Uitval na update Windows XP(SP3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincent-lamers

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2004
Berichten
135
Rond 27 februari had ik een probleem na een update van MS XP. De PC wilde niet meer opstarten. Terug naar een eerder gemaakt herstelpunt wilde ook niet meer. De PC zat in een loop (hij bleef maar proberen op te starten). Volgens Microsoft kon dit probleem liggen in een conflict met een niet gebruikt antivirus programma, waarschijnlijk is dit een restant van Norton (ik gebruik nu AVG) dat met de PC was meegeleverd. Men raad dan ook een schone installatie aan met een Cd-rom van Microsoft waarop geen hulpprogramma’s staan, zoals antivirus programma’s. Met deze nieuwe installatie cd-rom heb ik de hele boel weer aan de praat proberen te krijgen. In overleg met de TD (Technische Dienst) van Microsoft vanuit Dos eerst een chkdsk uitgevoerd. Er wordt in vijf stappen gecontroleerd in de laatste stap bleken er 1 of meerdere fouten gevonden te zijn. Hierop raadt de TD aan deze HD (harde schijf) niet te gebruiken. Echter doordat de andere fouten wel gerepareerd zijn kan ik mijn huidige versie van XP gewoon weer gebruiken Ik heb dus geen nieuwe installatie uitgevoerd. Hoe lang is echter de vraag, daarom heb ik mijn persoonlijke gegevens ondertussen op een externe HD gezet. Omdat ik nog twee andere HD heb liggen met een niet bijgewerkte versie van XP, heb ik hier ook een chkdsk op uitgevoerd, echter met het zelfde resultaat. Deze bevatten ook fouten maar naar herstel van een deel van die fouten starten deze ook weer zonder problemen op.

Nu zit ik met de volgende vraag Microsoft raad af om XP te installeren op geen van deze 3 HD. Moet ik die dan weggooien?! Of is er een andere optie.

Gezien ik zo vaak problemen ondervind met Windows (gebruiker sinds 1995) overweeg ik de overstap naar Linux of Macintosh, Linux kan ik uittesten op mijn huidige PC Macintosh niet. Een groot nadeel echter is dat microsoft zo’n grote vinger in de pap heeft dat de meeste drivers en programma’s voor Windows worden geschreven. Zo zal mijn (dure) nauwelijks gebruikte scanner niet werken onder Linux omdat Canon hier geen driver voor heeft, voor de printer van HP is wel een Linux driver beschikbaar. Hoe het met mijn draadloze netwerk zit weet ik nog niet. Voordeel van Macintosh is dat je er ook Windows mee kunt draaien voor die paar programma’s die niet op Macintosh werken. Voor de hardware zijn wel drivers. Maar dat kost je een dure Apple PC.

Voordat ik investeer in een nieuwe computer wil ik eerst weten of OSS (Open Source Software) waaronder het besturingsprogramma van Linux een oplossing is. Dat wilde ik uitproberen op deze PC, maar ik weet niet of deze dat accepteert De keuze wordt dan een PC (Windows/Linux) of een Apple (Macintosh/Windows). Of er moeten andere/betere oplossingen zijn, wat dat betreft heeft Apple namelijk net zo’n monopoliepositie als Microsoft. Het lijkt tegenwoordig namelijk vooral om het besturingssysteem te draaien en niet waarvoor je een PC eigenlijk wil gebruiken.

Daar heb ik zelf wel ideeën over maar ben niet technisch genoeg om deze uit te voeren. Dus als er iemand is die ook denkt dat er een nieuw soort PC moet komen dan hoor ik dat graag.

Een PC, waarom één, die bijna geen energie gebruikt en gewoon dat moet doen wat hij doen moet.

Overigens heb ik nog een oudere tweede PC waarbij ik op de één of andere reden geen beeld krijg alleen maar blokjes? Allemaal leuk om iets uit te proberen maar dan moet het wel werken.

Vincent
 
Los van de normale zo nu en dan zich voordoende Windows probleempjes, werkt windows sinds 1990 of daaromtrent (3.01 / 3.11) hier probleemloos. Een verse installatie zal wellicht wonderen verrichten?
 
Ik kan de vorige reactie ondersteunen. Mijn XP werkt nu 4 jaar en meestal zonder problemen.

De problemen die er zijn ontstaan heb ik altijd terug kunnen koppelen naar defecte hardware of software. In mijn geval door een defect board. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. De frequentie van defecten neemt toe en dat geeft problemen doordat ook de software van XP beschadigd raakt.

Na installatie van een nieuw board heb ik slechts een keer een stop gehad en die softwarefout heb ik met chkdsk kunnen verhelpen.

Jaap
 
Kan ik gewoon de HD blijven gebruiken, bij de nieuwe installatie? Is er eventueel reparatie software, of moet ik kijken of er misschien spyware aanwezig zou kunnen zijn.

Op deze PC zat een legitieme XP Home OEM versie van Packerd Bell, die ik nu nog gebruik omdat ik blijkbaar de fouten met de nieuwe CD rom van Microsoft heb gerepareerd.

Ik heb nu dus een nieuwe CD rom van Windows XP professional met een nieuwe Wep Key.

Als ik de laatst genoemde installeer, dan ben ik de originele voorgeïnstalleerde XP Home OEM versie kwijt. Omdat ik hem overschrijf met Professional kan ik de wep key van de OEM home versie niet gebruiken (zo is mij verteld)

De originele voor geïnstalleerde XP Home versie is in 2002 door mijn vrouw geactiveerd toen zij de PC kocht.
De nieuwe XP Professional versie moet ik binnen 30 dagen na installatie zelf activeren. Gezien ik misschien een nieuwe PC erbij wil kopen, zou het handig zijn dat ik de Orginele XP Home versie op deze PC laat staan en op de nieuwe PC de nog niet geactiveerde XP professional zet.

Ofwel kan ik met de cd rom de XP home versie herstellen waarbij ik de wep key gebruik van de al geactiveerde XP Home versie.

Een andere mogelijkheid zou zijn dat ik de Professional versie op twee PC gebruik maar dat mag officieel niet, dan kan ik hem gewoon op deze PC activeren en later ook op de nieuwe PC zetten. Maar ik weet niet of dit dan problemen op gaat leveren. Als ik twee onafhankelijke legitieme versies zou kunnen gebruiken dan levert dit natuurlijk nooit problemen op.
 
Kan ik gewoon de HD blijven gebruiken, bij de nieuwe installatie? Is er eventueel reparatie software, of moet ik kijken of er misschien spyware aanwezig zou kunnen zijn.

Op deze PC zat een legitieme XP Home OEM versie van Packerd Bell, die ik nu nog gebruik omdat ik blijkbaar de fouten met de nieuwe CD rom van Microsoft heb gerepareerd. etc.....

Mijn ervaringen met andere systemen dan de mijne zijn dat het inderdaad het beste is om XP opnieuw te installeren.
Zie http://support.microsoft.com/kb/313348 voor verdere informatie.

Kies niet voor 'snel formateren' want dan blijven resten van het oude systeem staan. Kies voor 'NTFS formateren'.

Door deze methode worden eventuele zwakke plekken in de schijf gemarkeerd. Helemaal zeker ben ik hier niet van maar je krijgt in ieder geval informatie of je schijf nog bruikbaar is.

Ik ben ook machines tegengekomen waarbij werd aangegeven dat de schijf corrupt was terwijl dat later bleek dat dit in het geheel niet het geval was. Gewoon defecte software.

Voorstel: gewoon opnieuw installeren en vooraf formateren.

Jaap
 
Hoe zit het dan met het gebruik van de Wep Key, kan ik de nieuwe XP pro versie installeren, activeren en later ook op een andere/nieuwe PC. Of moet ik proberen iets met de oude geactiveerde XP Home OEM versie te doen. Anders moet ik deze als verloren beschouwen?
 
Hoe zit het dan met het gebruik van de Wep Key, kan ik de nieuwe XP pro versie installeren, activeren en later ook op een andere/nieuwe PC. Of moet ik proberen iets met de oude geactiveerde XP Home OEM versie te doen. Anders moet ik deze als verloren beschouwen?

Ik weet niet hoe de controle bij M$ is op het gebruik van meerdere installaties met een pakket. Van XP Pro weet ik niets en ook de Web Key is mij niet bekend. Misschein dan anderen daar iets op kunnen antwoorden.
Ik heb 2 XP Home op verschillende momenten gekocht en draaiende.op twee systemen. Ik denk dat je de XP OEM versie nog gewoon kunt gebruiken.

Jaap
 
Ik bedoel ook gewoon de Product Key van MS Windows, ofwel de code die je moet invoeren, die op het hoesje staat van de Cd-rom.

Hoe zit het nu bij b.v. Ubuntu Linux, als ik die wil uitproberen moet ik dan twee partities maken of kan gewoon de HD formatteren naar 1 partitie?

Een vraag van een andere orde kan ik de reacties ook in QUOTE stellen, ik zie namelijk niet precies waar ik dan moet typen
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel ook gewoon de Product Key van MS Windows, ofwel de code die je moet invoeren, die op het hoesje staat van de Cd-rom.

Hoe zit het nu bij b.v. Ubuntu Linux, als ik die wil uitproberen moet ik dan twee partities maken of kan gewoon de HD formatteren naar 1 partitie?

Een vraag van een andere orde kan ik de reacties ook in QUOTE stellen, ik zie namelijk niet precies waar ik dan moet typen

Je moet dan 3 primairy partities aanmaken, een voor de boot, een voor Windows XP en een voor Ubuntu. Eventueel nog een extended partitie. Maar dan kom ik op een terrein dat ik nog niet betreden heb.

Bij het installeren van Windows XP moet je dan opnieuw de productkey van Windows invoeren.

Succes, Jaap

Letters zou je groter kunnen maken door boven in de opmaakregel de grootte van de letters in te stellen. Maar helaas heeft het geen effect.

Jaap
 


Je moet dan 3 primairy partities aanmaken, een voor de boot, een voor Windows XP en een voor Ubuntu. Eventueel nog een extended partitie. Maar dan kom ik op een terrein dat ik nog niet betreden heb.

Bij het installeren van Windows XP moet je dan opnieuw de productkey van Windows invoeren.

Succes, Jaap

Letters zou je groter kunnen maken door boven in de opmaakregel de grootte van de letters in te stellen. Maar helaas heeft het geen effect.

Jaap

Hoezo moet ik dan 3 partities maken en geen 2. Wat bedoel je met primary,
Allen in NFTS?
Ik gebruik mijn externe harde schijf voor persoonlijke gegevens die zet ik niet meer op mijn interne HD, behalve dan de favorieten/bladwijzers en e-mail berichten. Maar daar maak ik regelmatig een backup van.

Het antwoord op de vraag over QUOTE begrijp ik niet helemaal, ik vroeg me af hoe ik het bericht hierin kan typen. Ik zie namelijk vooraf geen blokje waarin de originele tekst staat.
Ik moet mijn eigen tekst er dus gewoon onder typen.
 
Los van de normale zo nu en dan zich voordoende Windows probleempjes, werkt windows sinds 1990 of daaromtrent (3.01 / 3.11) hier probleemloos. Een verse installatie zal wellicht wonderen verrichten?

Wat bedoel je precies met normale voordoende probleempjes. Waarom doet een besturingssysteem niet gewoon wat hij moet doen? Probleempjes zijn toch niet normaal?
 
Hoezo moet ik dan 3 partities maken en geen 2. Wat bedoel je met primary,
Allen in NFTS?
Ik gebruik mijn externe harde schijf voor persoonlijke gegevens die zet ik niet meer op mijn interne HD, behalve dan de favorieten/bladwijzers en e-mail berichten. Maar daar maak ik regelmatig een backup van.

Het antwoord op de vraag over QUOTE begrijp ik niet helemaal, ik vroeg me af hoe ik het bericht hierin kan typen. Ik zie namelijk vooraf geen blokje waarin de originele tekst staat.
Ik moet mijn eigen tekst er dus gewoon onder typen.

Ja, ik ben nog van het oude stempel!

Als je een schijf in stukjes gaat delen (partitioneren) dan vraagt het programma of het een primary partiition moet zijn, dit is een partitie waarin je een operating systeem kunt plaatsen of een extended partitie voor niet operatingsystem gegevens.
Je hebt dus een primary nodig voor het bootprogramma (van waaruit je naar Windows of Ubuntu kunt gaan), een voor Windows en een voor Ubuntu.. Voor de Boot en voor Windows kun je NTFS formateren, voor Ubuntu weet ik het niet. De extended patitie gebruik je waarschijnlijk met Windows en dient dan ook NTFS te zijn. Als je je persoonlijke gegevens al op een externe schijf hebt staan heb je waarschijnlijk de extended partitie niet nodig.

Ik had begrepen dat je de tekst van Quote in een bericht ook graag groot had. maar dat lukt helaas niet. Laat mijn antwoord hierop maar vallen, want ik kan hierop geen antwoord geven

Jaap
 
XP versus Linux

Graag heb ik nog reacties van anderen op mijn PC probleem, ook over wat ze weten over Linux ubuntu in deze kwestie. Ik werk nu nog steeds met de "gerepareerde" versie van XP Home zolang hij het nog doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan