Uitdaging voor de echte kenner!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rap261

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2008
Goedemiddag allemaal,

Bijgaand treft u een Excelbestand aan. Hierin staan verschillende gegevens zoals:
- Datum
- Bedrag
- Ref
enz

Er zijn regels die qua criterium hetzelfde zijn. De bedoeling is deze regels gegroepeerd worden (automatisch optelt) tot een regel en de rest verwijderd wordt. Alleen het bedrag en het aantal hoeft bij elkaar geteld te worden. De rest van de gegevens kunnen gebruikt worden van een overgebleven regel.
Regels die niet dezelfde criteria hebben blijven zoals ze zijn en hoeven niet gegroepeerd te worden.

Ik doe dit nu handmatig, via subtotalen, maar zou dit graag willen vervangen door en Macro. Het voorbeeld bestand bestaat uit een aantal regels maar in de praktijk loopt dit op in de honderden. Het handmatig groeperen duurt dan soms een uur of twee.

Kan iemand mij helpen?

Bijlagen

Visual Basic is totaal iets anders dan VBA, verplaatst.

Hulp1: lees je vraag nog eens over alsof je hem voor de eerste keer ziet. Weet je dan wat de vraag is ?
Hulp 2: er zijn in het voorbeeld geen 2 regels identiek, wat bedoel je dan met criterium (geen enkele veldnaam heeft zo).

uitdaging voor de echte kenner

Beste SNB,

Het kan zijn dat de vraag misschien onduidelijk is. Als ik eerlijk ben en kijk naar het verhaal dan haal ik er uit dat iets nu via Subtotalen wordt bereikt maar liever met een Macro wordt gedaan. Maar goed, het kan zijn dat dit onduidelijk is overgekomen. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Ik heb een ander voorbeeld gemaakt wat hoop ik meer duidelijkheid schept.
In het bestand staan verschillen automerken alsook het aantal deuren, kleur enz.
Wanneer je het bestand bekijkt zie je dat er van elk merk een ander type is in kleur of aantal deuren. Wel valt op dat het merk Audi 3x wordt genoemd met allemaal dezelfde eigenschappen qua kleur, deuren en een combinatie hiervan. Dit bedoelde ik met criteria.

Om het bestand te "schonen" wil ik deze 3 regels bij elkaar voegen tot 1. Het kopje Aantal en Teller moeten dan bij elkaar opgeteld worden, de rest blijft staan zoals het is. De twee regels die samengevoegd zijn verwijder ik vervolgens.
Dit kan ik doen d.m.v. Subtotalen. Hierin geef ik aan dat elke verandering in "Combi" een "Som" moet worden van "Aantal" en "Teller". In het voorbeeld heb ik printscreens geplakt zodat je weet wat ik bedoel. Uiteindelijk blijven er in plaats van 11 regels nog maar 9 over.

Zoals ik al eerder aangaf betreft het bestand in de praktijk soms wel honderden regels groot. Het samenvoegen via Subtotalen neemt dan al gauw een uur of twee in beslag,
Daarom mijn vraag: Kan ik het proces van Subtotalen vervangen door een Macro?

Ik hoor graag van je
Alvast bedankt

Groet,
Ralph

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan