• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging in excel? Zoeken, kopieren... maar dan net even anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

hayman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jan 2017
Beste forum-users,

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen met een voor mij excel "uitdaging".

Voor mijn werk heb ik in excel een bestand gemaakt waarin ik de hele organisatie in beeld breng. Op tabblad 1 staat een overzicht van alle medewerkers, op de volgende tabbladen de teams waarin mensen werken.
Op tabblad 1 heb ik in kolom A een lijst met alle medewerkers (op voor- en achternaam), in kolom B het aantal uren dat zij werkzaam zijn.

Vervolgens heb ik op de volgende tabbladen een -vooral visueel overzichtelijk- schematische weergave van alle teams gemaakt (op elk tabblad een ander team). Daarin komen in verschillende kolommen en rijen namen (voor- en achternaam, identiek als op tabblad 1) voor, in de kolom rechts van de naam staan de uren die zijn binnen het betreffende team werkzaam zijn. De "naam" van het betreffende team staat altijd in B2.

Nu dacht ik het volgende automatisch te willen genereren (ik ga uit van een macro):

Op het eerste tabblad, in de kolommen achter de naam (A) en de uren (B) vanaf kolom C achtereen volgens specificeren Welke uren gekoppeld zijn aan de betreffende persoon en binnen welk team dit is.

Dat zou betekenen:
Naam : totaal uren : team : uren : team : uren.

Mijn onderliggende gedachte is dat ik aanpassingen wil doen binnen de teams, deze automatisch zichtbaar worden (het zij na het uitvoeren van een macro) op de eerste pagina.

Ik dacht een macro te maken die in alle tabbladen zoekt naar de namen in kolom 1 en vervolgens uit het tablad de uren kopieert (1 kolom rechts van de naam) en uit B2 de naam van het team kopieert. Dat maken valt vies tegen, maw ik kom er totaal niet meer uit! :P

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Thnx voor de reactie! Ik zocht het aanvankelijk ook in de formules.

Echter zoek ik naar een "een druk op de knop" oplossing die het kan handelen dat mijn gewenste data in verschillende kolommen zit.

Door te kiezen voor een meer visuele invulling van de tabbladen "teams" zit niet alle date in de zelfde kolom, volgens mij maakt dat een VLookup onmogelijk.

Ik vrees te zijn aangewezen op VBA, maar daar kom ik nog niet helemaal wijs uit ;)

plaats ipv lappen tekst een bestand met wat waar staat en de verwachte uitkomst. Dit geeft over het algemeen een sneller en concreter antwoord.

Uiteraard! niet aan gedacht.... ook toegevoegd aan het eerste bericht.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wel om de spaties in de namen denken (Voor Achternaam8 is niet hetzelfde als Voor Achternaam 8).

Test het maar eens.
Code:
Sub hsv()
Dim sn, sht As Long, i As Long, c As Range
With Sheets("Totaal overzicht")
 sn = .Cells(3).CurrentRegion.Resize(, 11)
 For i = 2 To UBound(sn)
   For sht = 2 To 3
    Set c = Sheets(sht).UsedRange.Find(sn(i, 1), , , xlWhole)
     If Not c Is Nothing Then
      sn(i, sht * 3 - 2) = Sheets(sht).[B2]
      sn(i, sht * 3 - 1) = c.Offset(, 1)
     End If
    Next sht
  Next i
  .Cells(3, 1).Resize(UBound(sn), UBound(sn, 2)) = sn
 End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Helaas, het verwijdert de cellen in rij 3 van het eerste tabblad.

Mijn kennis van VBA is echt te minimaal om iets met jouw code te kunnen.

Dan gebruik jij waarschijnlijk een ander bestand dan ik heb gedownload.

Bijlagen

Als deze code al te moeilijk voor je is, zou ik je ambities om in deze 'uitdagin' met VBA te werken opschorten totdat je je vaardigheden aanzienlijk hebt vergroot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan