Uitschakelen van de Pagina Zooming met Javascript/Php/Ajax

Status
Niet open voor verdere reacties.

TURKGun86

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2008
Hallo allemaal,

Is er een mogelijkheid om met Javascript, Php of Ajax, de zooming in een pagina uit te schakelen, zodat een bezoeker van de pagina(m.b.v. ctrl PLUS muis-scroll OF m.b.v. beeld=>zoomen=>inzoomen/uitzoomen OF m.b.v. ctrl PLUS ++/--) de pagina niet groter of kleiner kan maken?

Groeten

Ik heb een wereldkaart gemaakt m.b.v. ajax en php(net als google maps maar simpeler). Ik werk met de event object van javascript. Dus wanneer je in-of-uit-zoomt op de pagina dan is het mogelijk om naar beneden te scrollen. Hierdoor veranderen de y-as(event.clientY) waarden van de punten op de wereldkaart, wanneer je de pagina naar beneden scrollt. Hierdoor wil ik de zooming uitschakelen. Is er dan een ander oplossing hiervoor, als het uitschakelen van zooming niet mogelijk is?

Mischien met wat CSS-magie: zet de body 'overflow' op 'hidden'?

Code:
body
{
   overflow: hidden;
}

Mischien met wat CSS-magie: zet de body 'overflow' op 'hidden'?

Code:
body
{
   overflow: hidden;
}

Bedankt, nu wordt wanneer je de afbeelding vergroot de scrollbar niet laten zien. Dus veranderen de y-as waarden niet. Maar wanneer ik de afbeelding uitzoom en de afbeelding te klein wordt, dan kan het de y-as-waarden niet lezen. Is er met css ook de mogelijkheid om iets te doen tegen uitzoomen?

Nee, niet dat ik weet.

Overgens kan je mischien wel met Javascript de events onderscheppen (bijvoorbeeld: een event listener naar het scrollwheel, of de +/- knopjes oid). Of je er dan verder mee kan weet ik niet.

Nee, niet dat ik weet.

Overgens kan je mischien wel met Javascript de events onderscheppen (bijvoorbeeld: een event listener naar het scrollwheel, of de +/- knopjes oid). Of je er dan verder mee kan weet ik niet.

Ik had op het net ook gezocht naar de event listener scrollwheel, maar had niks helpend kunnen vinden. Maar ik zal verder zoeken...

Eh, dat valt wel mee hoor. Ik geloof dat het listen event van het wieltje DOMscrollWeel [edit]nee, DOMMouseScroll[/edit] heette oid. Dus, zoiets dan:

[JS]function zoomin()
{
alert('user zoomed in!');
}

function zoomout()
{
alert('user zoomed out!');
}

//we gaan er even van uit dat we in een normale browser zitten
window.addEventListener('keydown', function(e)
{
if(e.ctrlButton) /* pseudo; even opzoeken */
{
switch(e.keyCode)
{
case 1337: zoomin(); break; // ook even goede waardes voor + en - zoeken!
case 42: zoomout(); break;
}
}
}, false);

window.addEventListener('DOMMouseScroll', function(e)
{
// als omhoog: zoom in; als omlaag: zoom uit.
}, false);
[/JS]Zie bijvoorbeeld eens
http://www.switchonthecode.com/tutorials/javascript-tutorial-the-scroll-wheel
http://ajaxian.com/archives/javascript-and-mouse-wheels

Of je dan wat kan met die zoomin() en zoomout() weet ik niet, mischien kan je een false returnen of een alert geven dat de user dit niet moet doen oid.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan