uitleg dynamische ip adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

faamugol

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2008
Hallo,

Ik constateerd dat mijn ip adre telkens veranderd. ik weet dat het zo is tot tegenstelling van vast ip ades. kunt mmijn uit uitleggen hoe dat werkt en waarom internet privider zo behandlen voor internet aasluitingen bij particulieren

alvast bedankt,

Een reden is dat er niet genoeg IP-adressen zijn om iedereen steeds hetzelfde adres te geven. Niet iedereen is continue online, dus bij dynamische IP's heb je minder adressen nodig.

Klinkt als een school opdracht.....

Maar lees je eens in in DHCP servers en de verschillen tussen fixed en dynamic IP

Een provider met dynamic adressen heeft minder ip adressen nodig voor haar klanten. (in theorie)

Bij een vast ip adres krijgt elke klant een eigen IP adres. dus 1 op 1 maar als de helft van de klanten dan 'sochtends niet online is houden ze wel het ip bezet.

Bij dynamisch word het ip gewoon weer teruggegeven aan de IP Pool en kun je dus zolang niet iedereen tegelijk online is met minder IP adressen toe.

dit was voornamelijk in het inbelmodem tijdperk zo nu met de breedband aansluitingen hebben veel mensen 24/7 een router aan staan die het ip adres vasthoud.

Maar lees je eens in in DHCP servers en de verschillen tussen fixed en dynamic IP

Wikipedia staat vol met info over DHCP enzo! Type maar eens in google een zoekopdracht als 'dhcp wiki'

bedankt voor al uw duidelijke antwoorden.

Maar stel je voor dat klant bij een provider die dynamische ip adressen toekent tegelijk online zijn , hoe wordt het dan opgelost. ?

worden dan dynamische ip adressen vast ?
wat gebeurt als de provider niet veel ip adressen had, hopen dat niet tegelijk online zou zijn ?

alvast bedankt,

Nee. Er is een pool van IP-adressen beschikbaar bij een provider; ruim voldoende om pieken van het aantal gebruikers dat online is op te kunnen vangen. Iedere keer als een gebruiker online gaat krijgt hij een IP toegewezen uit de nog beschikbare adressen uit de pool. First come, first serve zeg maar. Ze worden niet vast, een gebruiker houdt echter hetzelfde IP zo lang hij niet offline gaat.

bedankt nogmaals,

Als het zo is voldoende ip-adressen voor iedereen om gelijk te kunnen internetten,
hoe kan je veklaren het voordeel van het dynamische gebrijken van ip-adressen.

alvast bedankt,

Omdat nooit iedereen tegelijk online is. Als er 100 gebruikers zijn in totaal, zijn er wellicht maxiamaal 80 tegelijk online. Je hebt dus 20 IP adressen minder nodig tov vaste IP's.

bedankt verhoog voor je moeite,

maae wie garandeer je dat:

zijn er wellicht maxiamaal 80 tegelijk online

Als je dan 100 gebruikers hebt en die vaak online tegelijk zijn, wat is het voordeel dan ?

Mischien ik begrijg niet goe, maakt het uit voor un internet provider of 100 of 80 gebruikers online tegelijk zijn ? ik bedoel in het beheren van zijn servers of anders resources (geheugen, snelheid, ruimte op harde schijf) ?

bedankt,

Ze willen gewoon het aantal IP adressen wat ze maximaal nodig hebben zo veel mogelijk beperken, omdat die schaars zijn. Hiervoor kijken ze naar hun statistieken, ze zien dat van hun 100 leden er max 80 tegelijk online zijn, dus kunnen ze 20 adressen besparen door met dynamische IP's te werken.

bedankt verhoog,

hetgeen betetkent dat theoretisch gezien kunnen 120 abonnees nemen ?

alvast bedankt,

ze zien dat van hun 100 leden er max 80 tegelijk online zijn, dus kunnen ze 20 adressen besparen door met dynamische IP's te werken.

Voorbeeld, de priveider heeft 100 abonnees aangenomen omdat hij beschikt over 100
ip-adresen, maar gezien dat 80 tegelijk online zijn (de 100 maken gebruik van deze 80 ip dan), in theorie kan hij nog 20 klanten aannemen omdat 20 ip zijn bijna altijd vrij.

ben ik mischien een beetje duidelijk ?

amlvast bedankt,

Je vraag was waarom men gebruik maakt van dynamische IP's. Die vraag hebben we nu voldoende beantwoord denk ik. Fill in the blanks zou ik zeggen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan