Uitpakken en hernoemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jmbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jmbos

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2021
Hoi allemaal,

Heb de volgende uitdaging"
Bij een oude hosting partij staan 1000 bestanden. Deze wil ik graag overhalen via FTP met FileZilla. Dat lukt allemaal prima.
Echter komen deze terecht in mappen met een unieke naam en binnen die map komt dan een data.doc.gz te staan.
Zie screenshot

Nu wil ik die bestanden gaan uitpakken. Uiteraard niet 1 voor 1. Echter al de bestanden naar 1 map slepen lukt niet doordat ze dezelfde naam hebben.

De vraag is nu: hoe kan je dit het beste oplossen? Bestaat er een programma die dus bestanden in mappen kan uitpakken? Kan ik beter de bestanden eerst gaan hernoemen en dan bv slepen in 1 grote map?
Zo ja, bestaat er een programma die bv bestanden kan uitpakken en hernoemen. En dat dan dus de bestanden in de mappen

Heb echt even geen idee hoe dit aan te pakken.

Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Martijn

Bijlagen

• Voorbeeld.PNG
    Voorbeeld.PNG
    71,7 KB · Weergaven: 35
Zo ja, bestaat er een programma die bv bestanden kan uitpakken en hernoemen. En dat dan dus de bestanden in de mappen
Je bent niet echt duidelijk; er zit een wezenlijk verschil tussen bestanden downloaden, hernoemen en uitpakken en bestanden downloaden, uitpakken en hernoemen. Dat laatste lijkt mij nogal onzinnig en overbodig, aangezien een zip programma automatisch uitpakt naar een map die wordt gemaakt op basis van de zipfile. Maar dan moet die dus wél een unieke naam hebben.
Ik gebruik zelf een macro die bestanden/bijlagen uit mails haalt en zip bestanden geautomatiseerd uitpakt. Daar heb je dus geen extra programma voor nodig, dat kan gewoon met VBA en de juiste code. Maar ik weet niet of je op die manier ook gz. bestanden kan uitpakken. Maar dat zal vast wel kunnen.

Sorry voor de onduidelijkheid. Ga proberen het anders te verwoorden:

Stap 1 is het proces dat ik de bestanden via FTP gaan overhalen van de server naar een laptop. Dit doe ik middels een FTP programma FileZilla
Dan staan er dus bv 1000 mappen op mijn C schijf met allemaal een unieke mapnaam. En in elke unieke map zit dus een gezipt bestandje met de naam doc.data.gz

Stap 2 is dat ik graag al deze bestanden wil uitpakken. Reden voor het uitpakken is dat de bestanden weer moeten worden geüploade naar de nieuwe omgeving(Office355). Als ik zonder verdere aanpassing die 1000 mappen upload heb ik niets aan de bestanden in Office 365.

Mijn vraag is dus: hoe voorkom ik dat 1000 keer dezelfde handeling moet gaan doen om bestanden uit te pakken. Ik kan immers die 1000 bestanden niet naar dezelfde map slepen om ze daar massaal uit te pakken. Dit omdat ze allemaal hetzelfde heten.
Dus de vraag is: Bestaat er een programma die bv automatisch bestanden in mappen kan hernoemen? Dan kan ik na hernoemen in batch (Dan wordt het bv data.doc1.gz, data.doc2.gz etc )alle bestanden naar 1 map slepen en vanuit die ene map gaan unzippen.
Of bestaat er een uitpak programma die bv kan uitpakken op basis van een hoofdmap, met daarin supmappen en dan vervolgens het bestand kan uitpakken en dan hernoemen naar iets unieks.

Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Martijn

Stap 1. Dan staan er dus bv 1000 mappen op mijn C schijf met allemaal een unieke mapnaam. En in elke unieke map zit dus een gezipt bestandje met de naam doc.data.gz
Stap 2 is dat ik graag al deze bestanden wil uitpakken.
Zoals ik al zei: dat kan makkelijk met een macro in Word, Excel, Outlook... Maakt niet uit, want je doet verder niks met die bestanden dan alleen uitpakken. Het verplaatsen naar één map met een nieuwe naam lijkt mij een beetje zinloos; wat is daar het nut van?

Alle bestanden hebben dezelfde naam maar zijn verdeeld in allemaal mappen met een unieke naam. Punt.

Wat je doet is de bestandsnaam zoeken met de Zoekmachine Everything van Voidtools.
Je typt in de zoekbalk doc.data.gz Dan krijg je ze allemaal op de verschillende locaties te zien.
Die sleep je allemaal in het programma Advanced Renamer en dan kies je Toevoegen aanvinken _<Inc Nr:1> Op index: 1 Terugwaarts aangevinkt en alle bestanden krijgen een ander nummer toegevoegd.

Nu kun je ze via Everything allemaal in één map slepen of kopiëren.

Ik heb het getest en het bovenstaande lukt. Hoe dan dat uitpakken gaat weet ik niet.

Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor jullie reacties en oplossingen. Ik ga ermee aan de slag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan