Uitdaging...ledje o.i.d op taakbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Hallo allen,

Ik wil graag iets maar ik weet niet hoe te beginnen, misschien is er wel een programmaatje voor of zo , maar hier komt mij vraag;

Ik heb een klein huisnetwerkje dat via een router met elkaar is geknoopt.
Hieraan heb ik ook een netwerkprinter hangen, welke ik een "fixed IP-adres"heb gegeven.
Die printer staat boven in een hobbykamertje.
Als ik nou beneden zit wil ik eigenlijk weten of de netwerkprinter aan staat of niet.
Ikzelf heb een "bat"-bestandje gemaakt, waarin ik naar zijn ip adres "ping", hierdoor weet ik of hij aanstaat of niet.
Is er nu iets te bedenken waardoor ik een melding krijg, bijvoorbeeld onder op mijn taakbalk als de printer aan staat (bijv. een ledje of zo) en als de printer uit staat dan het ledje dooft of er een kruis doorheen staat o.i.d ???
Het mooiste is natuurlijk dat ik het "ledje" of een andere indicator "continu"zie zodat ik constant weet of hij aan of uit staat.
WIE HEEFT ER EEN IDEE ???????

Alvast bedankt voor het meedenken.
(al mijn PC's/laptops zijn voorzien van XPPROF sp3)

gr.
Jac

nou,

met Veel programeertalen is dit best mogelijk, maar het zijn wat geavanceerdere topics. Zelf werk(te?) ik met VB6.0 en dat ging prima, en iets wat jij zoekt zou makkelijk kunnen.

:thumb:

ps. als je wilt kan ik een demo'tje maken in visual basic.

Nou aangezien ik helemaal niet kan programmeren, zou ik best eens zo'n voorbeeldje willen zien, misschien dat ik er iets van kan leren.
Bedankt overigens dat je er over mee wilt denken,

groetjes,
Jac

het staat hier:
www.vegras-studios.com/x/helpmij/printerPing.zip
of de directe exe:
www.vegras-studios.com/x/helpmij/printerPing.exe

ps. het werkt zo: open het, klik er 1x op in je taakbalk en het laat zichzelf zien. Als je nogmaals op de taakbalk-icoon klikt verdwijnt het weer.
Je moet zelf even het IP adres invoeren, op het moment is het local op 33, maargoed.

[edit] je hebt een of andere vage DLL nodig, maar die zit standaard bij windows XP. heb zelf XP SP3 en hier werkt het 100%.[/edit]
[edit] Ohja, als je andere icoontjes wilt of een standaard ander IP adres, roep maar, het is 1 regel code veranderen. [/edit]

[edit] voor diegene die intresse hebben: vb6.0 source is hier te vinden: www.vegras-studios.com/x/helpmij/printerLED/[/edit]

Laatst bewerkt:
Bedankt zover, ik ben nu op m'n werk maar zodra ik weer thuis ben en in de gelegenheid zal ik het uittesten.
Bedankt, je hoort wel van het resultaat !!

gr.
Jac

Beste Vegras,

Jij weet precies wat ik bedoel, echter nog wat vraagjes cq aanpassingkjes.
Het standaard ip adres zou moeten zijn 192.168.123.150
wat zijn de eenheden van de pinginterval ?? seconden milliseconden ??
Kan het ledje continu op m'n balk blijven staan, met als hij aan staat de kleur groen en als hij uit staat de kleur rood, of vraag ik nu wel heel veel ???
Kan het icoontje misschien ook ietsje groter ??
Kan ik bepaalde instellingen e.d zelf aanpassen, of aan leren passen en wat heb ik dan nodig.
Ja, ik weet het ik vraag ineens heel veel, maar ik begin het enorm interessant te vinden.

Hartstikke bedankt voor hetgeen ik tot op heden van je heb gekregen.
En wie weet heb je nog meer hulp voor me.

bedankt !!
Jac

ik maak er wel even een ini-file-handle voor, dan kan je de instellingen per INI-file bepalen. K zet t in deze post's edit als t klaar is.

[edit]
Okay, het is gelukt. Je kan nu via een ini file de instellingen veranderen. En ja, interval is in millisecondes.
hier de link nogmaals:
zip: www.vegras-studios.com/x/helpmij/printerPing.zip
*geen standalone exe, zitten icoontjes + ini bij*
source (vb6) www.vegras-studios.com/x/helpmij/printerLED/

Een kleine bug is dat als de printer/ip adress offline is, er een korte 'freeze' in het programma zit, maar alleen als deze 'geopent is' (het venster actief is). Als het alleen in de taakbalk staat is er geen probleem. Het heeft totaal GEEN effect op de rest van de computer. Dit kan ik helaas niet oplossen, maargoed, het is maar iets kleins.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Beste Vegras,

HARTSTIKKE BEDANKT !!!!! werkt heel goed !! precies wat ik zocht !!
nogmaals hartelijk dank, ik zal de vraag als opgelost aanvinken, maar als je nog eens van dat soort leuke dingetjes hebt of weet, ik hou me aanbevolen !!
Als ik nog eens van dat soort vragen heb weet ik bij wie ik moet zijn.

Bedankt !!!:thumb::thumb:

groeten,
Jac

maar als je nog eens van dat soort leuke dingetjes hebt of weet, ik hou me aanbevolen !!
ik maak ze op request hoor, als ik er in ieder geval tijd voor heb. Uitdagingen zijn altijd leuk :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan