• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst formule met ALS formule lezen als uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThatsMeTo

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Beste Forumleden,

januari januari januari januari januari januari januari
1 1 1 1 1 1 2
2-1-2017 3-1-2017 4-1-2017 5-1-2017 6-1-2017 7-1-2017 8-1-2017
ma di wo do vr za zo

Ik zou volgens het bovenstaande model in de onderstaande formule het deel: "ALS(F4=$A$37;("");ALS(F4=$A$38;("");" Correct willen laten werken (A37 is een CEL met daarin "za" en A38 een cel met daarin "zo").

=ALS(F9=$A$15;$B$18;ALS((CONVERTEREN((F6-F5);"day";"hr")>=4,1);ALS(F7=$A$15;(CONVERTEREN((F6-F5);"day";"hr")-0,5+F8);(CONVERTEREN((F6-F5);"day";"hr")+F8));ALS(F4=$A$37;("");ALS(F4=$A$38;("");CONVERTEREN((F6-F5);"day";"hr")))))

De ma t/m zo worden gevormd door de bovenstaande datum af te lezen en bij celeigenschappen te kiezen voor "ddd" ofwel hetzelfde als de formule TEKST(cel;ddd).

De ALS formule geeft wanneer deze naar de za of zo kijkt een onwaar aan bij de evaluatie, dit heb ik ook getest in het klein ALS(F4=A37;(1);(2)).
Kan iemand mij hiermee helpen?

Maar wat wil je?
Bestandje erbij?

Overigens:
celeigenschappen te kiezen voor "ddd" ofwel hetzelfde als de formule TEKST(cel;ddd).

is niet hetzelfde: met de celeigenschappen is het nog steeds een getal, met de tekstformule is het tekst

Bijlage

Bekijk bijlage Test 1.xlsm

Volgens bijgevoegde bestand de formules doorslepen in een dynamisch document.
het doel van het document is dat met één datum aanpassing het gehele document weer klopt (start op maandag).

Je vult je werktijd in en daaruit komen een aantal gegevens met als hoofddoel of je meer of minder dan 40uur hebt gewerkt.

Zoals in het openingsbericht heeft de vraag alleen betrekking op het zorgen dat op za en zo de formule als uitkomst een lege cel geeft.
(als er wordt overgewerkt kunnen deze dagen wel worden gebruikt).

ik hoop dat het zo duidelijker is.

Ik kan je niet volgen; probeer eerst eens in rij 4 met
Code:
=tekst(b3;"ddd")

Probeer eens:
Code:
=ALS(B9="x";$B$18;ALS((CONVERTEREN((B6-B5);"day";"hr")>=4,1);ALS(B7=$A$15;(CONVERTEREN((B6-B5);"day";"hr")-0,5+B8);(CONVERTEREN((B6-B5);"day";"hr")+B8));ALS(B5="";ALS(WEEKDAG(B3;2)>5;CONVERTEREN((B6-B5);"day";"hr")))))
Met deze methode heb je A37 en A38 helemaal niet nodig.
En zet deze in B9:
Code:
=ALS(EN(WEEKDAG(B3;2)>5;B5="");"";"x")

Laatst bewerkt:
Brandernl, super bedankt, die werkt inderdaad. Ik had het wel al getest met de text formule, hij gaf alleen dezelfde uitkomst. Aangezien machines de opdraagt die ze krijgen uitvoeren, had ik dus een fout gemaakt in mijn opdracht.

Gijsbert1, bedankt voor je advies, ik ga er eens goed naar kijken, ik snap ongeveer wat er staat, en ik denk dat het ook een minder belastende formule is (minder stappen en zo). Vba en Marco's zijn natuurlijk nog beter, maar daar sta ik nog iets teveel voor in de kinderschoenen.

Groet

Heren,

Bedankt, ik heb alles doorgenomen, een paar kleine aanpassingen zodat alles werkt zoals ik dat wil.
Jullie hulp was van onschatbare waarde.

Mocht iemand ongeveer hetzelfde zoeken dan zijn dit mijn formules geworden:

De volgende berekend de vrije uren:
=MAX(0;ALS(ED5="";CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr");ALS((CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr")>=4,1);ALS(ED7=$A$15;CONVERTEREN(0,354166666666667-(ED6-ED5);"day";"hr")-0,5;CONVERTEREN(0,354166666666667-(ED6-ED5);"day";"hr"));CONVERTEREN(0,333333333333333-(ED6-ED5);"day";"hr"))))

Deze bekijkt wanneer een x moet zijn ingevuld voor een dag vrij:
=ALS((WEEKDAG(ED3;2)>5);("");ALS(ED5="";"x";""))

Deze geeft het aantal uren aan die zijn verantwoord (is inclusief de vrije uren):
=ALS(ED9=$A$15;$B$18;ALS((CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr")>=4,1);ALS(ED7=$A$15;(CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr")+ED8);(CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr")-0,5+ED8));ALS(ED4=$A$37;("");ALS(ED4=$A$38;("");CONVERTEREN((ED6-ED5);"day";"hr")+ED8))))

En anders zijn het gewoon leuke formules om mee te spelen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan