• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

UITDAGING: Grafiek aan laten maken dmv VBA / macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Batigoal80

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Dit is een echte uitdaging denk ik.

Door middel van het vullen van cellen B1 en B2 zal er een lijngrafiek tevoorschijn moeten komen. De macro selecteerd de juiste gegevens uit tabblad "database".

Nog moeilijker is dmv cellen B1, B2 en B3 laat de macro een grafiek zien van de gegevens van de laatste 5 dagen vanaf de ingevoerde datum.

Groet Wouter

Bijlagen

Is dit een vraag>?
Anders lijkt me het handiger om hetin de members chat te plaatsen:thumb:

Hey Batigoal80,

Zojuist heb ik de bijlage even bekeken maar ik word er toch niet helemaal wijs uit. Kun je eea toelichten?

Dit is zeker een vraag. Ik zou het antwoord zelf niet weten.

Er zijn 2 tabbladen
1 invoergegevens
2 Database

Door middel van het invoeren van de cellen B1 en B2
Zal excel met behulp van een macro een grafiek moeten maken die de opgevraagde gegevens toont. (bijvoorbeeld een lijngrafiek)
B1 prestatie-indicator kan gevonden worden in de database op rij
B2 de ploeg kan gevonden worden in kolom A van de database.

Voorbeeld
Ik vul in
B1: KPI2
B2:Totaal

Door op een knop te drukken (mbv een macro) voert excel dan een actie uit die een grafiek maakt die het verloop van KPI2 per totaal laat zien

De tabel zou er zo uitzien
Datum Totaal
1-1 6
2-1 12
3-1 18
4-1 24
5-1 30
6-1 36
7-1 42
8-1 48
9-1 54

Hiervan word dus direct een grafiek weergegeven.

Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.

Wil je ons uittesten of snap je het zelf niet?

Ik snap het zelf niet!
Maar het lijkt mij erg moeilijk. Zelfs voor jullie.
Of zit ik er naast?

Met Excel kan ik nog wel helpen maar met Macro's heb ik geen ervaring. Ik weet wel dat er echte Excel guru's hier rondlopen dus ik hoop dat zij de topic onder ogen krijgen :).

Ik hoop het ook.

Ik ben bezig een database te maken waaruit gegevens gehaald worden.
Ik zou ervoor kunnen kiezen om alle grafieken van te voren te maken, dit lukt mij ook. Echter neemt dit onzettend veel ruimte in beslag en dit maakt het bestand traag. Vandaag dat ik wilde weten hoe een macro dit zou kunnen doen.

groet
Wouter

Dit is zeker een goede start. Ik kan in de macro niet uitvogelen waar je nou bepaald welke grafiek je maakt en hoe heb je dit aangepakt?

Gr

Wouter

Dit is zeker een goede start. Ik kan in de macro niet uitvogelen waar je nou bepaald welke grafiek je maakt en hoe heb je dit aangepakt?

Gr

Wouter

Zou zeggen probeer het eens zelf te doen. klik op macr opnememn en maak vervolgens je grafiek. Kun je na die tijd zien in de vba editor wat ie heeft gedaan. Met F8 loop je stap gewijs door een macro en kun je precies kijken wat ie doet met welke regel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan