• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst pas laten zien als er een waarde is ingevuld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkiebeej

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2011
Boodschappen.jpg

Kleine uitleg..

Zoals in de bijlage is te zien heb ik een overzicht voor mijn boodschappen.
Ik heb een budget van 300,00 euro per maand, dat begint in "D5" (zelf ingevuld).
Nu heb ik voor bijv. 75,00 euro boodschappen gedaan en vul dat in in "C5".
Nu staat er in "D6" het restant wat ik nog over heb.
Nu doe ik boodschappen voor 50,00 euro, dus nu komt er in "D7" een restant van 175,00 euro.
Om dit automatisch te laten berekenen, vul ik deze formule in van "D6" tot en met "D10".
Daardoor is de rest van kolom "D" automatsich ingevuld met een restant van 175,00 euro.

Nu mijn punt..

Ik heb een budget van 300,00 euro per maand. In "C10" is te zien dat ik voor 125,00 euro boodschappen heb gedaan.
Nu hou ik aan het einde van de maand (zoals is te zien in "D10") 175,00 euro over.
De waarde van deze cel (D10) wordt automatisch "opgetelt" bij mijn saldo. Maar dit wil ik pas
als ik de rest van de bedragen zijn aangevuld door bijv. met 0,00.

Ik heb een budget van 300,00 euro voor mijn boodschappen, dus dat bedrag heb ik al van mijn saldo afgehaald.
Pas als de maand voorbij is, wil ik het restant (D10) er weer bijoptellen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is nogal een verhaal. Heeft iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Hendrik.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Misschien helpt een voorbeeldbestand ontdaan van gevoelige informatie.

Kees

Ja Marcel dat is het! Dit is helemaal goed. Dat ziet er erg gecompliceerd uit.
Zou je misschien willen uitleggen wat er gebeurt in de formule zodat ik het in het vervolg zelf kan gebruiken.. In ieder geval erg bedankt voor de hulp!!

Code:
=IF(C6="";"";SUM(D5)-C5)

de formule doet het volgende:

als C6 leeg is; dan leeg if(c6="";""
anders; de som van d5 min c5 ;sum(d5)-c5

@RaymondC
TS gebruikt NL versie

Er staat
Code:
=[COLOR="red"]ALS(C6=""[/COLOR][COLOR="lime"];[/COLOR][COLOR="blue"]""[/COLOR][COLOR="magenta"];[/COLOR][COLOR="red"]SOM(D5)-C5)[/COLOR]
ALS cel C6=LEEG dan leeg laten, anders SOM blah blah
Hij controleerd in dit geval of cel C6 leeg is, is dat zo dan laat hij de cel waarin deze formule staat leeg, zo niet dan voert ie jouw SOM formule uit.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Er staat
Code:
=[COLOR="red"]ALS(C6=""[/COLOR][COLOR="lime"];[/COLOR][COLOR="blue"]""[/COLOR][COLOR="magenta"];[/COLOR][COLOR="red"]SOM(D5)-C5)[/COLOR]
ALS cel C6=LEEG dan leeg laten, anders SOM blah blah
Hij controleerd in dit geval of cel C6 leeg is, is dat zo dan laat hij de cel waarin deze formule staat leeg, zo niet dan voert ie jouw SOM formule uit.

Groeten Marcel

Helemaal duidelijk! Dank je wel!:)

Hij loopt nu alleen wel achter. Als ik begin met een nieuwe maand dan heb ik in de kolom C (bedrag) nog niets ingevuld. Als ik bijvoorbeeld voor 50 euro boodschappen zou doen en dat invul in "C5" dan staat er in "D6" niet het restant bedrag van 250 euro. Dit komt pas tevoorschijn nadat ik voor de tweede keer boodschappen heb gedaan. Als ik bijv. weer 50 euro invoer, heb ik nog 200 euro over maar dan zegt hij juist 250 euro.

plaats even je bestandje, dan kunnen we ook zien welke je gebruikt (van de oplossingen) en kunnen we de wijziging ook meteen doorvoeren.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad best logisch.. Haha daar had ik even over na moeten denken. Zo kan ik weer verder. Hartstikke bedankt!!

graag gedaan.

door de vragen de stellen en de antwoorden te bestuderen, kom je zelf steeds verder in de kennis van Excel.

Ik werk ff mijn documentje bij en dan load ik hem ff compleet. dan kunnen jullie zien wat ik bedoel. En waar ik uberhaubt mee bezig ben. Wel zo makkelijk voor de beeldvorming haha..

Ik zal deze vraag maar op opgelost zetten en als ik zover ben stel ik wel een nieuwe vraag. Anders word het allemaal een beetje langdradig. In ieder geval bedankt voor de hulp in kan weer een stukkie verder!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan