• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitgebreide analyse

Status
Niet open voor verdere reacties.

MitchelC

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2011
Hallo allen,

Ik ben bezig met een model om gegevens aan elkaar te koppelen. Hiervoor heb ik een Pull-down menu gemaakt waarbij ik kan aangeven onder welke groep mijn ingevoerde gegevens vallen. Zo staat voor bijvoorbeeld de groep A de beoordeling 8,0.

Nu wil ik de gegevens doorsturen die ik bij het Pull-down menu aan een groep heb gekoppeld. Dus stel nou dat ik dit wijzig naar groep B ipv groep A dat dit dan direct word doorgerekend (in een andere sheet, maar dat is niet relevant neem ik aan).

Daarbij kan ik volgens mij dezelfde formule gebruiken om dit door te verwijzen naar verschillende onderdelen. Dus als het gaat om Groep A die een 8,0 heeft gehad dan kan ik dat doorsturen naar Onderdeel 1, Onderdeel 2, Onderdeel 3 etc.

Het komt dus neer op een geavanceerde What- If analyse, waar ik weinig kaas van heb gegeten. Is het uberhaupt mogelijk wat ik wil, of gaat dit te ver voor excel?

Met vriendelijke groeten,
MitchelC.

Beste MitchelC, Een voorbeeldbestandje met niet-privacygevoelige informatie doet wonderen en zal helpers alhier wel in actie brengen. :-)

Hier is het bestandje. Het is geen gevoelige informatie omdat het ook nog niet compleet is.

Het gaat dus om de kolom "Type Wand". De bijbehorende gegevens wil ik dus samenvoegen in het eerste tabblad waarbij alle gegevens uit de verschillende tabbladen worden betrokken.

Hier wil ik dus later de wandopbouw bij zetten, waar we kunnen kiezen voor bijv. verschillende dikte gipsplaat, en hier een kostenplaatje uit te trekken. Dit is volgens mij dezelfde formule doorkoppelen dus heeft geen noodzaak. Zal eerst alle gegevens moeten verwerken.

Laatst bewerkt:
Tot nu toe kwam ik op deze formule uit maar die werkt dus niet...: =IF('APPARTEMENT 1'!Q:Q="GypBox";'APPARTEMENT 1'!P: P;0)

Zit een spatie tussen de dubbele punt en de P anders heb ik een smiley

Of moet ik hier gebruik maken van een macro? Ik heb wel een boek besteld om dit uit te zoeken maar zou makkelijk zijn als ik er sneller achter ben dan dat bol.com tweedehands levert..

En wat moet er nu juist gekopiëerd worden naar blad "Sheet 1" ?

Is het de bedoeling dat in cel A4 ook een een drop down komt en wanneer de gebruiker daar bv "GypBox" kiest, de som van kolom P komt waarvoor in dezelfde rij "GypBox" staat en dit voor alle sheets?

Dus van sheet "Appar.. 1" is dat op zij minst 22.26 + 15.76 + 22.00 enz...
Dus van sheet "Appar.. 2" is dat op zij minst 3.0875 + 1.4625 enz...

Alles moet als één resultaat gegeven worden, dus niet één rij per sheet, right?

Probeer eens deze formule te verstaan, nog uitbreiden naar andere sheets, maar vertel eerst als deze werkwijze duidelijk is voor jouw.

Code:
{=SOM(ALS(B3:B10=$E$3;A3:A10;0))}
Den truk zit hem in de {} :)
Die mag je niet zelf intypen, die komen er automatisch bij wanneer je de formule afsluit met de toetsen Ctrl + Shift + Enter; dus niet met Enter alleen!!!!!!!!!
Hierdoor maak je een array-formula.

Deze formule vergelijkt de cellen B3 tot B10 met de cel E3.
Wanneer de huidige cel in kolom B gelijk is aan de cel E3, dan wordt het getal in de overeenstemmende rij van kolom A bij het resultaat opgeteld.
Wanneer alle rijen doorlopen zijn, heb je je resultaat.

Duidelijk?
Ja: Prima, nu nog uitbreiden naar alle sheets.
Neen: vraag maar raak.

Hopelijk is dit wat je wil doen!
Anders heb je de array-formula voor niets geleerd :)

Bekijk bijlage Voorbeeld-Voorwaardelijk-Tellen.xls

Validation

Ik zie dat je validation criteria rechtstreeks ingevuld hebt bij "Source".
Op zich is daar niets verkeerd aan behalve dat je véél Copy/Paste werk zal hebben wanneer die lijst moet aangepast worden :( :(

Beter ware als volgt tewerk te gaan:
1) Zet alle mogelijkheden onder elkaar, eender waar op eender welke sheet. Ik heb cellen G2 tem G9 gebruikt van werkblad Sheet1.

2) Selecteer vervolgens al die cellen en geef ze een naam via het Excel menu Insert\Name\Define. Ik heb de gewoonte de naam van een lijst te beginnen met "lst". In dit geval is het dus lstWanden geworden.

3) Bij "Source" van de validation vesnter vul je dan "=lstWanden" in ipv alle items.
Nu heb je toch éénmalig een beetje Copy/Paste werk naar al je verschillende sheets :( :(
Maar... ... wanneer je ooit die lijst moet aanpassen heb je op slechts 1 plaats werk en al de rest gaat automatisch mee :) :thumb: :)

Bekijk bijlage Amsterdam-Upgrade.xls

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan