uitval door te weinig voltage?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik woon op een recreatiepark en ontvang via dat park mijn stroom. Al maanden valt mijn modem steeds uit en onlangs ben ik erachter gekomen dat dit waarschijnlijk komt door een te lage netspanning. Ik kom bij het doormeten van mijn stopcontacten op een voltage van 213 - 216 volt, volgens NUON en het park is dit acceptabel en daarom doen ze er niets aan. Gevolg is dat ik nauwelijks verbinding zou kunnen maken, het modem blijft constant opnieuwe opstarten, zeker in perioden dat er veel mensen op het park zijn.

Kent iemand dit verschijnsel? Klopt het dat modems minimaal 220 nodig hebben, zou er toch een andere verkjlaring voor kunnen zijn en het belangrijkste: heeft iemand een alternatief? Ik gebruik nu een eenvoudig Speedtouch modem, maar heb ook al meerdere Lyncsys modems geprobeerd, allen zonder resultaat.

Heel graag hulp!!

Het lijkt mij niet dat die 213 Volt het probleem is, de voeding trekt dat meestal wel weer recht... maar het lijkt er meer op dat het veroorzaakt door "powerdips" als lieden op het park "zware apparaten" zoals airco's, waterkokers, wasdrogers, andere powervreters, inschakelen waardoor de spanning een kort moment instort... Zie je de verlichting [schemerlampen, e.d.] ook wel eens knipperen [of heel even zwakker worden]? Valt dit soms samen met een reset van het modem?

Een dure oplossing is een UPS kopen, een powersupply dat dit soort pieken en dalen afvlakt en een stabiele uitgangsspanning levert.....

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij niet dat die 213 Volt het probleem is, de voeding trekt dat meestal wel weer recht... maar het lijkt er meer op dat het veroorzaakt door "powerdips" als lieden op het park "zware apparaten" zoals airco's, waterkokers, wasdrogers, andere powervreters, inschakelen waardoor de spanning een kort moment instort... Zie je de verlichting [schemerlampen, e.d.] ook wel eens knipperen [of heel even zwakker worden]? Valt dit soms samen met een reset van het modem?

Een dure oplossing is een UPS komen, een powersupply dat dit soort pieken en dalen afvlakt en een stabiele uitgangsspanning levert.....

Wat je schrijft is helemaal juist. Als het modem het wel doet en ik ga stofzuigen, ploft ie alweer in elkaar. Ook geeft mij senseo af en toe halve kopjes en scheidt mijn wasmachine er middenin het programma ineens tussenuit. Ook de parkeigenaar zegt net als jij dat bijv het gebruik van el. kacheltjes veel vreet..
Ik ben wel blij met je genoemde optie, zo'n UPS. Ik ken het niet, maar wat zou zoiets kosten en waar koop ik dat. Mycom kent mijn probleem maar attendeerde me hier niet op. Het zou me wel wat waard zijn....
Bedankt vast voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Hier heb je een voorbeeldje van zo'n ding.... waarop je dan tevens je PC kunt aansluiten....
http://www.misco.nl/productinformat...nterruptible Power Supply Model T750 (750.htm

en nog een paar:
http://www.digisellers.nl/acatalog/-_UPS_voeding.html

Hangt die speedtouch direct met een netsnoer op de 220V? Of zit er een "adapter" tussen? Is dat laatste het geval, wat is dan de uitgangsspanning van die adapter?

Sorry voor mijn verlate reactie. Te weinig internetverbinding afgelopen dagen...
Die UPS is erg duur, vind ik vooralsnog zonde omdat ik hier volgend jaar wegga.
Mijn modem zit op een adapterstekker met een output van 16V - 600Ma. Kan je daar nog wat mee?

Ik dacht even aan de mogelijkheid om zelf een soort "mini-ups" te maken...
bij een spanning van rond 12V is dat eenvoudig met een kleine accu te realiseren, die werkt dan als "spanningsbron" als de stroom even wegzakt...
bij 16V is dat wat minder eenvoudig te realiseren, tenzij je een regelbaar geschakeld voedinkje aanschaft [Conrad € 20], dat heeft ook minder last van korte spanningsdips..... of het eenvoudigst "experiment" koop een dikke 100V elco [4700 of meer microfarad] en hang die tussen de + en de - van de 16 Volt die uit de adapter komt... deze zal in staat zijn om de dip op te vangen waardoor er geen reset zal zijn van het modem......

Laatst bewerkt:
Ik dacht even aan de mogelijkheid om zelf een soort "mini-ups" te maken...
bij een spanning van rond 12V is dat eenvoudig met een kleine accu te realiseren, die werkt dan als "spanningsbron" als de stroom even wegzakt...
bij 16V is dat wat minder eenvoudig te realiseren, tenzij je een regelbaar geschakeld voedinkje aanschaft [Conrad € 20], dat heeft ook minder last van korte spanningsdips..... of het eenvoudigst "experiment" koop een dikke 100V elco [4700 of meer microfarad] en hang die tussen de + en de - van de 16 Volt die uit de adapter komt... deze zal in staat zijn om de dip op te vangen waardoor er geen reset zal zijn van het modem......

Haha, als je het in het Chinees had geschreven, had ik er net zoveel van begrepen, maar geeft niks. Voor 20 euro wil ik dit zeker gaan proberen en mijn vader is een ouwe electrotechnicus, die zal ik om een vertaling vragen. Maar als ik vast wil voorbereiden, wat is een elco? Ik ga je natuurlijk zeker laten weten of het werkt.

Een elco is een elektrolytische condensator.... een condensator met een + en een - pool...
Deze dingen worden vaak in voedingen gebruikt om de pieken en dalen welke ontstaan bij het gelijkrichten [van wisselspanning gelijkspanning maken] af te vlakken... als je nu een redelijk "dikke" elco neemt [dus 4700 microfarad of meer] kun je waarschijnlijk zo'n scherpe dip als van het inschakelen van je stofzuiger voldoende overbruggen....
Kies voor 47 Volt of 100 Volt elco's [de 16Volt variant is net te weinig]... Sluit elco's ook niet verkeerd om aan, dan worden het "rotjes" die een boel troep maken.....

Zo'n elco kost zo'n 3 tot 6 Euro.....

Laatst bewerkt:
Een elco is een elektrolytische condensator.... een condensator met een + en een - pool...
Deze dingen worden vaak in voedingen gebruikt om de pieken en dalen welke ontstaan bij het gelijkrichten [van wisselspanning gelijkspanning maken] af te vlakken... als je nu een redelijk "dikke" elco neemt [dus 4700 microfarad of meer] kun je waarschijnlijk zo'n scherpe dip als van het inschakelen van je stofzuiger voldoende overbruggen....
Kies voor 47 Volt of 100 Volt elco's [de 16Volt variant is net te weinig]... Sluit elco's ook niet verkeerd om aan, dan worden het "rotjes" die een boel troep maken.....

Zo'n elco kost zo'n 3 tot 6 Euro.....

Hoi, ben ik weer. Dit keer via mijn HDC, die ik blijkbaar als modem kan gebruiken. Ik heb een abonnementje met onbeperkt dataverkeer (zolang ik maar geen streaming video binnenhaal...) Ik ben met jouw verhaal én mijn modem naar een electronicazaak gegaan. Volgens hen kan mijn probleem niet aan het voltage liggen en heeft zo'n elco geen zin. Ik twijfel dus nu een beetje, omdat ik wel in het snoer van mijn modem zou moeten gaan snijden..... Maar ja, aan de andere kant.... ik merk dat wanneer er veel mensen op het park zijn, of wanneer ik een zwaar toestel inschakel, mijn modem eruit klapt. Dilemma dus.....

De electronicazaak heeft in die zin gelijk, zie mijn eerste antwoord, dat de voeding van het modem een lagere spanning wel "bijregeld"... maar niet acute "powerdips", dus als de netspanning heel kort, heel diep duikt als er "grootverbruikers" zoals stofzuigers, airco's, wasdrogers, waterkokers of magnetrons worden ingeschakeld... Hebben zij begrepen dat dat eigenlijk het echte probleem is... ? Zo snel kan een voeding nooit reageren.... vandaar dat ik over een truc dacht om het kortstondig dippen van de spanning te compenseren....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan