uitleg over css

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Hello,

ik ben echt een groentje op het vlak van webdesign. ik heb een template gedownload en gebruik die voor een site die ik aan het maken ben in frontpage. nu heb ik intussen al een pagina of 30 gemaakt maar wil ik het lettertype van ALLE paginas in een keer aanpassen zonder dat ik alle pagina's opnieuw moet bewerken. ik vermoed dat dit eenvoudig kan via de css. of ben ik verkeerd? wie wil er wat tijd steken in over en weer gemail met een groentje zodat ik wegwijs geraak in css?
tweede vraag. hoe kan ik er op een eenvoudige manier voor zorgen dat het menu op alle pagina's gelijk aangepast wordt als ik iets in het menu wil wijzigen? kan dit ook via de css?

alvast bedankt

Marc

Je kunt eens googlen op css met bijvoorbeeld tutorial (is meestal Engels) of lessen. Dat geeft een goede indruk van de dingen die jij wil. Een van de eerste die ik vond: klik
En ja, met style sheets heb je zelf de stijl op 1 plek gedefinieerd!

Er zijn nog heel veel goede sites; wellicht hebben anderen nog meer suggesties

Ron

De twee artikelen in mijn signature geven een goede introductie van CSS en HTML. Het is inderdaad mogelijk om door code op één plek te veranderen overal elementen aan te passen. Maar, dan moet de structuur van je site dat wel toelaten. Als jij, bijvoorbeeld, je gewone tekst niet netjes in <p></p> hebt gezet dan is het ook moeilijk om die tekst met CSS aan te passen. Ik wil je dan ook aanraden om het aftandse gedrocht dan Frontpage heet meteen van je harde schijf te wissen en in plaats daarvan iets als Kompozer te installeren (is gratis), dat levert modernere, nettere code op wat je op lange termijn veel tijd zal besparen.

Hoe je in het geval van jouw site de CSS aan moet passen is zonder de site te zien niet te zeggen.

KompoZer is hier te downloaden. :)

Tweede vraag. hoe kan ik er op een eenvoudige manier voor zorgen dat het menu op alle pagina's gelijk aangepast wordt als ik iets in het menu wil wijzigen? kan dit ook via de css?
Nee, dat kan niet met css. Wel met "php", dat is een computertaal die de server begrijpt. Die taal hoef je voor het inmonteren van hetzelfde menu-fragment in alle pagina's gelukkig niet te leren. Eén php/verwijsregeltje is genoeg.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan