• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging; casus!

• Onderwerp starter Onderwerp starter GAJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GAJ

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2005
Gezien mijn (matige) competenties betreffende excel onderstaand mijn praktijkprobleem. Wie wil dit voor mij oplossen (en eventueel uitleggen hoe e.e.a. werkt; ik wil zeker leren!)?

Ik heb een (xls) lijst met data die ik geexporteerd krijg vanuit een ander pakket met de kolommen: Boekdatum Factuurdatum Factuur Naam Adres Postcode Woonplaats Factuurbedrag Betaalbedrag Openstaand) Het betreft een lijst met verkoopgegevens (1600+ rijen). Deze lijst verandert maandelijks. Wij hebben twee vestigingen. Nu wil ik deze lijst ranschikken op basis van woonplaats, oftwel welke data hoort bij welke vestiging. Ik wil dus graag twee extra tabbladen (elke vestiging een) met data. Alvorens de verdeling te maken wil ik per plaats aangeven bij welke vestiging (e of w) deze hoort. Het liefst wil ik alle plaatsen die voorkomen in de lijst in een tabel en dan aangeven waar (e of w) ze bij horen. Deze keuze wordt in principe eenmalig gemaakt echter er komen wel maandelijks plaatsen bij. Deze tabel met plaatsnamen moet dus kunnen "groeien".

Bij vragen kun je ten allen tijde mailen...

Bij voorbaat hartelijk bedankt!!!!!!

Bijlagen

Zou het niet handiger zijn de eerste 4 letters van de postcode te gebruiken, dan kan de heel Nederland in één keer goed indelen.
Dus bv postcode 1000 - 5000 vestiging 1, 5001 - 9999 vestiging 2.
A B
1000 Vestiging 1
1001 Vestiging 1
....
5000 Vestiging 1
5001 Vestiging 2
....
9999 Vestiging 2

Onderhoud breng je zo terug tot een minimum.
Gewoon een tweede tablad maken met de verschillende ranges van vestiging 1 en 2 maken.
Een keer (snel) maken en klaar.

Je kopieerd de gegevens naar blad1, in de 6 kolom staat de postcode, de eerste 4 cijfer haal je er uit met =links(F1,4) (ik ka er even vanuit dat je dat in kolom K doet).
zet de formule in een lege kolom aan het eind ga ijn de linker onderhoek van de cel staan zodat je een zwartkruis krijgt en dubbel klik met de linkermuis.
Excel copieerd de formule langs alle rijen.
* Voorwaarde is wel dat alle postcodes gevuld zijn, anders moet je even met de hand de formule door trekken naar beneden.
Met =VERT.ZOEKEN(K1;Blad2!A1:B9999;2;0) ik cel K1 gaat excel zoeken naar de vestiging die bij die postcode hoort.

Tabel op blad2 zou er zo uit moeten zien,
In kolom A de 4 cijfers van de postcode range en in kolom B de vestigingsnaam.

Mocht het niet lukken maak ik wel een voorbeeld, ik hoor het wel.

Doel van het bestand kopie van bedrijf-verplaatsen in de bijlage is me niet helemaal duidelijk, wat wil je daar mee?

Laatst bewerkt:
GG het is handiger via het forum te antwoorden en niet via een (prive) bericht.

Ik zet hier even je reactie neer.

Allereerst bedankt voor uw antwoord. Het is helaas niet mogelijk om dit met de postcodes op te lossen (de regio's liggen door elkaar en de keuze of een plaats wel of niet bij een vestiging hoort wordt individueel gemaakt). Daarom is dus een oplossing als in de vraag gewenst! Van het bijgevoegde bestand dacht ik dat het eventueel handig kon zijn...

Vol spanning zie ik uw oplossing (hopelijk) tegemoet!

GG.

Ik ga er nog wat over nadenken.
Zijn macro's toegestaan?

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor de tip. Als het kan zonder macro's want hier snap ik (nog) niets van!

Een voorbeeldje, (toch op postcode) kijk maar wat je er mee doet.
De macro onder de Go buttom doet niets meer dan de juiste formules in kolom K, L en M, rij2 zetten en naar beneden door kopieëren.
Je zou dit ook met de hand kunnen doen.

De postcodes en plaatsen op het Vestigingen blad zijn allemaal correct, alleen de e en w codes zijn natuurlijk zelf ingedeeld.
Je zou ze allemaal kunnen vervangen door de waarden 'onbekend', of 'niet toegewezen' of zo, en gaande weg de tabel vullen met de juiste vestigings code.

Gewoon elke keer de export file in cel A1 plakken en op Go drukken.
Vul de onbekende vestigingen aan en druk nog een keer op Go.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier kan ik zeker wat mee, TNX!

In een later stadium zal ik zelf proberen macro's onder de knie te krijgen...

:) :D :) :D :) :D :) :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan