• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitkomst formule is NIKS, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar het is nog niet naar tevredenheid opgelost.

Ik heb een excel-blad waarin VEEL reeks berekeningen worden gemaakt. Over de gehele kolom D staat een formule zoals deze: =ALS(B49="";"0";B49*C49)
De bedoeling is dat er ofwel de waarde van een bedrag moet komen, ofwel helmaal niks.

Die waarde lukt wel, maar dat niets, dat wil niet echt. Voor de duidelijkhied, er moet dus geen nul komen te staan (voor de overzichtelijkheid) ook geen spatie en zeker geen “”.

De optie om "" (dus "niks") weer gegeven lijkt het probleem op te lossen, maar als ik vervolgens een waarde uit bijvoorbeeld A12 wil optellen met de waarde in B49, werkt dat alleen maar als er een getalwaarde staat. De waarde uit A12 optellen met "" werkt niet. Bovendien blijkt dat "" wordt gezien als waarde groter >0 bij voorwaardelijke opmaak.

Code:
=ALS(B49="";0;B49*C49)
En dan de nulwaarden verbergen in Excel-Opties

Cobbe

Laatst bewerkt:
@Cobbe, ja ik had inderdaad niet goed gelezen, ik heb mijn bericht dan ook verwijderd en opnieuw een aangepaste gepost.

Of zo, ik weet alleen niet of dit het probleem met de voorwaardelijke opmaak oplost.
Hoewel je bij de voorwaardelijk eopmaak ook de ALS functie kunt gebruiken.

Code:
=ALS(B49="";"";B49*C49)
Code:
=ALS(B49="";0+A12;B49+A12)

Cobbe's oplossing is uiteraard heel goed en makkelijk maar het zou kunnen dat je geen nulwaardes wilt verbergen.

groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Een probleem is zelden zo ingewikkeld als het lijkt...
Ik schaam mij diep. Nulwaardes verbergen... waarschijnlijk hoofdstuk 1 in "The complete idiot's guide to excel"...
Daarmee is het het probleem inderdaad opgelost, dank!!!!

@popipipo
Dit werkt idd ook.
Kun je me uitleggen wat =SOM(A1)+B1 precies doet ?
Ik begrijp niet waarom (A1) tussen haakjes staat.

Groeten Marcel

Ik kan het helaas niet verklaren waarom het op deze manier wel gaat.

Ik vraag me af wat het verschil is tussen =SOM(A1)+B1 en =SOM(A1+B1)
Want de uitkomst is idd anders.

Groeten Marcel

Selecteer de cel met de =SOM(A1)+B1, en ga naar 'Formule Evalueren' en zie het verschil
met A1+B1. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan