• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitgebreide zoekopdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Uitgebreide zoekopdracht (voor de expert)

Excellers,

Ik heb hulp nodig bij het oplossen van een uitgebreide zoekopdracht.

De situatie:
In de resultaattabel wil ik, per rij/maand, de som van de waardetabelcellen waarvan de bijbehorende kop (rij 3) een overeenkomstige (de "kop" van de resultaattabel – kolom B brontabel) waarde heeft van de brontabel. (“ja”, “nee” en leeg/blanco).

Voorbeeld: in februari wil ik uit de waardetabel alle waarden van de rij februari optellen waarvan de waarde in de kopregel (1, 2, 3, enz. in resp. D3, E3, F3 enz,) via de brontabel de ook dezelfde waarde ("ja", "nee", "") heeft.

brontabel:

0 ""
1 ja
2 nee
3 nee
4 ja
5 nee
enz. De waarde 1, 2, 3, 4, enz. staat in de "kop" van de waardetabel.

waardetabel

kopregel: . 1 . . 2 . . 3 . . 4 . . 5 . . "" (leeg) enz.
jan . . . . 10 . .12 . . 5 . . 7. . 16 . .22
feb . . . . 8 . . 1 . .22 . .18 . . 5 . . 3
mrt . . . . 6 . . 6 . .17 . . 8 . .10 . . 7
apr . . . . 1 . . 3 . . 2 . .12 . . 9 . . 1

resultaattabel:

. . . . . ja . . nee . . "" (leeg)
jan . . .17 . . 33 . . 22
feb . . .26 . . 38 . . 3
mrt . . .14 . . 33 . . 7
apr . . .13 . . 14 . . 1

In deze tabel komt de som van de overeenkostige waarden van de waardetabel.

Laatst bewerkt:
Je moet wel bij de vraag verder gaan door deze te beantwoorden en niet steeds een nieuwe vraag stellen

is in de waarde tabel 1,2,3,enz altijd ja of nee of wisseld dit anders kan je in de resultaat tabel
=SOM(B3;D3;E3)kunnen zetten dan moeten die kolommen altijd wel ja of nee zijn

Wim

Hallo Wim,

De reden dat ik de vraag opnieuw heb gesteld komt doordat ik de bijlage niet mee krijg in de vraag.

Antwoord op je vraag: de waarden ja en nee in de resultaattabel kunnen wisselen. In principe kan het ook ABC zijn of XYZ: in dat geval zal het resultaat (met de waarden van de huidige brontabel) van de som 0 (nul) zijn.

Mvg,
Jan

kan je ook niet aparte kolommen maken met ja, nee en dergelijke

wim

als het een excel bestand is dan moet je het bestand inpakken

Ik heb er nog over nagedacht, het is op te lossen maar dan moet ik de mogelijkheden weten van de brontabel.

Hallo Wim,

Het is eindelijk gelukt het gezipte excelbestand toe te voegen. Zie de bijlage.

Bijlagen

Luc,

Dank je wel voor de oplossing. Hij werkt zoals bedoeld.

Is het ook mogelijk om ipv de "ja" / "nee" enz. boven de waardetabel kolommen het resultaat van een formule te gebruiken die de "ja" / "nee" enz. waarde rechtstreeks uit de brontabel haalt ?

Mvg,
Jan.

Jan,

Hierbij 2 oplossingen.
Het is of de 1e of de 2e.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan