• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitbreiding van de countif

Status
Niet open voor verdere reacties.

pascal2022

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2021
Goedemorgen allen,

Vorige week heb ik mijn IF AND functie werkend gekregen met hulp via het forum. In mijn datasheet krijg ik een "ok" of "let op" terug als een dagwaarde binnen of buiten de vooraf vastgestelde bandbreedte valt.
Dit resulteert in een hele rits aan letopjes die ik met een countif functie tel.

Nu is het bereik van het document een kleine 2 jaar. Hierin zitten ook veel zaterdag en zondagen. Deze kan ik eenvoudig uitlichten met de =weekday functie, maar vanaf daar loop ik vast. Eigenlijk wil ik namelijk dat de 'let op' niet geteld wordt in het weekend. Of dat op een andere wijze duidelijk onderscheid te verkrijgen is tussen de week- en weekenddagen. Maar hoe precies nu een verstandige manier is, is mij nog niet helemaal duidelijk. Een extra IF AND met "let op", "ok", "weekend" zou bijvoorbeeld ook een idee kunnen zijn.

De opbouw van het document is:
kolom a: datum
kolom b: dag (via =weekday)
kolom c: dagwaarde
kolom d: letop of ok via de IF AND

Hebben jullie suggesties voor mij?

Met vriendelijke groet,
Pascal

Ja: plaats hier een voorbeeldbestand.

Mij lijkt een voorwaardelijke opmaak van kolom D voor-de-hand-liggender.
Met deze formule (die overigens ook in de overbodige kolom E kan staan): =ABS($O$10-D5)<$P$10
Dan ben je meteen ook van je If, and, or-vraagstuk af.

Je doet er verstandig aan:
- geen kolommen te verbergen
- de struktuur van het werkblad te wijzigen zodat alle data in kolom A komen te staan: dus geen kolom F t/m K
- kolom M, N en P leeg te maken

Dan volstaat de formule:

PHP:
=SUMPRODUCT(N(ABS(INDEX($P$6:$P$17;MONTH(A5:A249))-D5:D249)<INDEX($O$6:$O$17;MONTH(A5:A249))))

om het aantal gemarkeerde cellen in kolom E weer te geven.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat er precies gebeurt met de bovenstaande formule.

De tips zijn zeker waardevol, heb de kolommen weer zichtbaar gemaakt. De maanden 5/21 tm 12/21 staan bewust naast de maanden 5/20 tm 12/20 voor de vergelijking. De gemiddelde waarde waar de bandbreedte op die maanden is ook genomen over de maanden mei-mei etc. Deze verschilt dus per maand, maar is gelijk in dezelfde maand van het daaropvolgende jaar. Hoe ik alle verschillende data in 1 kolom krijg is mij een raadsel.

Zelf ben ik ook verder aan het proberen geweest en ik denk dat ik toch vooral op zoek ben naar een manier om te kunnen aangeven hoevaak iets buiten de bandbreedte valt en geen weekend (dag 6 of 7) is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan