• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitschakelen <CTRL><P>

Status
Niet open voor verdere reacties.

toffepeer69

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Goedemiddag,

Ik heb voor mijn afdeling een VBA routine gemaakt die het afdrukken van Excelfiles regelt.

Nu wordt door collega's toch nog gebruik gemaakt van de combinatie <CTRL><P> of printen via het menu.

Is dit uit te schakelen en hoe doe ik dit?

Ronald

Wat is het voordeel van jouw routine ?

@snb, goede vraag eigenlijk... ;)

Maar toch had ik iets bedacht wat misschien zou kunnen werken... Zet deze procedure in de ThisWorkbook module
Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)

Cancel = NietAfdrukkenViaKnop
    NietAfdrukkenViaKnop = TRUE

End Sub
Plaats de variabele NietAfdrukkenViaKnop helemaal bovenaan een standaard module en declareer die als Global. Vervolgens stel je de variabele aan het einde van je eigen afdruk routine in op de waarde FALSE. Hierdoor zou het afdrukken alleen maar mogelijk moeten zijn via jouw knop.

In plaats van CTRL P uitschakelen kan je die toetscombinatie toewijzen aan jouw macro.

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties.

De reden om de VBA routine te schrijven is dat wij van onze klanten veel werk toegestuurd krijgen in excel.
Dit zijn allemaal verschillend ingedeelde bestanden.
Deze variëren in aantal werkbladen, grootte per werkblad, enz.
Om nu niet per werkblad alles opnieuw te moeten instellen (printer, schaalfactor, oriëntatie, enz..) doe ik dit middels een VBA routine.

Als nu iedereen op het bedrijf deze routine altijd zou gebruiken is er niets aan de hand, maar dit gaat regelmatig fout, waardoor er klanten gaan klagen dat zij niet alles hebben ontvangen.

Daarom wil ik de <CTRL><P> combinatie en printen via het menu blokkeren of ervoor zorgen dat er in ieder geval alleen geprint kan worden via de VBA routine.

Zowel het toewijzen van mijn routine aan <CTRL><P> als de VBA code werken, maar nu kan er nog steeds via het menu geprint worden.

Is hier ook een oplossing voor?

Ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan