• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitkomst aan de hand van meerdere variabelen en percentage

Status
Niet open voor verdere reacties.

rovano

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2008
Hallo,

Aan de hand van 2 variabelen (3 keuzes) en 1 percentage moet een uitkomst gegenereerd worden. Zie bijgevoegd bestand
Nu kan ik wel 45 regels gaan maken, maar ik denk dat dit makkelijker moet kunnen.

De bedoeling is dus dat ik 'beschadiging' en 'stadium' via een dropdown selecteer en daarna de omvang (in %) invul.
De beoordeling moet daarna automatisch ingevuld worden, volgens de tabel (zie bestand).

In het bijgevoegde bestand heb ik 2 regels ingevuld, met de daarbij behorende uitkomst.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Alvast bedankt!
Groet,
Rovano

Bijlagen

Omdat je tabellen niet optimaal zijn opgezet een vrij complexe oplossing:
Code:
*knip*
Sta ja open voor een andere tabelopzet?

En: welke Excel-versie gebruik je?

Laatst bewerkt:
Kleine aanpassing in de formule van Alex
Code:
=INDEX(VERSCHUIVING($L$10:$P$12;[COLOR="#FF0000"]7*[/COLOR](VERGELIJKEN(B9;{"gering";"klein";[COLOR="#FF0000"]"groot"[/COLOR]};0)-1););VERGELIJKEN($C9;{"begin";"gevorderd";"eind"};0);VERGELIJKEN(D9;{0;2;10;40;75};1))

Idd. Oude versie gepost... :o

Hierboven is juist.

wauw!!
Dat werkt super. Precies wat ik bedoel!!
Hartelijk dank JVeer!

@AlexCEL:
deze tabel is als voorbeeld.
Aanpassingen om beter mee te werken in excel zijn altijd aanbevolen. Als je nog een suggestie hebt, waarbij het wellicht eenvoudiger kan, dan houd ik mij aanbevolen!!
Alvast bedankt.

Groet,
Rovano

@Rovano, de oplossing kwam van Alex:thumb:

Dat klopt inderdaad, maar toch beide bedankt!

@AlexCEL, ik gebruik Microsoft Office Proffesional Plus 2019

Nog 2 aanvullende vragen:
1) Ik heb de formule over verschillende regels gekopieerd, maar op de regels die nog niet ingevuld zijn komt dan #N/B te staan, omdat die regels natuurlijk nog leeg zijn.Wat moet ik toevoegen of wijzigen om dit veld leeg te laten zijn?
2) Nu wil ik ook ingevuld hebben wat de beoordeling zou zijn als de omvang 100% zou zijn (dus in het geval van het voorbeeldbestand de waarde in kolom P).

Groet,
Rovano

Zet een als.fout voor de formule om de cellen leeg te laten. Ook heb ik 75 veranderd in 76. Dan wordt het daadwerkelijk pas de hoogste beoordeling wanneer het hoger is dan 75.
Je tweede vraag werkt volgens mij al naar behoren.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(VERSCHUIVING($L$10:$P$12;7*(VERGELIJKEN(B9;{"gering";"klein";"groot"};0)-1););VERGELIJKEN($C9;{"begin";"gevorderd";"eind"};0);VERGELIJKEN(D9;{0;2;10;40;[COLOR="#FF0000"]76[/COLOR]};1));"")

Hartelijk Dank, Probleem opgelost.

Iedereen nog een fijne avond!!

Groeten,
Rovano

Zo is het overzichtelijker. Met kortere, makkelijkere formule

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan