uitpakken 'ingepakt' bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jee es

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Hallo ,
ik heb nogal wat kennissen die geen uitpaksoftware hebben of juist niet die software die ik gebruik om bestanden in te pakken.

Dus , ik had graag een manier gehoord hoe en met welke soft ik een bestand kan inpakken en waar de ontvanger enkel hoeft op te klikken om het bestand uit te pakken , onafhankelijk of deze de juiste uitpaksoftware heeft .

Alvast dank

Het meest gebruikte is winrar en 7zip.
Welke inpakker gebruik je zelf?

Welk programma gebruik je nu?
Sommigen hebben de mogelijk om het ingepakte bestand als .exe aan te maken.
Hierbij hoef je dan alleen maar te dubbelklikken op het bestand om hem uit te pakken.
Het nadeel ervan is echter dat een executable (.exe) vaak wordt tegengehouden door mail- en antivirus software.

Ik gebruik nu ofwel de inpakker die ingebakken zit in 'total commander ' of winrar dat ook verschijnt in het contextgevoelige menu dat verschijnt in totalcommander . Beiden in w7 .
Maar voor het kleine beetje dat ik al ondervonden heb heeft de ontvanger of totalcommander nodig , of het programma winrar .

Maar het is zoals ik al stelde in de vraag , ik had graag een oplossing waarbij de ontvanger enkel hoeft te klikken op het ingepakte en dat de filezichzelf uitpakt .

Daarvoor heb ik een mogelijkheid aangegeven, of men moet zelf een unzipper installeren.
Dan hoeven ze alleen maar met rechts op het ingepakte bestand te klikken en dan kiezen voor Uitpakken.
7-Zip is bijvoorbeeld een goede en helemaal gratis:
http://www.7-zip.org/
Deze kan ook RAR archives uitpakken.

Overigens kan Total Commander ook die "Self Extracting Archives" aanmaken.

Laatst bewerkt:
ik heb ook totalcommander,maar gebruik soms 7-zip werkt perfect, is klein en gratis

wat edmoor maybe bedoeld

hallo,

je kunt in 7zip een sfx de optie sfx aanvinken.

hierdoor word het een .exe bestand en heeft de ontvanger als het goed is alleen windows (geen overige software dus) nodig.

hoe dat zie je in deze link (filmpje is niet van mij hoor) http://www.youtube.com/watch?v=JJwv1tZPaWY

mvg rober 1996

Dat werkt prima inderdaad, maar denk aan wat ik eerder al schreef:
Het nadeel ervan is echter dat een executable (.exe) vaak wordt tegengehouden door mail- en antivirus software.

Ok: Als je het (de) bestand(en) inpakt met 7zip als een .zip, dus niet een .7z, dan kan de ontvanger het altijd vanaf Windows XP uitpakken met RechterMuisKlik, Alles uitpakken...

Gek genoeg lukt dat niet altijd met WinZip.

Zorg er hoe dan ook voor dat de in te pakken bestanden niet gecorrumpeerd &/of gedefragmenteerd zijn, idem het ingepakte bestand.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werkt de Windows Uitpakker ook niet met "spanned" .zip-bestanden (Bestand dat tijdens het inpakken verdeeld word over meerdere bestanden van een bepaalde grootte).

TheKnight was me net voor. Windows XP, Vista en 7 hebben standaard ondersteuning voor .zip bestanden. Geen extra software nodig.

Wil je toch een extra programma is naast het eerder genoemd 7-zip het eveneens gratis jZip een aanrader. Lijkt wat betreft uiterlijk en werking sterk op WinZip.

Allen dank voor de suggesties.
Ik zal trachten een 'sfx' bestand te maken , weliswaar met of onder 'total commander' en laat het resultaat weten .

Zoals hierboven geschreven heb ik van de te verzenden bestanden , in Total Commander , aangeduid dat ik het archiefformaat 'zip' wil hebben .
Dan ernaast aangeduid dat ik een sfx bestand wens , en daarna ingepakt .
De te verzenden bestanden worden ingepakt en zoals boven gemeld is het resultaat een 'exe' file . De bestemmeling moet dan op die exe file klikken , nog enkele malen klikken en dan wordt de zending uitgepakt .

Omdat ik niet heiliger ben dan de **** , gebeurd het wel eens dat ik een download pleeg . Het bestand dat dan op mijn computer komt pakt zich zonder mijn bemoeienissen uit .
Voor sommige van mijn kennissen zou dat de meest ideale manier zijn denk ik .
Hoe zou ik zo'n bestand kunnen maken ?

Dat is dus het exe bestand. Kijk eens in de instellingen van Total Commander of je daar al mee kunt geven waar het bestand uitgepakt moet worden, want dat is wat de ontvanger moet aangeven na het starten van de .exe.

Ok, volgens mij is er een verschil tussen wat je doet, wil doen & zoals je het bedoeld:

In een e-mail-client kan je alleen maar de bijlage, het ingepakte - zelf-executerende - bestand Opslaan & pas daarna openen.
Dat lukt dus nu blijkbaar.

Wat je dan wil & bedoeld, is dat de ontvanger net zoals je download een dialoogvenster krijgt met daarop o.a. de optie Uitvoeren (Opslaan Annuleren).

In dat geval moet je het te verzenden bestand op een webserver (map in homepage, website, etc...) opladen, & dan de link (url) aan de ontvangers verzenden.

...
Wat je dan wil & bedoeld, is dat de ontvanger net zoals je download een dialoogvenster krijgt met daarop o.a. de optie Uitvoeren (Opslaan Annuleren).

In dat geval moet je het te verzenden bestand op een webserver (map in homepage, website, etc...) opladen, & dan de link (url) aan de ontvangers verzenden.

Om de het grote ( 50 mb) bestand bij de bestemmeling te krijgen gebruik ik al sinds lang 'you send it'.

Kortgeleden wordt in 'thunderbird' de mogelijkheid geboden de grote bijlage te uploaden naar yousendit die een link retourneert die zonder bijkomende handeling , in de body van de mail, wordt geplaatst.

De ontvanger moet ook met deze werkwijze nog ettelijke keren klikken , krijgt een installatievraag voor de neus , en schrikt daarvan want deze wil niks installeren . Weet de ontvanger veel dat eigenlijk niks geïnstalleerd wordt ...

Mijn voornemen was(is) dus : ik stuur een mail , met daarin de yousendit link , naar de bestemmeling . Na 1 eenvoudige (dubbel)klik wordt dat bestand gedownload en ineens uitgepakt . Klaar .

Blijkt dat deze wens wel wat voeten in de aarde heeft en niet zo gemakkelijk te verwezenlijken is .

Dus dien ik waarschijnlijk verder te zoeken naar software die , een zelfuitpakkend bestand maakt , en dat het ingepakte bestand eens gedownload , zonder tussenkomst van de bestemmeling uitgepakt in zijn downloadmap plaatst .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan