• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitgebreide zoekfunctie hulp Aub

Status
Niet open voor verdere reacties.

excelerate

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2016
Hoi Allemaal, Zou iemand mij mischien willen helpen met het volgende vraagstuk, ik heb alles gelezen wat met zoeken gevonden word op de site maar mijn vraag staat er niet tussen
het volgende: in het voorbeeld excel staan in Blad1 (Deze week) een aantal nummers in kolom A, in Blad2 (Gegevens) staat alle informatie die ik heb.. en dezelfde nummers komen meerdere keren wel of niet voor in kolom A
Nu zou ik heel graag in Blad3 Cel A1 beginnen met een formule zodat excel kijkt in Blad Deze week, Dit nummer opzoekt in Blad Gegevens kolom A,Als excel dit nummer vind dit weergeven in Kolom B..en dan de bijbehorende gegevens uit Blad (deze week) "Michel" weergeeft in Kolom C, en dan alle reslutaten uit Blad (Gegevens) onder elkaar weergeeft Als alle resultaten onder elkaar worden weergeven, dan kijken naar Blad(deze week) Cel A2 enz enz..waarin het voor kan komen dat A2 hetzelfde is als A1

Ik hoop echt dat de vraag duidelijk is, en dat dit Uberhaubt mogenlijk is.. alle hulp word zeer op prijs gesteld

Bijlagen

Even simpel denken, als je in tabblad Uitkomst nu eens neerzet:
Code:
[A1] 
=Gegevens!A1

[B1]
=VERT.ZOEKEN(A1;'Deze week'!$A$1:$B$12;2;0)

[C1]
=Gegevens!B1

En daarna deze rij in zijn geheel ver genoeg naar onder trekt ben je klaar toch?

Dank je wel Alex!
Dit werkt in principe perfect, Alleen is het probleem waar ik steeds tegenaanloop dat in Blad Deze week.. een 2e vermelding van TS-4 staat.. in Cel A2 dus deze formule geeft wel de gegevens voor Michel.. maar niet voor Sandra
Heb je mischien enig idee hoe dit zou kunnen ?

@excelerate: in jouw voorbeeld, hoe kan ik weten in tabblad gegevens of Michel of Sandra bij TS-4 hoort?

Ik heb
TS-4 / 21012
TS-4 / 21013
en
TS-4 / Michel
TS-4 / Sandra

Dit levert geen eenduidig antwoord....

Laatst bewerkt:
Nu met beter voorbeeld (Hoop ik ;)

Hoi hoi ik heb een nieuw voorbeeld bestand gemaakt en hierin stap voor stap neergezet wat ik nu eigenlijk wil vragen.. dit is meer zodat ik het zelf blijf snappen ;)
Nu ik het zo lees krijg ik meer en meer het gevoel dat dit mischien teveel gevraagd is van Excel.
ik hoop dat jullie er nog even naar willen kijken. Groet ;)

Bijlagen

Hoezo teveel gevraagd van Excel?

Bekijk de de oplossing van Sylvester eens. Volgens mij doet deze precies wat je wilt...

Puur VBA, geen UDF:

Code:
Sub M_snb()
   sn = Blad1.Cells(1).CurrentRegion
   sp = [transpose(Gegevens!A1:A25 & "_" & Gegevens!B1:B25)]
   ReDim sq(UBound(sn) * UBound(sp), 2)
   y = 0

For j = 1 To UBound(sn)
     st = Filter(sp, sn(j, 1))
     For jj = 0 To UBound(st)
       sq(y, 0) = sn(j, 1)
       sq(y, 1) = sn(j, 2)
       sq(y, 2) = Split(st(jj), "_")(1)
       y = y + 1
     Next
    Next

Blad1.Cells(1, 6).Resize(y + 1, 3) = sq
End Sub

Helemaal Top!!! Het script van Sylvester doet inderdaad precies wat ik nodig heb,en waarschijnijk het antwoord van snb ook ;) maar ik snap nog niet hoe ik die code nu in me excel kan zetten. dus ik ga lezen hoe ik dat moet doen
Is er mischien een simpele manier hoe ik de code van Sylvester verder door naar beneden kan trekken? in het voorbeeld had ik een paar regels gezet maar de bestanden die ik moet doen zijn tussen de 40.000 en 200.000 regels

Dan vermoed ik dat de tijd de voorkeur gaat geven aan mijn macro; zie de bijlage.

Bijlagen

Werkt echt perfect snb ik ben er echt heel blij mee..als ik in een willekeurige cel die macro doe dan krijg ik wat ik wil. hoop dat het ook werkt als ik andere informatie in die file zet
Dat is dus nog niet zo. ik hoopte eigenlijk dat als ik meerdere zoektermen zou toevoegen in deze week.. en in gegevens dat die macro die ook zou meenemen?
Dank!

Laatst bewerkt:
Zou het mogenlijk zijn om die vba code te gebruiken in het 3e blad als de inhoud van 1 en 2 anders is? Dan zou ik andere gegevens daarin kunnen plakken

Code en formules worden altijd gemaakt obv de vraag en een voorbeeldbestandje. Als dit niet representatief is, is het geheel aan jou om dit aan te passen naar de gegevens in het echte bestand. Of gelijk een representatief voorbeeld te plaatsen.

De gegevens op een ander blad krijgen is geen enkel probleem. (Blad1 vervangen door Blad3)

Nb.
Bij 200.000 rijen denk ik dat de code van snb niet meer werkt. En lijkt mij een echte database bv in Access een betere oplossing.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan