Uitbreiding met SSD - hoe voorkom je identieke schijfletters?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik heb een SSD gekocht om in mijn huidige PC in te bouwen. Op dit moment heb ik een 1 TB harde schijf (HDD) met de volgende partities:

C: Windows
D: Software
E: Files
F: Muziek
G: Foto's & Video
H: Temp

Als de SSD is ingebouwd wil ik partities C en D op de SSD zetten. De rest van de partities moet op de HDD blijven staan. Ik wil de gelegenheid meteen te baat nemen om een schone installatie uit te voeren. Dit laatste betreft alleen de Windows en software installaties. Alle files (partities E t/m H) kunnen ongewijzigd blijven.

Hoe kan ik er voor zorgen dat, als ik de SSD inbouw en daarop de partities C en D creëer, er twee keer een partitie C en D ontstaan? Ik weet dat een mogelijkheid is om de partities E t/m H tijdelijk op een externe HDD op te slaan, de HDD vervolgens te formatten en daarna de partities weer terug te kopiëren, maar dat lijkt mij wat omslachtig. Is er geen manier om dit makkelijker te doen?

Ik hoor graag jullie suggesties.

ik zou bij een herinstallatie zelf altijd een backup maken. ook al blijven de partities E t/m H normaal ongewijzigd.

welke versie van windows ga je opnieuw installeren?

Backup sowieso, dat stond al in mijn stappenplan.

Ik installeer (opnieuw) Windows 7 Professional

hoe ik het zou doen voor de schijf C&D
- eventuele belangrijke gegevens op een (extern)hdd zetten
- bij de installatie van windows 7 de schijf C&D verwijderen
- met de ingebouwde schijfbeheer in de windows installatie op de ssd 2 nieuwe schijven aanmaken
- op de nieuwe schijven installeren

Ik denk dat dit het oplost als ik het goed begrijp

Dank voor je snelle reactie. Nog een vraagje:

Ik begrijp dat jouw suggestie is om de SSD in te bouwen en vervolgens vanuit de "oude" W7 installatie twee partities (C&D) aan te maken, maar daarvoor eerst de "oude" C&D te verwijderen. Maar als W7 is opgestart, is het volgens mij niet mogelijk om in ieder geval de C schijf te verwijderen. Je verwijdert dan nl. Windows zelf terwijl dat op dat moment draait. Maar misschien begrijp ik je niet helemaal goed.

als je windows 7 installeert vanaf de cd, kan je daar ook schijven aanmaken en verwijderen. daar zou ik de schijven aanpassen.

Klopt, ik zou zelf vanaf een boot cd klonen. maar TS wil graag een schone installatie.

Niet handiger?
Vanuit een ander OS op die pc zou je die SSD aktief kunnen maken, indelen en alles van de C: kunnen klonen, heb je gelijk een werkende PC, zelf kopieër ik de hele meuk maar dan gaat niet alles mee.

Volgens mij krijg ik dan mijn bestaande installatie op mijn SSD en ik wil nu juist een schone installatie doen zoals ik al in mijn OP schreef.

Ach ja.
Zou wel de andere schijven eraf halen bij installeren en miss eerst een partitie van min. 40 gig aanmaken als de schijf er even bijhangt, en de rest ook een partitie geven, heb je geen last van 100mb partitie die anders gemaakt wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan