Uitlezen van active rij als variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

biginski

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2007
Ik zoek me helemaal te pletter, maar ik wil het volgende:
In excel wordt een cel geselecteerd. Vervolgens wordt via een button een macro opgestart dat het rij-nummer oproept van de actieve cel.

Ik ben nu wel zover dat ik de inhoud uit kan lezen en vervolgens de hele rij naar beneden loop met een teller zodat ik het nummer van de actieve rij weet, maar met meer dan 800 rijden duurt dit wel even als de actieve cel bijna onderaan staat.

Wie weet met welke instructie ik de actieve rij uit kan lezen als integer.
Iets van:
Dim aRow as Integer
aRow = ActiveRowNumber????

Alvast bedankt.
Ebo.

Sub Rijnummer()
Dim aRow As Integer
aRow = ActiveCell.Row
MsgBox "Je staat in rij: " & aRow
End Sub

N.b. ook als er een range geselecteerd is zal er toch altijd één cel active zijn, binnen de range te herkennen omdat deze weer wit is, deze cel zal de de rij waarde terug geven.

Voor de volledigheid:

Sub WaarEnWat()
Dim aRij As Integer
Dim bKolom As Integer
Dim cInhoud As String
aRij = ActiveCell.Row
bKolom = ActiveCell.Column
cInhoud = ActiveCell.Value
MsgBox "Je staat in rij: " & aRij & " en kolom: " & bKolom & " met de inhoud/waarde: " & cInhoud
End Sub

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost

Sub Rijnummer()

aRij = ActiveCell.Row
bKolom = ActiveCell.Column
cInhoud = ActiveCell.Value

End Sub

Ik snap waarom ik zo gezocht heb, want ik zat dus steeds net verkeerd.
Heel hartelijk dank voor deze regels code. Precies wat ik zocht en "probleem" is opgelost!
Vr.gr.,
Ebo.

Laatst bewerkt:
Zet de vraag dan ook even op opgelost (helemaal recht onderaan kan je de status van je vraag veranderen).

Let op:

Code:
Dim aRij As Long 'geen Integer

Anders krijg je een fout bij rijen voorbij 32768. (de helft van het maximale aantal rijen van 65536)

In de laatste code van Biginski komt er zelfs geen declaratie: Dim ... voor. Het is veel beter om dit wel te doen.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan