• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging! gegevens uit cellen naast elkaar, onder elkaar plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mwelman

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2015
Als newbie wil ik jullie gelijk een uitdaging voorleggen. De Excel-wiz binnen onze organisatie moest na een weekend puzzelen zich gewonnen geven...

Ik heb een adressenbestand met veel regels. Hierin staan het relatienummer, firmanaam, info-mail en contactpersonen met functie en persoonlijk e-mailadres.
Dit staat allemaal achter elkaar op 1 regel. Het relatienummer is een unieke waarde voor de relatie maar niet voor de contacten.
Om dit bestand te kunnen importeren in een bepaald mailingprogramma moeten de e-mailadressen onder elkaar te komen staan in een kolom.

Ik heb als bijlage een voorbeeld van de huidige indeling (naast elkaar) en een van de gewenste indeling (onder elkaar)

Wie o wie heeft er een oplossing? Eeuwige eer en roem aan wie dit lukt!

groet, Michiel

Bijlage:
Bekijk bijlage adressen mail naast elkaar.xlsx
Bekijk bijlage adressen mail onder elkaar.xlsx

Laatst bewerkt:
Met een stukje VBA is dat geen enkel probleem. Dat mag ook?

Beste Edmoor,

Wij hebben geen VBA helaas dus als het een Macro of een formule is, kan ik het wel gebruiken.
Note. Voor het voorbeeld heb ik een aantal kolommen een andere naam gegeven en er een paar verwijderd.

Ik hoop dat je een alternatief hebt.

Vast bedankt.

Iedere Office installatie bevat VBA, tenzij het expliciet uitgezet is bij het installeren. Je zegt dat een macro wel goed zou zijn. Een macro is in de regel geschreven in VBA.

Ik werk hier via een RDP-sessie op een virtual server met een standaard account. Op deze server staat geen VBA.
Dat een macro eigenlijk vanuit VBA komt, wist ik niet. Bedankt voor de uitleg.
Dan zou het een formule moeten worden (?)....

Een RDP sessie op een virtual server heeft niets te maken met de Office installatie. En nee, dat gaat met een formule niet lukken.

Excel heeft een hele maffe optie dat je twee tabladen kan gebruiken.:d

Dus even die van jou in een input en output gezet. De input lijkt consistent en dan is het met formules wel op te lossen. Met kolom R mag je zelf even aan het rekenen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@edmoor: Dat is ook zo :d maar in dit geval is VBA tijdens de installatie niet meegenomen. Waarschijnlijk omdat er hier niemand gebruik van maakt.

@VenA: Bedankt voor het meedenken! :thumb: Je hebt de 2 voorbeelden in 1 document gezet. De bedoeling is om de contactgegevens die allemaal naast elkaar op 1 rij staan, onder elkaar neer te zetten met de indeling zoals in mijn 2e bestand. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je formule nou precies doet. Wellicht kan je dit even toelichten?

Toch ben ik eigenwijs benieuwd wat er gebeurd als je op de toetscombinatie ALT-F11 drukt ;)

Ik heb er maar een macro van gemaakt ;)

Code:
Sub M_snb()
   sn = Cells(1).CurrentRegion

sp = Evaluate("index(int(row(3:" & 3 * UBound(sn) - 1 & ")/3)+1,)")

sq = Evaluate("transpose(mod(row(3:" & 3 * UBound(sn) - 1 & "),3)+1)")
   For j = 1 To UBound(sq)
     sq(j) = Choose(sq(j), Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10), Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13), Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15, 16))
   Next

st = Application.Index(sn, sp, sq)

Cells(20, 1).Resize(UBound(st), UBound(st, 2)) = st
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt SNB voor de macro :thumb:, ik ga dit voorleggen aan de expert hier en kijken of het zo gaat lukken.

Is deze specifiek op mijn voorbeeld files gemaakt of is deze toepasbaar in elk soort gelijk Excel-document?
M.a.w. moet de indeling 100% hetzelfde zijn?

Dat hoop ik wel ja, want ik kan het niet uit de code opmaken hahaha!
Maar top, nogmaals dank. Als het werkt dan komt jou de beloofde eeuwige eer en roem toe ;).

Dat kan jouw expert zeker vertellen.

Je ziet dat het in het huidige bestand werkt.

Omdat degene die hier meer kennis van excel heeft druk met andere dingen is, heb een test met 50 regels gedaan en het werkt.

De macro pakt ook alle lege cellen in de zelfde regel mee en kopieert deze.
Dus als er alleen gegevens staan in de kolommen; info Email, Contactpersoon 1, Functie1 en Email1, de lege kolommen daarna geskipt worden bij het onder elkaar zetten.

Is dat eenvoudig te veranderen naar dat de lege cellen worden overgeslagen?

Nb ik heb in het bestand dat ik wil gebruiken nog de kolommen Contactpersoon4, Functie4 en Email4, Contactpersoon5, Functie5 en Email5 staan. Waar soms wel en soms geen waarden in staan.

Je ziet dat het in het huidige bestand werkt.

Laatst bewerkt:
Daarvoor hebben we o.a. Autofilter om de lege gegevens te verwijderen.

Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of dat doet wat ik wil.
Daarvoor hebben we o.a. Autofilter om de lege gegevens te verwijderen.

Oja enne:
Nb ik heb in het bestand dat ik wil gebruiken nog de kolommen Contactpersoon4, Functie4 en Email4, Contactpersoon5, Functie5 en Email5 staan. Waar soms wel en soms geen waarden in staan.
Gaat dat ook lukken dan met deze macro?

@snb: ik zal morgen nog een bestand hier neerzetten met jou macro erin en dan de definitieve indeling. Dan kan je zien wat er gebeurt, dat praat makkelijker.
Fijne avond alvast!

Goedemiddag,

Ik heb het bestand met de macro van SNB erin aangevuld met een aantal regels waar de gegevens verdeeld over de kolommen staat.
Het werkt nog niet zo dat wanneer er geen gegevens in staan de kolommen worden overgeslagen en dat kolom N t/m V meegenomen worden.

Iemand nog ideeën?

Bekijk bijlage TEST__adressen naast en onder elkaar.xlsb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan