• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitkomst als formule klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
474
ik zit met eenzelfde probleem. Ik kijk met verticaal zoeken of een corresponderende cel leeg is of een waarde, groter dan 0 bevat. Op basis hiervan moet de cel leeg blijven of anders een x weergeven.

Alleen als een cel wel leeg is, krijg ik toch een x als resultaat. Ik krijg het maar niet voor elkaar dat deze formule werkt.

ik heb de volgende formule:

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0)<1;"";"x")
of

=ALS(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0)="";"";"x")
maar deze doet de voorwaardelijke test niet goed. Er zijn zat cellen die een waarde kleiner dan 1 hebben en die dus leeg moeten zijn, maar die krijgen allemaal een x als resultaat. Ik kan maar niet vinden waar dit in zit.
Laatst gewijzigd door arjoderoon; Vandaag om 10:05.

(het is geen voorwaardelijke opmaak, maar gewoon een als formule op basis van een uitkomst. zie de formule, dat is het enige)
 
Beste arjoderoon ;)

Uw tekst en formule spreken elkaar tegen.

of een corresponderende cel leeg is of een waarde, groter dan 0 bevat.

en in uw formule staat <1 (kleiner dan 1)

Groetjes Danny. :thumb:
 
ik denk dat de cellen niet leeg zijn op de een of andere manier maar er staat ook niks ingevuld. kleiner dan 1 werkt niet, het werkt wel als ik doe ="";"";"x"
maar dan moet ik in het corresponderende bestand alle lege cellen wissen.

hoe kan ik dit tacklen?

als ik de formule verander en de volgende formule doe, lukt het ook niet:

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0)>=1;"x";"")
 
Beste arjoderoon ;)

Anders deze formule.

=ALS(EN(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0)=0;VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0)="");"";"X")

Groetjes Danny. :thumb:
 
volgens mij zoek je dit:

ALS(ISLEEG(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;0);"";"x"))
 
nog geen oplossing door beide suggesties helaas. Volgens mij zit het vast op wat ik hierboven ook schreef dat de cellen optisch leeg zijn, maar volgens excel toch niet leeg zijn. Ik snap alleen niet dat het dan niet werkt als je zegt kleiner dan 1.

Beste arjoderoon

Uw tekst en formule spreken elkaar tegen.

of een corresponderende cel leeg is of een waarde, groter dan 0 bevat.

en in uw formule staat <1 (kleiner dan 1)

Groetjes Danny.

ik heb 2 formules geprobeerd. Deze spreken elkaar niet tegen maar werken op een andere manier. De ene formule test of de cel leeg is, de ander of de cel een waarde bevat die kleiner is dan 1.
in beide gevallen geldt dat als de uitkomst van deze test waar is, de cel leeg moet blijven of anders een x moet weergeven.

De formules worden niet gelijktijdig gebruikt maar ik probeer de verschillende mogelijkheden uit.
 
Laatst bewerkt:
Als je een kopie van je bestand, zonder gevoelige informatie, plaatst dan wordt het misschien allemaal wat duidelijker.
 
Ik zou liever werken met WAAR of ONWAAR in VERT.ZOEKEN. Op die manier maak je meer expliciet of je de gevonden waarde excat wilt hebben (ONWAAR) of het dichtsbijzijnde gegeven.

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(B44;[Map2.xls]Blad1!$A$5:$G$475;7;[B][COLOR="Red"]0[/COLOR][/B])<1;"";"x")
 
ik denk dat de cellen niet leeg zijn op de een of andere manier maar er staat ook niks ingevuld.
Zijn cellen soms leeggemaakt door een tik op de spatiebalk: dan is de cel niet leeg maar staat er een spatie.
 
ik denk dat de cellen niet leeg zijn op de een of andere manier maar er staat ook niks ingevuld. kleiner dan 1 werkt niet, het werkt wel als ik doe ="";"";"x"
maar dan moet ik in het corresponderende bestand alle lege cellen wissen.

hoe kan ik dit tacklen?

Beste arjoderoon,

Je kunt je bereik selecteren en dan controleren of er wel lege cellen in zitten:
Bewerken > Ga naar > Speciaal > Lege cellen > OK. Als er geen lege cellen zijn, dan krijg je een melding.
De cellen die leeg zouden moeten zijn, kun je ook selecteren. Selecteer het bereik: Bewerken > Ga naar > Speciaal > Constanten > Vink getallen af. OK. Delete.

Lost dit iets op?

Groeten,

Richard
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan