• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitgebreidere totalen met Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

murdoch

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Beste lezer,

Ik zit met de volgende uitdaging.

Ik wil via een text bestand (wat wordt aangeleverd) een nieuw totaal overzicht maken.

De opbouw van deze file is vrij onlogische, waardoor ik me tot de kern van het probleem hou.

De TXT file bevat o.a. de volgende elementen:

Kolom A Productcode
Kolom B aantallen

In de lijst van (A) productcode komen helaas meerdere malen de zelfde productcodes voor, met daarbij verschillende getallen.

Nu wil ik graag dat excel (of mogelijke een andere oplossing??) op een nieuw document cq blad de juiste prodcutcode met de totaal aantallen aangeeft.

In een voorbeeld bedoel ik dan:

Voorbeeld (bron bestand)

Product A 20
Product B 15
Product A 50
Product A 30
Product B 75

Resultaat op nieuw blad zou het dan als volgt uit komen te zien.

Product A 100
Product B 90

Wie kan me aan een juiste code helpen?

Alvaste bedankt voor jullie reacties.

Maak een draaitabel (pivot-table) of gebruik SUMIF (SOM.ALS ????)

Op zich zou dat gekunt hebben als je een product of 10 zou hebben.

Zodra je een 1000 producten hebt, moet je dus 1000 verschillende formules uitschrijven. En dat is nu net het probleem.

mogelijk is er nog een idee?

Beste Murdoch,

Je zou de tabel kunnen sorteren op product en dan werken met subtotalen, maar ik vrees dat jouw bestand ettelijke duizenden regels bevat. Subtotalen berekenen duurt dan lang.

Wat misschien ook kan, is werken met de uitgebreide filter (Data - Filter - Uitgebreid). Je kunt dan een paar kolommen selecteren en -helaas op hetzelfde werkblad- de unieke combinaties kopiëren.
Vervolgens kun je werken met de formule somproduct (is al veel over geschreven op dit forum) om de totalen voor deze unieke combinaties te achterhalen. Voordeel is ook dat je je tabel een stuk kleiner maakt, maar ik kan niet beoordelen of jij alle gegevens uit de download nodig hebt.

Tempelton Peck

Als je het idee van de pivot tabel (draaitabel) gebruikt hoeft je geen enkele formule uit te schrijven. Met de pivot tabel ben je juist in drie muisklikken (tikje overdraven) klaar. Kijk maar eens goed wat draaitabellen voor je kunnen betekenen. Als je ze nog nooit hebt gebruikt gaat er een wereld voor je open. Gegarandeerd!

Groeten, Gerrit-Jan

Hartelijk dank voor jullie input

met het voorbeeld van Imod kan ik inderdaad wel uit de voeten, ga nog even uitzoeken hoe het werkt, maar dat ik zeker terug vinden op de site.

René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan