• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitgebreide rolmenu's in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

arwen

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Ik heb op dit forum al wat topics gevonden over keuze-menu's in excel, maar heb nog wat vragen meer.
Ik heb onder elke kolom een aantal keuzes gemaakt die dmv rolmenu's te selecteren zijn. Maar omdat ik nooit alle alternatieven van tevoren kan vastleggen, wil ik graag voor de uitzonderingen een optie overig toevoegen, waarna je in diezelfde cel een ander antwoord kan intypen ipv een bestaande optie uit het menu.
Is dit mogelijk en zoja hoe?

Daarnaast nog een tweede vraag. Omdat ik in de rolmenu's nogal wat opties zet, maak ik eerst in Excel de lijst aan (personeelslijst bijvoorbeeld) en bij het valideren geef ik dan als bron een selectie van de cellen in.
Maar die lijst die ik in excel daarvoor gebruik, moet dan in hetzelfde werkblad staan, omdat ik tijdens het aangeven van de bron niet kan wisselen van werkblad.

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank!:thumb:

Daarnaast nog een tweede vraag. Omdat ik in de rolmenu's nogal wat opties zet, maak ik eerst in Excel de lijst aan (personeelslijst bijvoorbeeld) en bij het valideren geef ik dan als bron een selectie van de cellen in.
Maar die lijst die ik in excel daarvoor gebruik, moet dan in hetzelfde werkblad staan, omdat ik tijdens het aangeven van de bron niet kan wisselen van werkblad.

Geef de lijst op het andere tabblad een naam, en gerbuik die naam bij Data > Valideren > Lijst:

=naam

Wigi

Geef de lijst op het andere tabblad een naam, en gerbuik die naam bij Data > Valideren > Lijst:

=naam

Wigi
Wigi, bedankt voor je antwoord!

Volgens mij doe ik echter iets fout, het werkblad heb ik Personen genoemd, maar als ik bij Data: Valideren: Lijst =Personen invoer, kan hij het niet vinden.

Wigi, bedankt voor je antwoord!

Volgens mij doe ik echter iets fout, het werkblad heb ik Personen genoemd, maar als ik bij Data: Valideren: Lijst =Personen invoer, kan hij het niet vinden.

Je moet enkel de lijst met keuzemogelijkheden een naam geven, niet het hele werkblad.

De mogelijkheden selecteren met de muis, en dan naast de formulebalk, in het Naamvak, overschrijf je wat daar staat. Bv. A1 wordt jouw zelf gekozen naam. Enteren als je klaar bent met typen.

De mogelijkheden selecteren met de muis, en dan naast de formulebalk, in het Naamvak, overschrijf je wat daar staat. Bv. A1 wordt jouw zelf gekozen naam. Enteren als je klaar bent met typen.

Dankjewel!:thumb:

Nu nog even uitzoeken hoe het werkt met de optie Overige en dan iets in kunnen vullen!

Dankjewel!:thumb:

Nu nog even uitzoeken hoe het werkt met de optie Overige en dan iets in kunnen vullen!

Ik heb nog nergens kunnen vinden hoe ik kan ingeven om in een keuze-menu de optie overig toe te voegen waarna een leeg invulveld ontstaat op dezelfde plek.

Weet iemand of het überhaupt mogelijk is?

Is er hier iets nuttigs bij te vinden?
Niet helemaal, maar uiteindelijk ben ik er wel mee geholpen!

Waarschijnlijk is het niet mogelijk om de optie overig en dan een leeg veld te krijgen in te voeren. Nu heb ik gekozen voor het weglaten van de foutmelding wanneer de keuze niet in de lijst voorkomt, zodat je altijd iets kunt intoetsen, maar in principe gebruik maakt van het rol menu.

Wigi, bedankt!:thumb:

Niet helemaal, maar uiteindelijk ben ik er wel mee geholpen!

Waarschijnlijk is het niet mogelijk om de optie overig en dan een leeg veld te krijgen in te voeren. Nu heb ik gekozen voor het weglaten van de foutmelding wanneer de keuze niet in de lijst voorkomt, zodat je altijd iets kunt intoetsen, maar in principe gebruik maakt van het rol menu.

Wigi, bedankt!:thumb:

Goede werkwijze, zet hem dan maar opgelost.

Nog een nieuw vraagje

Van opgelost toch weer geopend.

Nu werken we een tijdje met de gevalideerde lijsten in Excel. Nu lijkt het wel alsof de lijst maar een maximaal aantal waarden kan hebben? De lijst selecteer ik en noem ik afzender.
Vervolgens worden de invulcellen geselecteerd en gevalideerd op lijst=afzender.
Dan wil ik gaan invullen, maar de onderste waarden ontbreken dan in het rolmenu?

Daarbij, kan ik zomaar iets wijzigen in de lijst, of moet ik dan telkens de lijst hernoemen en opnieuw valideren?

Bedankt weer!

Daarbij, kan ik zomaar iets wijzigen in de lijst, of moet ik dan telkens de lijst hernoemen en opnieuw valideren?

Je kan de cellen in het benoemde bereik gewoon aanpassen.

Over de eerste vraag, of er een limiet is: ik denk dat er een limiet is aan het aantal mogelijkheden dat je in het lijstje ziet, maar dat je ze wel allemaal kan intypen.

Wigi

Je kan de cellen in het benoemde bereik gewoon aanpassen.

Over de eerste vraag, of er een limiet is: ik denk dat er een limiet is aan het aantal mogelijkheden dat je in het lijstje ziet, maar dat je ze wel allemaal kan intypen.

Wigi

Het rare is dat het lijstje soms ineens eerder ophoudt, maar dan na opnieuw instellen wel volledig uitrolt.
Morgen even testen of je het wel kunt intoetsen (ben dan weer op het werk).

Er zijn op forums nog al problemen gemeld met Data > Validatie > Lijst.

Soms gebeurt het dat je die helemaal moet verwijderen, bestand opslaan, sluiten en openen, en validatie terug moet instellen. En zonder garantie op verder succes daarna. Dus toch uitkijken daarmee.

Wigi

arwen,
Kun je hier iets mee.

Dank voor de reacties. Na een paar weken ziek zijn weer verder aan het stoeien maar zo te lezen een bestaand probleem.
Misschien toch maar naar Acces overstappen hiermee.
Dank, ik gooi hem op slot!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan