uitlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanrichz

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2004
wie weet hoe ik in Word de linkerkantlijn links uitlijn en tegelijkertijd de rechterkantlijn recht uitlijn? Is dit mogelijk?

of zet binnen "beeld" de werkbalk "opmaak" aan en pak het icoontje met alle lijntjes even lang (nadat je alle tekst geselecteerd hebt, waarop het van toepassing moet zijn)

De meest rechtste van deze vier dus:
summers-uitvullen.jpg

het werkt niet

Bedankt voor jullie reacties. Het uitlijnen had ik al geprobeerd maar dat lukt niet, alles blijft links uitgelijnd.

dan doe je toch iets niet helemaal goed : Winword is namelijk hartstikke dom : als jij het dwingt om uit te lijnen, dan lijnt 't progje uit, tenzij er iets anders niet goed is............

ik denk dan aan ingestelde secties, foutief geselecteerde tekstalinea's etc.

wat vreemd

nee, het is echt een nieuw schoon bestand, ik heb het al op diverse pc's geprobeerd. Het is een index waarin naam (tab, tab, tab,tab) en dan paginanummer staat. De naam moet links uitgelijnd en het paginanummer rechts uitgelijnd. Ook als ik de tabs vervang door spaties blijft het document helemaal links uitgelijnd.

Maak het paginanummer zoals het hoort (Invoegen -> Paginanummer; daar kun je ook kiezen waar het paginanummer moet staan).

pagina's

dat kan als je de pagina's wilt nummeren maar ik wil een index maken dus een heleboel nummers op één pagina

Hoe maak je die index dan?
Kun je misschien laten zien wat je probeert te doen door een docje als bijlage toe te voegen?

Maar wacht eens even,

een index is geen gewoon / normaal / schoon, Word bestand. Een index aanmaken is een speciale future binnen Word.

Als jij Word opent en je hebt een leeg vel papier voor je staan en je typt 3 willekeurige regels met tekst, dan MOET Word correct regaeren op het respectievelijk aanklikken van de diverse uitlijnopties.

Is dat juist of onjuist ?

(Dus even NIET jouw eigen gemaakte bestand / index of wat het ook mag zijn, maar gewoon een leeg vel papier na de opstart van Winword.)

voorbeeld

Hier een voorbeeldbestandje. Ik heb een nieuw document gemaakt. Hierin de namen getikt en de tabs en daarachter het paginanummer. Niets geen gekke dingen dus. De bedoeling is nu dat de paginanummers rechts worden uitgelijnd. Ik heb echt overal en iedereen gevraagd hier op kantoor en in de vriendenkring maar zelfs de echte wordfreaks weten het niet. Het zou toch moeten kunnen!
Bedankt voor al jullie moeite trouwens!

Bijlagen

Een index of inhoudsopgave zou je moeten maken via Verwijzing -> Index en inhoudsopgave.

Maar wat jij wilt kan ook wel, nl. door er een tabel van te maken (zonder rasterlijnen). Zie voorbeeld in bijlage. (Als je het uitprint, zul je de rasterlijnen van de tabel niet zien.)

Bijlagen

even terug naar je beginvraag............

daarin spreek je niet over tabs !

Wat je nu vraagt, is van een heel andere orde dan gewoon tekst die uitgelijnd moet worden.

het is ook doodsimpel om jouw beoogde effect met een paar muisklikken te bereiken, alleen, stel je 1e vraag in de toekomst mogelijk iets duidelijker, dan hadden we ons veel berichten kunnen besparen.

Ik maak 'm even en voeg 'm zo wel bij.

ps. voor mijn nieuwsgierigheid : WELKE wordfreaks bedoel je? Ik reke mijzelf echt niet tot deskundige op Word gebied, maar hetgeen jij vraagt is relatief simpel......... ;) , zelf IK weet 't............. :D

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
Ik maak 'm even en voeg 'm zo wel bij.

Heb ik al gedaan hoor.;)
Of hij jij een andere methode in gedachten? (Die is er ook wel...)

Maar, Sanrichs, nogmaals, dit is eigenlijk niet te aangewezen manier om indices en inhoudsopgaven in Word te maken. Ik wil je echt aanraden eens via de Helpfunctie van Word en door wat te experimenteren uit te zoeken wat er op dit vlak allemaal mogelijk is.

EDIT: kijk eens, nu hebben Pasja en ik wat jij wilt al op twee verschillende manieren voor elkaar gekregen.

Laatst bewerkt:
Buffy,

kan, zoals jij het doet, Word heeft echter zonder de tabelfunctie een wellicht snellere / zuiverder optie om het beoogde doel te bereiken.

Heeeeeeeeeeeel simpel :

Opmaak, tabs en de grote truuk ............:

gewoon een RECHTSE TAB instellen op een centimeter of 15 a 16. (Even alle tabs weghalen in het oorspronkelijke stuk, -op 1 na- en die resterende TAB gewoon een RECHTSE TAB maken (en als topicstarter nog voorlooppuntjes wilt, kan 'ie ze in dat laatste menuutje nog aanklikken ook............. ;) :D )

Laatst bewerkt:
Pasja, dat hoef je mij niet uit te leggen hoor.;) Ik werk nu eenmaal graag met tabellen, dat is in dit geval ook een zeer 'veilige' methode. Of jouw methode 'zuiverder' is, tja, daar valt over te twisten. Tabs gebruiken kan rare consequenties hebben, zeker als andere delen van het document een andere pagina-opmaak hebben.

Laatst bewerkt:
Enne Sanrichz,

print dit topic voor de gein eens uit en neem 't mee naar die (zogenaamde ??? ;) ) Wordfreaks.

Zowel Buffy als ik hebben binnen enkele minuten een oplossing voor je probleem gevonden. Zijn wij dan Wordfreaks ? Nee, gewoon wat meer Wordboekjes doorgelezen en als ik problemen tegenkwam, net zolang gevogeld tot ik een oplossing vond ;) :D .

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan