Uitlezen extern txt bestandje met JavaScript

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Kan iemand mij vertellen hoe je met JavaScript de inhoud van een extern tekst bestandje (.txt) in een string kan zetten?
Of kan iemand me op zijn minst even op het goede spoor zetten, ik kan er niets over vinden.

Het is de bedoeling dat het tekstbestandje op de harde schijf van de gebruiker staat (dus C: of D: )

Thanks!

Dat's simpel, dat kan niet. Javascript zit in de browser, en kan er niet buiten komen. Anders zou iedere website gewoon even je harde schijf lezen, en dat willen we natuurlijk niet.

Tenzij je Internet Explorer gebruikt, want via deze kan je een activeX object gebruiken dat het bestand opent. Maargoed, details.

Ah, geen wonder dat ik niets kon vinden. Maar hoe doe je dat dan met IE?

Of eigenlijk, beter nog: hoe kan ik informatie inlezen in een pagina die geopend is in een browser? Zoals dit voorbeeld.

Je kunt deze informatie ook als tekst opslaan, dus vandaar dat ik ernaar vroeg. Maar dit is nog beter en je blijft binnen de browseromgeving.

Bij voorbaat erg bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Je kan een zgn. 'AJAX' script maken dat een textbestand inleest. Noot nu dat het NIET van de harde schijf komt, maar vanuit een bestand dat 'naast' je webpagina 'zit'.

'AJAX' werkt alleen voor hetzelfde domein, dus example.com kan example.com/test.txt uitlezen, maar niet omgwtf.com/text.txt.

Je kan wel via een server-side script (zoals een php script) externe data opvragen. Mischien is dit wat in het geval van die genen-file.

:thumb:

Dus met PHP kun je de inhoud van zo'n file in een string zetten en dan vervolgens met JavaScript verder gaan?

Is het met PHP makkelijk om zoiets te doen of heb je daar geavanceerde codes voor nodig? (of moet ik dit maar in het PHP-subforum vragen?).

Ik zal me toch eens moeten gaan verdiepen in PHP vrees ik, want ik kom het steeds weer tegen.

Bedankt in ieder geval.

Is het met PHP makkelijk om zoiets te doen of heb je daar geavanceerde codes voor nodig?

Het kan al met een paar regels (zie "Example #1" van file_get_contents):
PHP:
<?php
$homepage = file_get_contents('http://www.example.com/');
echo $homepage;
?>

Met het door Vegras genoemde AJAX kan je Javascript dat PHP-script laten starten en het resultaat opvangen.

Je kan ook alleen een php pagina gebruiken (dus zonder 'AJAX'). Dan doe je zoiets:
PHP:
<?php

$data = file_get_contents('http://example.com/data.txt');

echo "<script type='text/javascript'>";

echo "var dataString = '" . $data . "';";

echo "//doe iets met dataString variabele in JS";

echo "</script>

?>
pas wel op met quotes!

:thumb:

Heel erg bedankt!:thumb::thumb:
Ik zal het eens gaan proberen.

Ik begrijp alleen niets van die PHP:o... heb nog een hoop werk voor me.

Webdevelopment is lastiger dan het lijkt ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan