijn?
Nu toch alles open en bloot ligt is het misschien verstandig meteen te kijken voor een andere (zwaardere) videokaart.
Zo ja, welke past dan het beste bij mij.
Op het forum begreep ik dat een zware videokaart waarschijnlijk ook een zwaardere voeding vereist.
Ook daarover graag jullie vakkundige meningen.
Ik ben een leek dus graag niet met al te zware termen smijten. Ik kan natuurlijk alles opzoeken (zoals ik ook bovenstaande wijsheden al heb verworven) maar a.b.n. is makkelijker.
bij voorbaat dank: Hank
Ik zal eerst de volgens benodigde gegevens van mijn (5 jaar oude) computer vermelden en dan mijn vragen stellen:
Moederbord: Asrock K7S8X DDR400
Processor: AMD Athlon (tm) XP 3000+
Videokaart: GeForce FX 5200
Voeding: Maxpower ATX 12v PL-300 (maakt ook erg veel lawaai)
Besturingssysteem; Windows XP Home
Geheugen: 1x Pmi 512 mb PC2700 en 1x Kingston KTD4400/256
Over dat Kingston-reepje heb ik altijd al getwijfeld of dat wel zin had om die erbij te doen, maar ik kreeg hem van iemand en heb er geen last van dus heb ik hem tot nu toe laten zitten.
Nu wil ik een grafisch programma (In-design) installeren welke min. 1 Gb geheugen vereist
Ook heb ik al op de computer een video-bewerkingsprogramma (Pinnacle Studio 10) waarbij 1 Gb geheugen wordt aanbevolen en dat tot nu toe niet heel lekker loopt (loopt af en toe vast, renderen duurt heel lang).
Ik wil dus het geheugen uitbreiden, liefst naar 2 Gb of misschien wel 3 Gb.
In de manual van het moederbord staat het volgende bij “memory”:
3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3
PC1600 (DDR200)/ PC2100 (DDR266)
for 3 DDR DIMM slots, Max 3 Gb
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max 2 Gb
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max 1 Gb
Betekend dit dat als ik 3 Gb wil moet kiezen voor 3x PC1600 (DDR200) of PC2100 (DDR266) (en dan welke van de 2) en als ik 2 Gb wil moet kiezen voor 2x PC2700 (DDR333)?
En moet dat dan DDR1, 2 of 3 zijn?
Nu toch alles open en bloot ligt is het misschien verstandig meteen te kijken voor een andere (zwaardere) videokaart.
Zo ja, welke past dan het beste bij mij.
Op het forum begreep ik dat een zware videokaart waarschijnlijk ook een zwaardere voeding vereist.
Ook daarover graag jullie vakkundige meningen.
Ik ben een leek dus graag niet met al te zware termen smijten. Ik kan natuurlijk alles opzoeken (zoals ik ook bovenstaande wijsheden al heb verworven) maar a.b.n. is makkelijker.
bij voorbaat dank: Hank