• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitschieters in grafieken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jheesterbeek

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2005
Hoi Forummers,

Ik heb een grafiek gemaakt van de afzetgegevens van twee jaar. Alle waarden zijn tot 100kg, er is alleen 1 uitschieter van 1000kg. Door deze uitschieter lijken de overige staven erg klein. Om dit "visueel te corrigeren" zou ik graag een breuk in de as plaatsen. De schaal van de as loopt dan van 0 tot 150, dan de breuk en daarna van 900 tot 1100.
Is zoiets mogelijk, of zijn er andere mogelijkheden om uitschieters minder opvallend in een grafiek weerg te geven?

Alvast bedankt

John

Hoi John,

Jouw eerste optie is volgens mij niet mogelijk omdat je bij de grafiekas één minimum moet opgeven, en één maximum.

Wat je wel kunt doen is het maximum handmatig instellen door in de grafiek op de as te dubbelklikken, dan de tab 'schaal' aan te klikken en dan bij maximum 100 neer te zetten. Je zult zien dat het vierkantje dan automatisch afgevinkt wordt zodat Excel niet zelf bepaald wat het maximum is.

Groeten,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan