Uitleg over videokaarten nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

swartremco

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2008
Hallo, ik ben van plan binnenkort een nieuwe laptop te kopen (studie + beetje gamen:)), maar ik weet eigenlijk niets van videokaarten.
Weet iemand een site ofzo waar ik alles over videokaarten kan leren en kan ontdekken welke videokaart ik het best kan kopen (onboard tuurlijk)? Ik wil gewoon ff weten wat al die **** betekent die ik bij elke videokaart zie staan.

Dus als iemand zou weten waar ik meer over videokaarten kan leren:rolleyes:, zou top zijn.

Voorstel: laten we er een soort van Wikipedia van maken : iedereen vult wat aan en aan het eind ben jij een stuk wijzer.

Ik begin met grafische kaarten van een jaar of wat geleden.
Op het moederbord zaten toen uitbreidingssloten, genaamd PCI. Daar kon je zo'n videokaart in zetten en dan had je beeld. (uitleg over de technische gegevens van deze kaarten is nu niet meer zo zinvol)

Daarna kwamen de AGP kaarten. Op het moederbord plaatsten fabrikanten een uitbreidingsslot (veelal bruin van kleur) waarop alleen een videokaart paste die AGP ondersteunde. AGP was sneller dan PCI. Dat bruine slot ging niet ten koste van het aantal PCI sloten op het moederbord.

Hierna kwam PCI-E, de snelste techniek tot op heden. Ook dit uitbreidingsslot is afwijkend van vorm dan een standaard PCI slot. (waarin veelal een modem of geluidskaart of een eternetkaart wordt gezet)

Naast losse grafische kaarten zijn er ook chips op het moederbord die een grafische kaart overbodig maken. (De moederbordfabrikant heeft de kaart als het ware al op het moederbord gesoldeerd.) Met deze zogenaamde on-board grafische kaarten kun je heel leuke resultaten boeken, maar ze leggen het af tegen losse grafische kaarten (PCI-E)

Oké de volgende die een stukkie wil typen...................
[edit] het meeste wordt wel geschreven in het linkje hierboven [end edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan